Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1950486_0001.png
OKTOBER 2018
Sammen
med borgeren
En helhedsorienteret indsats
Finansministeriet
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0002.png
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0003.png
OKTOBER 2018
Sammen med borgeren –
En helhedsorienteret
indsats
Sammen
med borgeren
En helhedsorienteret indsats
Finansministeriet
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0004.png
Forord
Nyt kapitel
I Danmark har vi på mange måder et af verdens bedste velfærdssamfund. Alligevel er der
mennesker, som hver dag falder igennem systemerne. Mennesker, som står uden for ar-
bejdsmarkedet og hver dag kæmper med betydelige sociale, uddannelses- og sundheds-
mæssige problemer.
Et stærkt velfærdssamfund skal måles på, hvordan vi behandler de svageste. Det er derfor et
paradoks, at de borgere og familier, der har det sværest, bliver mødt af den tætteste jungle af
regler, kontaktpersoner og tilbud i mødet med den offentlige sektor. Alt for mange borgere og
familier med komplekse problemer oplever et tungt og uigennemskueligt offentligt system
med ukoordinerede og usammenhængende forløb.
Deres hverdag er desværre på mange måder billedet på en offentlig sektor, der i alt for høj
grad er siloopdelt, og hvor vi igennem årene har lagt lag-på-lag af regulering, krav og nye
opgaver. Resultatet er borgere, der bliver tabt mellem systemerne, der ikke hænger sammen.
Og hvor vi, i stedet for at skabe sammenhæng i indsatserne, i mange tilfælde har overladt
den opgave til borgerne selv.
Det skaber frustration for den enkelte borger, men også for de medarbejdere i den offentlige
sektor, der hver dag arbejder for at hjælpe disse borgere på vej til et bedre og mere selv-
stændigt liv. Resultatet er, at vi investerer alt for mange ressourcer med alt for lille effekt.
Med
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats
vil regeringen gøre grundlæg-
gende op med den måde, som den offentlige sektor møder borgerne på. For der er behov for,
at hjælpen til borgere og familier tager udgangspunkt i deres samlede problemer og ressour-
cer – ikke i systemerne. Regeringen foreslår med reformen en række markante initiativer, der
skal sikre en fundamental omstilling af indsatsen til de svageste borgere.
Regeringen vil med dette reformspor, der er det andet led i Sammenhængsreformens i alt
seks reformspor, skabe en helt ny og samlet hovedlov, der går på tværs af syv sektorlove på
de store velfærdsområder.
I mange år har vi politikere talt om behovet for at få tænkt social-, beskæftigelses-, uddannel-
ses- og sundhedspolitik bedre sammen. Nu gør vi noget ved det.
2
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0005.png
En ny samlet hovedlov skal skabe rammerne for en helhedsorienteret indsats, som tager
udgangspunkt i den enkelte borgers behov, og som indebærer, at borgere og familier med
komplekse problemer får én samlet indgang til den offentlige sektor. Med loven vil vi give
kommunerne mulighed for at skabe en helt ny og anderledes måde at hjælpe borgere med
komplekse problemer.
Dagsordenen kan ikke løftes alene af regeringen. Det kræver et bredt samarbejde med aktø-
rer i og omkring den offentlige sektor for at finde frem til de helt rigtige løsninger og realisere
ambitionerne om en mere helhedsorienteret indsats.
Derfor vil regeringen invitere Folketingets partier, kommuner og en række interessenter til en
åben dialog om udspillets initiativer. Sammen må vi tage ansvar for, at borgere med kom-
plekse problemer får bedre muligheder for at udleve deres potentiale og komme videre i livet.
God læselyst!
Innovationsminister
Sophie Løhde
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0006.png
4
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0007.png
1
Nyt kapitel
En helheds-
orienteret indsats
Alt for mange borgere og familier med komplekse problemer oplever et
tungt og uigennemskueligt offentligt system med ukoordinerede tilbud og
usammenhængende forløb.
Vi skal nedbryde den meget siloopdelte offentlige sektor, som mange bor-
gere oplever. Regeringen foreslår derfor en række markante initiativer, som
skal bidrage til at give borgeren og familier en langt mere helhedsorienteret
indsats. Kernen i reformen er forslaget om en helt ny hovedlov, der
sammentænker, og går på tværs af, syv forskellige sektorlove på de store
velfærdsområder.
Mange borgere og familier i samfundet har komplekse problemer og modtager indsatser fra
flere forskellige dele af den offentlige sektor. Det er eksempelvis den langtidsledige mor med
to børn, der er i en svær situation med angst eller depression, og som derfor modtager
psykologhjælp, jobtræning og støtte i hjemmet. Og det er den unge mand, som har svært ved
at finde fodfæste på arbejdsmarkedet på grund af misbrug og derfor modtager misbrugsbe-
handling og mentorstøtte.
Alene gruppen, der både modtager sociale indsatser og beskæftigelsesindsatser, udgør over
30.000 borgere. Hertil kommer alle de mennesker, som også modtager hjælp og indsatser fra
fx psykiatrien eller som har børn, der har behov for støtte til at få en uddannelse. Alt for ofte
oplever disse borgere et hav af skiftende sagsbehandlere, der med udgangspunkt i sektor-
lovgivninger tilbyder en række forskellige indsatser, der er ukoordinerede og usammenhæn-
gende og ikke i tilstrækkelig grad formår at hjælpe borgeren på vej til et bedre liv.
I familier, hvor flere familiemedlemmer har problemer, kan antallet af sagsbehandlere og
indsatser vokse sig endnu større og gøre mødet med den offentlige sektor helt uoverskueligt.
Her kan det være vanskeligt for både familien, sagsbehandlerne og de medarbejdere, der
leverer hjælpen til borgeren, at finde den røde tråd og se sammenhængen på tværs.
Vi investerer i dag rigtigt mange ressourcer i gruppen af borgere og familier, der modtager
indsatser fra forskellige dele af den offentlige sektor, men opnår for sjældent, at det reelt
hjælper dem til et bedre og mere selvstændigt liv.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0008.png
En familie på fire – mange kontaktpunkter til kommunen og
andre aktører
E
Sanne, 40 år. (Mor)
fire – mange kont
familie p
Fraskilt fra
Ledig
andre
fem David.
rer
de
a
år
t
(på kontanthjælp).
sidste
Tidligere pædagog, men
sygemeldt pga. dårligt knæ og
ondt i ryggen og e erfølgende
depression. Periode med
alkoholmisbrug.
tpunkter til kommunen og
David, 45 år. (Far)
Ledig gennem det
sidste år. Misbrug.
Har diagnosen ADHD.
Lukas, 7 år. (Barn)
Lider af muskelsvind
og anvender kørestol.
Går i almindelig skole
med ekstra støtte.
Højt fravær.
Mille, 14 år. (Barn)
Går i almindelig skole.
Højt fravær og der er
kommet underretninger
herom.
Fagområde:
Social og sundhed
Fagområde:
Beskæ igelse /
jobcenter
Myndigheds-
personer:
1) Sagsbehandler
fra kontant-
hjælpsteam
2) Sagsbehandler i
Ydelsescenteret
Udfører:
1) Virksomheds-
konsulent (mor)
Fagområde:
Børn og unge
Ekstern lovgivning
og systemer uden
for kommunen
1) Udbetaling
Danmark
2) Privatprak-
tiserende læge
(mor og børn)
3) Neuropsykolog
(mor)
4) Tandlæge (barn)
Myndigheds-
personer:
1) Sagsbehandler:
voksenstøtte
(mor)
2) Sagsbehandler:
hjælpemidler
(barn)
3) Sagsbehandler:
tabt arbejdsfor-
tjeneste (mor)
Udfører:
1) Fysioterapeut
(søn)
2) Flextra k (søn)
Myndigheds-
personer:
1) Rådgiver fra Børn
og Familie
(begge børn)
Udfører:
1) PPR på skolen
(datter)
2) Familiebehandler
(familie)
3) UU-special-
vejleder (datter)
4) Skolelærer
6
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
6
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret ind ats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0009.png
Regeringen ønsker at tage et opgør med den silotænkning, som borgeren oplever i mødet
med den offentlige sektor og foreslår derfor med
Sammen med borgeren – En helhedsorien-
teret indsats
en række markante initiativer, der skal bidrage til at sikre borgerne en helheds-
orienteret indsats. Det skal bidrage til at øge kvaliteten i den offentlige sektor, men også
sikre, at vi får mere ud af de ressourcer, vi investerer.
Med dette reformudspil ønsker regeringen at skabe en helt ny hovedlov, der skal danne
rammen for et helhedsorienteret samarbejde med den gruppe af borgere og familier, som har
komplekse og sammensatte problemer, der går på tværs af velfærdsområder.
For det er bl.a. den nuværende lovgivning på de store velfærdsområder, der spænder ben for
at give borgerne en helhedsorienteret og koordineret indsats. I dag kan en borger opleve at
blive udredt i forskellige forvaltninger, der alle har forskellige lovgivningsformål, begreber og
proceskrav. De får tilbudt en lang række af tilbud og indsatser, som ikke nødvendigvis er
koordinerede. Og de bliver mødt af en betydelig mængde af afgørelser, klagevejledninger og
frister, der kan være meget svære at overskue. Samtidig oplever medarbejderne, at der med
de mange sektorlovgivninger er opbygget et system, der er bureaukratisk og uoverskueligt,
og som gør det svært at samarbejde på tværs og levere den rette hjælp til borgerne.
Den nye lov går på tværs af og sammentænker elementer fra syv sektorlove på de store
velfærdsområder og skal give borgeren med komplekse problemer mulighed for én samlet
indgang til den offentlige sektor. Med loven vil kommunerne få mulighed for at skabe en helt
ny og anderledes måde at hjælpe borgere med komplekse problemer.
Loven skal skabe rammen for, at borgerne kan få én udredning, én visitation og én samlet
afgørelse og klageadgang og dermed sikre, at borgeren i mødet med den offentlige sektor
oplever at få en koordineret og helhedsorienteret indsats, der tager udgangspunkt i borge-
rens samlede behov. Og den skal gøre det nemmere for medarbejderne i kommunen at
hjælpe borgeren videre til et mere selvstændigt liv med uddannelse og beskæftigelse.
Derudover vil regeringen bl.a. styrke samspillet mellem social- og beskæftigelseslovgivnin-
gen, gøre det muligt at træffe én samlet afgørelse om flere støtteordninger, styrke en mere
helhedsorienteret indsats for borgere med en behandlingsplan i psykiatrien, indgå en national
aftale om koordinerende sagsbehandlere og prioritere midler til en grundig implementerings-
støtte i kommunerne. Samlet skal initiativerne bidrage til, at gruppen af borgere med kom-
plekse problemer i mødet med den offentlige sektor fremover oplever at blive mødt med
hjælp, der tager udgangspunkt i deres samlede problemer og behov. Der skal kort sagt være
mindre silo og mere sammenhæng.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0010.png
Lov om en helhedsorienteret indsats
Borger, mand, 35 år.
Udfordringer:
Misbrugsproblem
Sindslidelse
Sociale udfordringer
Arbejdsløs
Har søn med fysiske udfordringer
I dag
Misbrugsbehandling
Servicelov
Udredning i Socialforvaltningen
Aktivitets- og
samværstilbud
Socialpædagogisk
støtte
*
*
*
Ikke nødvendigvis
tidsmæssig og
indholdsmæssig
koordinering
Risiko for at borger
skal møde på
samme tidspunkt i
socialforvaltning og
i Jobcenter og at
indsatser ikke
hænger sammen på
tværs.
Virksomhedspraktik
Beskæ igelseslovgivning
Udredning i Jobcenter
*
*
*
Mentor
Løbende samtaler
i Jobcenter
*
Afgørelse og
klagevejledning
Øvrige lovgivninger
*
Ny lov
Lov om en
helhedsorienteret indsats
Tværfaglig udredning
Samlet og koordine-
ret pakke af indsatser
ud fra et samlet
indsatskatalog
Mulighed for at
tilrettelægge
indsatser både
indholdsmæssigt og
tidsmæssigt i en
samlet helhed.
Kommunen kan
løbende træ e
afgørelser om nye
indsatser, i takt med
at borgerens
situation ændres.
*
1) Reglerne om støtte til børn og unge e er serviceloven vil ikke indgå i den nye hovedlov.
2) De eksisterende klagemuligheder på sundhedsområdet opretholdes.
*
Samlet og
afgørelse
klagevejledning
8
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0011.png
Initiativer
Et helhedsorienteret samarbejde med borgeren
En ny lov om en helhedsorienteret indsats
Indsatser fra syv forskellige lovgivninger og fire forskellige sektorområder samles i én ny hovedlov om
helhedsorienterede indsatser til borgere og familier med komplekse og sammensatte problemer. Loven
skal skabe rammen for, at borgerne kan få én udredning, én visitation og én samlet afgørelse og klage-
adgang. Loven er et tilbud til borgeren om at få en koordineret indsats, som går på tværs af fagområder
og tager udgangspunkt i borgerens samlede livssituation og vil give kommunerne mulighed for at skabe
en helt ny og anderledes måde at hjælpe borgere med komplekse problemer.
Én udredning og én plan
Der er i dag stor variation i praksis og regler for udredning af borgere på tværs af bl.a. social-, beskæfti-
gelses- og undervisningsområdet. De forskellige lovgivningsformål, begreber og proceskrav samt de
begrænsede muligheder for at genbruge og dele oplysninger udgør barrierer for at gennemføre en hel-
hedsorienteret udredning i praksis. Med den nye lov får borgeren mulighed for at få en samlet, tværfag-
lig og helhedsorienteret udredning på baggrund af sin samlede livsituation og ressourcer. På den bag-
grund kan borgeren og kommunen i fællesskab fastlægge én samlet og helhedsorienteret plan, der in-
deholder borgerens mål og de indsatser, der kan føre frem til målet.
Én afgørelse og én klageadgang
I dag modtager borgeren særskilte afgørelser med særskilte klagevejledninger og frister for de forskel-
lige indsatser, som de modtager. Hvis borgeren er utilfreds med indsatsen, skal borgeren klage særskilt
over de enkelte afgørelser. Det kan være forvirrende og tungt for borgeren, og det skaber unødigt bu-
reaukrati for medarbejderne i kommunen. Med den nye lov kan borgeren modtage en tværfaglig og
samlet skriftlig afgørelse om indsatserne og dermed også få mulighed for at afgive en samlet klage over
afgørelsen. Det vil skabe et mere enkelt og forståeligt system for såvel borgeren som sagsbehandlerne.
