Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1979725_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
+ kopi til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Benchmarking af kommunernes beskæftigelsesindsats
Beskæftigelsesministeriet offentliggjorde den 2. november 2018 for første
gang den nye rangliste, som benchmarker kommunernes resultater på
beskæftigelsesområdet. Kort tid herefter offentliggjorde Rigsrevisionen
en rapport, der sammenligner kommunerne på effektiviteten i deres job-
centre.
Det er vigtigt at slå fast, at KL er enig i, at der skal være fokus på, hvor
godt kommunerne løfter opgaven med at få ledige i job. Det er helt natur-
ligt, at større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen går hånd i
hånd med en tæt opfølgning på beskæftigelsesindsatsens resultater. Heri
ligger også et vigtigt skifte væk fra at fokusere på proceskrav, som ikke
nødvendigvis bidrager til at få flere i arbejde - det hilser vi meget velkom-
men.
Den enkelte kommune kan bruge benchmarking på resultaterne til at
følge op på indsatsen, til at fastsætte mål for fx det kommende år, til at
blive klogere på, hvor der skal sættes ekstra ind, hvordan der skal priori-
teres og som grundlag for læring fra andre kommuner. Benchmarking kan
med andre ord udgøre et væsentligt element i den lokale styring af be-
skæftigelsesindsatsen.
Men hvis benchmarking og andre tilsvarende opgørelser skal have værdi
som styringsredskab, kræver det, at de er retvisende, stabile og trovær-
dige, og at man løbende kan følge sine resultater. Det er samtidig vigtigt
at gøre sig klart, hvad opgørelserne kan sige noget om, og hvad de ikke
kan bruges til.
Med det udgangspunkt frembyder både Beskæftigelsesministeriets
benchmark og Rigsrevisionens rapport hver for sig og tilsammen væsent-
lige udfordringer.
Når det gælder Beskæftigelsesministeriets benchmark, er der behov for
at justere modellen, så den samlet giver et mere retvisende billede af den
enkelte kommunes resultater. Det giver et ufuldstændigt og skævt bil-
lede, når man har valgt kun at medtage ydelsesgrupperne a-dagpenge,
sygedagpenge og kontanthjælp og således har undladt førtidspension,
fleksjob, ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse. Herved kommer
man til at favorisere kommuner, der i højere grad end gennemsnittet har
givet fx førtidspension frem for at fastholde et beskæftigelsesperspektiv
for borgerne. Og de forbundne kar mellem bl.a. kontanthjælp og ressour-
ceforløb bliver ikke indfanget. Der er et tydeligt mønster i kommunernes
Dato: 29. november 2018
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 29/11-18 fra KL om benchmarking af kommunernes beskæftigelsesindsats
1979725_0002.png
resultater vedrørende henholdsvis kontanthjælp og førtidspension, res-
sourceforløb mv. Kommuner med gode resultater på det ene område har
typisk dårlige resultater på det andet område. Den klare sammenhæng
medfører en systematisk bias i Beskæftigelsesministeriets ranglister,
fordi den udelader den ene dimension. Når kommunernes samlede resul-
tater skal ranglistes, bør alle ydelsesgrupper derfor indgå. Det må også
følge af de hidtidige reformer på området.
Det er også stærkt uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt for kommu-
nerne løbende at følge egne resultater i benchmarkingen, f.eks. på job-
indsats.dk, sådan som det har været muligt med de opgørelser, kommu-
nerne er blevet målt på i den hidtidige benchmark-model. Da Beskæfti-
gelsesministeriets nye benchmark-model er baseret på meget komplice-
rede beregninger, vil kommunerne heller ikke selv kunne genskabe resul-
taterne. Derfor vil det være en udfordring for kommunerne mellem de
halvårlige målinger at sikre fokus på de resultater, som ministeriet og
dermed også offentligheden måler kommunerne på.
I forhold til de her nævnte problemstillinger vil KL stærkt opfordre parti-
erne bag aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats til
sammen
med beskæftigelsesministeren
at gentænke benchmark-modellen, så
den reelt kan få den styringsmæssige værdi, den er tiltænkt, for både den
enkelte kommune og Folketinget.
Når det gælder Rigsrevisionens rapport om jobcentrenes effektivitet er
der et grundlæggende problem i, at rapporten postulerer, at kommunerne
kan reducere antallet af ledige med 18.000 personer eller spare 1,4 mia.
årligt ved, at "de mindre effektive jobcentre løfter sig op på niveau med
de mest effektive jobcentre".
KL har flere gange gennemført budgetanalyser af kommunernes udgifter
på beskæftigelsesområdet, og konklusionen har konsistent været, at man
i praksis ikke kan sammenligne udgifter på tværs af kommuner ud fra de
overordnede regnskabstal. Som eksempel kan nævnes, at mentor/støtte-
kontaktperson kan ydes efter både serviceloven og beskæftigelsesloven,
men konteres på hvert sit område. Da praksis varierer mellem kommu-
nerne, vil en sammenligning, der kun omfatter udgifter på beskæftigel-
sesområdet, ikke give et retvisende billede. Det forhold fanges ikke i den
model, som Rigsrevisionen bruger.
Da modellen
i modsætning til Beskæftigelsesministeriets model - ikke
sammenligner kommunen med sig selv, men med den bedst præsterende
kommune inden for samme udgiftsområde, får man en ikke-retvisende
sammenligning.
Rigsrevisionens konklusion om et meget stort besparelsespotentiale på
nationalt niveau er således udtryk for en ren skrivebordsøvelse, der hel-
ler ikke i øvrigt tager højde for alle de forhold, der afgør, om et jobcenter
er dygtigt til at hjælpe folk i arbejde, herunder fx i hvilket omfang, man i
kommunen investerer i en indsats for at få de svageste ledige i job .
Dato: 29. november 2018
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 29/11-18 fra KL om benchmarking af kommunernes beskæftigelsesindsats
1979725_0003.png
Samlet set er det et problem, at kommunerne måles på mange forskellige
måder, så det både for offentligheden og den enkelte kommune er uigen-
nemskueligt, hvilken måling man skal forholde sig til og dermed, hvad
styringsgrundlaget er. Det er sigende, at den kommune, der i Beskæfti-
gelsesministeriets benchmark ligger absolut sidst, ifølge den opgørelse i
Rigsrevisionens rapport, hvor der ikke tages højde for udgifterne til ind-
satsen, er blandt de seks kommuner, der er så gode, at der ikke er noget
forbedringspotentiale.
Det er godt, at kommunerne får større frihed til at løse opgaven med at få
folk i job. Det er godt, at der er fokus på kommunernes resultater. Men
der er behov for, at resultaterne måles på en måde, der er entydig, konsi-
stent, retvisende og anvendelig for både den enkelte kommune og for
Folketinget. Ellers skabes der støj og forvirring, hvilket fjerner fokus fra
opgaven
at få ledige i arbejde. Det er ingen tjent med.
Dato: 29. november 2018
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Thomas Kastrup-Larsen
Fmd. for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg