Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 112
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
+ kopi til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Benchmarking af kommunernes beskæftigelsesindsats
Beskæftigelsesministeriet offentliggjorde den 2. november 2018 for første
gang den nye rangliste, som benchmarker kommunernes resultater på
beskæftigelsesområdet. Kort tid herefter offentliggjorde Rigsrevisionen
en rapport, der sammenligner kommunerne på effektiviteten i deres job-
centre.
Det er vigtigt at slå fast, at KL er enig i, at der skal være fokus på, hvor
godt kommunerne løfter opgaven med at få ledige i job. Det er helt natur-
ligt, at større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen går hånd i
hånd med en tæt opfølgning på beskæftigelsesindsatsens resultater. Heri
ligger også et vigtigt skifte væk fra at fokusere på proceskrav, som ikke
nødvendigvis bidrager til at få flere i arbejde - det hilser vi meget velkom-
men.
Den enkelte kommune kan bruge benchmarking på resultaterne til at
følge op på indsatsen, til at fastsætte mål for fx det kommende år, til at
blive klogere på, hvor der skal sættes ekstra ind, hvordan der skal priori-
teres og som grundlag for læring fra andre kommuner. Benchmarking kan
med andre ord udgøre et væsentligt element i den lokale styring af be-
skæftigelsesindsatsen.
Men hvis benchmarking og andre tilsvarende opgørelser skal have værdi
som styringsredskab, kræver det, at de er retvisende, stabile og trovær-
dige, og at man løbende kan følge sine resultater. Det er samtidig vigtigt
at gøre sig klart, hvad opgørelserne kan sige noget om, og hvad de ikke
kan bruges til.
Med det udgangspunkt frembyder både Beskæftigelsesministeriets
benchmark og Rigsrevisionens rapport hver for sig og tilsammen væsent-
lige udfordringer.
Når det gælder Beskæftigelsesministeriets benchmark, er der behov for
at justere modellen, så den samlet giver et mere retvisende billede af den
enkelte kommunes resultater. Det giver et ufuldstændigt og skævt bil-
lede, når man har valgt kun at medtage ydelsesgrupperne a-dagpenge,
sygedagpenge og kontanthjælp og således har undladt førtidspension,
fleksjob, ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse. Herved kommer
man til at favorisere kommuner, der i højere grad end gennemsnittet har
givet fx førtidspension frem for at fastholde et beskæftigelsesperspektiv
for borgerne. Og de forbundne kar mellem bl.a. kontanthjælp og ressour-
ceforløb bliver ikke indfanget. Der er et tydeligt mønster i kommunernes
Dato: 29. november 2018
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3