De eksisterende klagemuligheder på sundhedsområdet opretholdes.
Bedre samspil mellem lovgivninger
Forskellige love – én retning
Samspillet mellem social- og beskæftigelsesloven skal styrkes, så indsatserne for alle, der modtager
sociale- og/eller beskæftigelsesrettede indsatser, i højere grad spiller sammen og understøtter hinan-
den. For at styrke det tværgående fokus på borgerens mulighed for at leve et mere selvstændigt liv og
opnå og fastholde kontakt til arbejdsmarkedet på tværs af social- og beskæftigelsesområdet vil regerin-
gen bl.a. tilpasse vejledningen om gældende formålsbestemmelser.
Én samlet afgørelse om støtteordninger
Bestemmelserne for støtteordninger på social- og beskæftigelsesområdet skal samordnes, så alle bor-
gere, der modtager både mentorstøtte og socialpædagogisk støtte, kan få en samlet afgørelse om tilde-
ling af støtte på tværs af de to ordninger. Det vil skabe et lettere og mindre bureaukratisk system til for-
del for såvel borgeren som de kommunale medarbejdere og gøre det nemmere at samle indsatsen hos
én primær medarbejder og dermed styrke borgerens mulighed for at få en samlet støtte, der tager ud-
gangspunkt i borgerens situation.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0012.png
Initiativer
Helhedsorienteret indsats til borgere med planer i psykiatrien
Det bliver lettere at inddrage psykiatriske behandlingsplaner i den helhedsorienterede indsats til borge-
ren, idet borgere med mindst én plan i kommunen og mindst én behandlingsplan i psykiatrien, for hvilke
kommunen vurderer, at der er et beskæftigelsesrettet udviklingspotentiale, bliver en del af målgruppen
for den nye hovedlov om helhedsorienterede indsatser. Det gøres lettere for borgeren at give et sam-
tykke til, at relevante sundhedsoplysninger også kan indgå i borgerens helhedsorienterede plan og re-
geringen vil fremsætte et lovforslag om, at udskrivningsaftaler og koordinationsplaner i psykiatrien gøres
obligatoriske for alle voksne indlagte patienter, som modtager støtte i regi af servicelovens bestemmel-
ser. Regeringen vil søge opbakning blandt satspuljepartierne til finansiering af forslaget.
Mestring af eget liv
Evnen til og muligheden for at mestre eget liv skal styrkes for borgere, der modtager hjælp og støtte på
social- og beskæftigelsesområdet. Derfor skal fleksjobordningen tilpasses, så det bliver muligt for borge-
ren at prøve kræfter med et job på almindelige vilkår, eksempelvis på deltid, og vende tilbage til fleks-
jobbet inden for 2 år uden krav om genudredning, hvis jobbet på almindelige vilkår bliver for stor en
mundfuld. Og der skal igangsættes forsøg på socialområdet, hvor kommunerne kan afprøve nye red-
skaber, der kan styrke borgerens mulighed for at leve et mere selvstændigt liv.
Styrket lokal organisering af et helhedsorienteret arbejde
Partnerskab for implementering
Regeringen foreslår at afsætte 120 mio. kr. i 2019-2022 til etableringen af et partnerskab med landets
kommuner, som skal arbejde struktureret og målrettet med implementering af helhedsorienterede ind-
satser. Midlerne skal anvendes i kommunerne fx til udvikling af nye IT-systemer og til statslig implemen-
teringsstøtte til kommunerne. Samtidig afsættes der midler til løbende evaluering af reformen og dens
resultater.
National aftale om koordinerende sagsbehandlere
Borgere og familier med komplekse problemer har ofte svært ved at overskue og finde rundt i de mange
indsatser og medarbejdere, som de løbende er i kontakt med. Der er behov for, at borgeren oplever et
koordineret forløb, hvor én eller flere sagsbehandlere har det fulde overblik over borgerens sag. Derfor
vil regeringen indgå en national aftale med KL om koordinerende sagsbehandlere. Aftalen skal sikre
gode principper for, hvordan borgerens kontakt til sagsbehandlere kan forenkles.
Inspirationsmateriale til et helhedsorienteret arbejde i kommunerne
I samarbejde med KL udarbejdes et inspirationsmateriale, som kan bruges som platform for deling af
kommunale erfaringer med at arbejde helhedsorienteret med borgeren. Materialet skal indeholde kon-
krete cases fra kommuner og skal bl.a. fokusere på centrale spørgsmål om organisering, kulturforan-
dring, kompetenceudvikling mv. Samtidig udarbejdes sammen med KL et inspirationsmateriale om god
økonomistyring af tværgående indsatser.
IT-understøttelse af én helhedsorienteret plan
Som opfølgning på loven om én helhedsorienteret plan afsøges mulighederne for at IT-understøtte ar-
bejdet med den helhedsorienterede plan. I samarbejde med KL undersøges en række forretningsbehov
med henblik på, at der i 2019 kan fremlægges et forslag til, hvordan de identificerede behov kan imøde-
kommes.
10
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0014.png
12
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0015.png
2
Nyt kapitel
Ny lov om en
helhedsorienteret
indsats
I dag kan det være en svær og uoverskuelig opgave for borgere og medarbej-
dere at finde sammenhængen mellem de mange lovgivninger, der regulerer
hjælpen til borgere med komplekse og tværgående udfordringer. Vi har
opbygget et siloopdelt lovgivningssystem, hvor lovgivningerne ikke altid
taler sammen eller sikrer en koordineret tilgang til arbejdet med borgerne.
Regeringen ønsker derfor at skabe en helt ny hovedlov, som tænker velfærds-
områderne sammen og skaber rammerne for en helhedsorienteret indsats,
der tager udgangspunkt i den enkelte eller den samlede families behov.
Den eksisterende lovgivning for borgere med behov for hjælp og støtte er i høj grad bygget
op om enkeltområder, såsom socialområdet, beskæftigelsesområdet og sundhedsområdet.
Lovgivningerne er bygget op over mange år og med hvert deres formål, ligesom de definerer
hver deres målgruppe og tilhørende indsatser og pligter.
Lovgivningen danner grundlag for arbejdet med borgerne, og på den måde er lovgivningen i
sig selv med til at fremme en sektoropdelt tilgang til borgeren.
Den sektoropdelte lovgivning giver mening for den store del af befolkningen, som har mere
simple og enkeltstående udfordringer, som kan afhjælpes inden for de enkelte fagområder.
Det gælder eksempelvis den unge, nyuddannede håndværker, som i en kort periode er på
dagpenge, imens hun søger efter job. Og det gælder familiefaderen, som udvikler stress og
derfor har behov for psykologhjælp i en afgrænset periode.
For gruppen af borgere, der har særligt komplekse og sammensatte problemer, der går på
tværs af de traditionelle velfærdsområder, kan den sektoropdelte lovgivning dog være en stor
udfordring. I mødet med den offentlige sektor oplever disse borgere ofte at blive udredt i
forskellige forvaltninger, få tilbudt en lang række af usammenhængende tilbud og blive mødt
af en stor mængde af afgørelser, der kan være svære at overskue.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0016.png
Resultatet er, at for mange borgere og familier sidder fast i systemet til trods for, at de med
den rette hjælp ville kunne udvikle sig, opnå øget selvstændighed og blive en del af arbejds-
fællesskabet.
Regeringen vil derfor skabe en ny lov, så borgere og familier kan få én samlet indgang til den
offentlige sektor. Loven skal skabe rammen for, at borgerne kan få én udredning, én visitation
og én samlet afgørelse og klageadgang og dermed sikre, at borgeren i mødet med den of-
fentlige sektor oplever at få en koordineret og helhedsorienteret indsats, der tager udgangs-
punkt i borgerens samlede behov. Kommunerne vil dermed få mulighed for at skabe en helt
ny og anderledes måde at hjælpe borgere med komplekse problemer. Den nye lov går på
tværs af og sammentænker elementer fra syv sektorlove på de store velfærdsområder.
Elementer fra syv love sammentænkes til én
§
§
7
1
Loven målrettes borgere med komplekse og sammensatte problemer, hvor der er et koordi-
nationsbehov i den offentlige sektor, og skal skabe grundlaget for en helt ny og anderledes
måde at hjælpe borgere med komplekse problemer på. Det er eksempelvis den langtids-
ledige mor med to børn, der er i en svær situation med angst eller depression. Eller den unge
mand, som har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet på grund af misbrug og
derfor modtager misbrugsbehandling og mentorstøtte.
Der er ikke én metode, som eksakt måler kompleksiteten af en borgers udfordringer, og
denne gruppe af borgere kan ikke opgøres entydigt. Men over 30.000 voksne borgere får
både
sociale indsatser
og
beskæftigelsesrettede indsatser. Hertil kommer en gruppe af bor-
gere, som har både en kommunal plan og en behandlingsplan i psykiatrien, og som har et
beskæftigelsesrettet udviklingspotentiale.
Borgere med komplekse udfordringer lever ofte i familieforhold, hvor også ægtefællen, sam-
leveren eller børnene kæmper med sociale, sundhedsmæssige eller beskæftigelsesmæssige
udfordringer. Ofte er det ikke nok at se på de enkelte familiemedlemmers problemer, res-
14
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0017.png
sourcer og behov isoleret set. I stedet bør vi tage udgangspunkt i de forhold, som har betyd-
ning for familiens samlede livssituationer. Regeringen vil derfor sikre, at det med den nye lov
bliver muligt at udarbejde helhedsorienterede indsatser samlet for en familie.
Borgere med komplekse og sammensatte udfordringer
30.000
+
Borgere,
som får sociale
indsatser
Borgere, som får
beskæ igelses-
indsatser
Borgere, som får
øvrige indsatser
Lovens bærende principper er krav om samtykke fra borgeren, én samlet udredning, indivi-
duelt tilrettelagte indsatser, én helhedsorienteret plan, forenkling af procesregler og én samlet
afgørelse og klageadgang. Med disse principper skabes der rum og mulighed i kommunerne
for meget bedre at hjælpe borgere med komplekse problemer.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0018.png
Én indgang til den offentlige sektor og én samlet plan
Regeringen har taget et første vigtigt skridt med loven om en helhedsorienteret plan, som er trådt i
kraft d. 1. juli 2018. Denne lov giver mulighed for, at borgere og familier kan få én helhedsorienteret
plan – frem for flere forskellige sektorplaner. På den måde får borgeren og kommunen et samlet
overblik over borgerens indsatser og mål. Regeringen er dog bevidst om, at en helhedsorienteret plan
ikke løser alle problemerne. Planen giver et samlet
overblik,
men ændrer ikke på, at arbejdet med
borgeren fortsat er forankret i forskellige sektorlovgivninger, som ikke altid hænger sammen.
Hvis vi for alvor skal sikre, at borgere med komplekse og sammensatte behov får en helhedsorien-
teret indsats, er der behov for et grundlæggende opgør med den silotænkning, som fortsat præger
lovgivning, organisering og praksis. Derfor ønsker regeringen med dette reformspor at tage de næste
vigtige skridt i arbejdet med at sikre helhedsorienterede indsatser. Kernen i udspillet er en ny hoved-
lov, der skal skabe rammen for, at borgerne kan få én udredning, én visitation og én samlet afgørelse
og klageadgang, så borgeren i mødet med den offentlige sektor oplever at få en koordineret og hel-
hedsorienteret indsats, der tager udgangspunkt i borgerens samlede behov. Målgruppen er voksne
med komplekse problemer, som kan eller skal modtage to eller flere planer for indsatserne, og hvor
der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Hertil kommer borgere med et beskæftigelsesrettet
udviklingspotentiale – og som har én plan i kommunen og en behandlingsplan i psykiatrien – eller er i
fleksjob og på førtidspension.
Det gælder også de mest udsatte borgere i samfundet, som kæmper med tunge sociale
problemer. Det kan være den hjemløse mand, som har levet et liv på gaden og har brug for
støtte til at kunne fungere i egen bolig. Eller det kan være kvinden, som skal have hjælp til at
komme væk fra prostitutionsmiljøet, som måske også skal støttes i at komme i misbrugsbe-
handling eller psykiatrisk behandling. Disse borgere lever ofte en meget kaotisk tilværelse og
kan have vanskeligt ved at finde rundt i systemerne, hvis de overhovedet er i kontakt med
det.
Borgere med meget tunge sociale problemer kan også have vanskeligt ved at leve op til
kravene på beskæftigelsesområdet, eksempelvis i form af fremmøde på jobcentret eller del-
tagelse i aktivitetstilbud. Her er det afgørende, at de får tilbud på både social- og beskæftigel-
sesområdet, som er individuelt tilrettelagt.
Med den nye lov samt forenklingen af Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats får kommunen
nye muligheder for fleksibelt at sammensætte en relevant faglig indsats til de mest udsatte
borgere og i en periode give borgeren en pause og koncentrere sig om misbrugsbehandling
eller psykiatrisk behandling. Det kan være afgørende for, at de kan deltage i en succesfuld
beskæftigelsesindsats.
Regeringen ønsker at skabe loven i en tæt dialog med aktører i og omkring den offentlige
sektor for at finde frem til de helt rigtige løsninger og realisere ambitionerne om en mere
helhedsorienteret indsats. Derfor vil regeringen invitere Folketingets partier, kommuner og en
række centrale interessenter til en åben dialog om lovens udformning.
16
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0019.png
En ny lov om en helhedsorienteret indsats
Regeringen vil skabe en hovedlov, der giver borgerne mulighed for én samlet indgang til den
offentlige sektor og for at få én udredning, én visitation og én samlet afgørelse og klage-
adgang. Det vil give kommunerne mulighed for at skabe en helt ny og anderledes måde at
hjælpe borgere med komplekse problemer. Lovens bærende principper er:
Borgeren skal være med
Uden samarbejde kommer vi ikke langt. Hvis vi for alvor skal gøre det bedre for de borgere, som har
størst behov for hjælp, så er det nødvendigt aktivt at involvere borgerne og lytte til deres udfordringer,
livserfaringer og ikke mindst ønsker for fremtiden. Derfor er det helt centralt, at borgeren selv vælger at
modtage en helhedsorienteret indsats efter den nye lov.
Regeringen lægger derfor op til, at borgeren skal give samtykke til tilbuddet om at få en helhedsorien-
teret indsats efter loven. Samtidig vil borgeren til alle tider kunne trække sit samtykke tilbage. I en sådan
situation vil kommunen skulle foretage en revurdering af borgerens behov og træffe afgørelser om ind-
satser efter relevante sektorlovgivninger, så borgeren ikke står uden hjælp og støtte.
Én udredning
Der er i dag stor variation i praksis og regler for udredning af borgernes livsituation, udfordringer og res-
sourcer på tværs af bl.a. social-, beskæftigelses- og undervisningsområdet. De forskellige
lovgivningsformål, begreber og proceskrav og de begrænsede muligheder for at genbruge og dele
oplysninger udgør barrierer for at gennemføre en helhedsorienteret udredning af borgeren i praksis.
Regeringen foreslår derfor med den nye lov, at borgeren får mulighed for at få en samlet, tværfaglig og
helhedsorienteret udredning af sin samlede livssituation, ressourcer, udfordringer og behov.
Der kan med de nye regler om én plan udarbejdes en helhedsorienteret plan for hele familien (efter
servicelovens § 140 a), hvis der gives samtykke til det. Reglerne om særlig støtte til udsatte børn og
unge eller fx handicapkompenserende støtte til børn og unge efter serviceloven vil ikke indgå i den nye
hovedlov. Ved at sikre, at mor og far kan få én samlet og helhedsorienteret udredning og indsats, hvor
der kan tages højde for bl.a. familiens samlede situation, styrker loven dog kommunernes mulighed at
arbejde helhedsorienteret med familien.
Individuelt tilrettelagte indsatser
Den nuværende opdeling i sektorlovgivninger indebærer, at afgørelser om visitation af indsatser til
borgere med komplekse problemer ofte foretages i særskilte forvaltninger i kommunen. Opdelingen
udelukker ikke, at kommunerne kan arbejde tværgående med borgerne. Men den udgør en praktisk
barriere og fremmer både organisatorisk og kulturelt en partiel tilgang til borgeren og dennes behov.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0020.png
En ny lov om en helhedsorienteret indsats
Regeringen foreslår med den nye lov, at der skabes en mulighed for, at kommunen i samarbejde med
borgeren eller familien og med afsæt i den tværfaglige udredning kan sammensætte en sammen-
hængende og helhedsorienteret indsats, der går på tværs af relevante fagområder og modsvarer bor-
gerens eller familiens samlede behov. Loven gør det mere fleksibelt at anvende og sammensætte
indsatser på tværs af sektorlovgivninger for herved at skabe en individuel tilrettelagt indsats, der
matcher den enkelte borgers behov. Indsatserne skal sammensættes, så de medvirker til udvikling og
beskæftigelse for den enkelte. I forhold til de konkrete indsatser, tilbud og redskaber på
beskæftigelsesområdet fastholdes eksisterende krav.
Én plan
Med den netop vedtagne lov om helhedsorienterede planer har kommunerne fået mulighed for at ud-
arbejde én helhedsorienteret plan til borgere med komplekse og sammensatte udfordringer, så bor-
geren kan gå fra mange planer til én plan. Planen erstatter borgerens sektorspecifikke planer. Borgere,
der samtykker til at blive udredt og modtage indsatser efter den nye lov, vil også få udarbejdet én hel-
hedsorienteret plan, der går på tværs af borgerens kommunale indsatser og erstatter øvrige sektor-
specifikke kommunale planer.
Forenkling af procesregler
Det er afgørende, at kommunen i samarbejde med borgeren kan sammensætte indsatsen uden at være
bundet af unødige procesregler. Regeringen har netop indgået en aftale med størstedelen af Folke-
tingets partier om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Aftalen sikrer en markant forenkling af
eksisterende regler og krav til indsatsen på beskæftigelsesområdet og skaber dermed større frihed til
lokalt at tilpasse indsatsen til den enkelte borger. Regeringen foreslår, at disse nye regler for beskæf-
tigelsesindsatsen også skal gælde for borgere, der modtager indsatser efter den nye lov.
Én klageadgang
I dag modtager borgeren særskilte afgørelser med særskilte klagevejledninger og klagefrister for de
forskellige indsatser, som de modtager. Hvis borgeren er utilfreds med indsatsen, skal borgeren klage
særskilt over de enkelte afgørelser. Det kan være forvirrende og virke tungt for borgeren, og det skaber
unødigt bureaukrati for medarbejderne i kommunen.
Regeringen foreslår derfor med den nye lov, at borgeren kan modtage én samlet, tværfaglig skriftlig
afgørelse om borgerens indsatser. Kommunen vil altså ikke skulle træffe afgørelser for hver enkelt
delindsats, som iværksættes overfor borgeren, men kan træffe en samlet afgørelse, hvor der redegøres
for indsatsen som helhed. Kommunerne får dermed mulighed for at skabe en helt ny og anderledes
måde at hjælpe borgere med komplekse problemer. Der kan løbende træffes nye afgørelser i takt med,
at borgerens udfordringer og behov ændrer sig. Samtidig får borgere ret til at klage over den samlede
indsats med udgangspunkt i én samlet klagevejledning. De eksisterende klagemuligheder på sund-
hedsområdet opretholdes.
18
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0021.png
En ny lov om en helhedsorienteret indsats
Organisering i kommunerne og samspil med rehabiliteringsteamet
Ansvaret for den helhedsorienterede udredning og tildeling af indsatser placeres entydigt i kommunal-
bestyrelsen. Kommunalbestyrelsen beslutter, hvilken enhed i kommunen der kan udføre den helheds-
orienterede indsats. Det skal sikre frihed til at indrette den helhedsorienterede indsats efter lokale for-
hold i kommunen. Borgere, som er i målgruppen for et jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob og
førtidspension, vil fortsat skulle have deres sag behandlet i rehabiliteringsteamet. I disse tilfælde vil den
nye lov fungere i sammenhæng med reglerne om rehabiliteringsteamet.
For at skabe en endnu tættere sammenhæng mellem den nye lov og rehabiliteringsteamet vil rege-
ringen som noget nyt give kommunen mulighed for at tildele rehabiliteringsteamet kompetence til at
træffe afgørelse om visitation til henholdsvis ressourceforløb og fleksjob. Regeringen foreslår samtidig,
at rehabiliteringsteamet får kompetence til at træffe afgørelse om indsatser på tværs af social, sundhed-
og beskæftigelsesområdet i fx ressourceforløb. Det vil herunder blive muligt at træffe afgørelse om
indsatser efter den ny hovedlov for borgere omfattet af den helhedsorienterede indsats.
Forhandlingerne skal ske i regi af forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0022.png
20
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0023.png
3
Nyt kapitel
Bedre samspil
mellem
lovgivninger
Med den nye lov sammentænkes indsatser på tværs af syv sektorlovgivninger
og de store velfærdsområder. Det skaber rammerne for en fundamentalt
anderledes og bedre indsats til borgere med komplekse problemer. Men der
findes også en større gruppe af borgere, som ikke er i målgruppen for den nye
lov, men som løbende modtager indsatser fra flere sektorlovgivninger.
Også for disse borgere vil regeringen skabe bedre muligheder for, at ind-
satserne kan sammensættes mere smidigt og helhedsorienteret. Det skal
bl.a. ske ved at sammentænke formålsbestemmelser i social- og beskæf-
tigelseslovgivningen og ved at gøre det muligt at træffe én samlet afgørelse
om flere støtteordninger.
Udgangspunktet for de nuværende sektorlovgivninger på social- og beskæftigelsesområdet
er meget forskellige. Forskellige formål, fagbegreber og målgrupper kan gøre det svært for
medarbejderne i kommunerne at gå helhedsorienteret til borgeren og skabe sammenhæng i
indsatserne på tværs af fagområder.
For at styrke det tværgående fokus på borgerens mulighed for at opnå og fastholde kontakt til
arbejdsmarkedet på tværs af social- og beskæftigelsesområdet vil regeringen tilpasse vejled-
ningen om gældende formålsbestemmelser. Samtidig skal de gældende handleplansbe-
stemmelser gennemgås for at tydeliggøre, hvordan der kan arbejdes med fælles tværgående
mål om rehabilitering og beskæftigelse på tværs af social- og beskæftigelsesområdet. Det
skal sikre en klarere kobling mellem socialindsatsen og beskæftigelsesindsatsen, så borger-
ne kommer tættere på målet om at mestre eget liv og komme i beskæftigelse.
Regeringen ønsker også at rydde op i reglerne om støtteordninger på social- og beskæftigel-
sesområdet. En borger kan have behov for både mentorstøtte til at bringe borgeren tættere
på arbejdsmarkedet og socialpædagogisk støtte til at håndtere praktiske opgaver i hjemmet.
Kommunen kan godt lade én person udføre de forskellige typer af støtte. Men der skal udar-
bejdes særskilte afgørelser ofte af forskellige sagsbehandlere og med hver sin klagevejled-
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
21
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0024.png
ning. Det skaber unødige processkridt og kan være forvirrende og tungt for borgeren, der
skal forholde sig til flere sagsbehandlere og afgørelser.
Regeringen vil derfor samordne bestemmelserne for støtteordninger på social- og beskæfti-
gelsesområdet, så det bliver muligt at træffe én samlet afgørelse om mentorindsats og social-
pædagogisk støtte og gøre det nemmere at samle indsatsen til én primær medarbejder, som
både varetager bostøtte og mentorstøtten. Det vil eksempelvis være til gavn for borgeren,
som dermed kun skal forholde sig til én person.
Forskellige sektorers samspil
Beskæ igede deltager
i rygestopkursus
Kommunal sundhed
E eruddannelse for
beskæ igede
Deltager i gymnasial
uddannelse uden
kontakt med
Jobcentret
Uddannelsesvalidering
Sygedagpengemodtager
i genoptræning
Beskæ igelses-
området
Uddannelses-
området
LAB-tilbud med
uddannelse
Beskæ iget med
brækket ben
Regional sundhed
Brobygning til
unge med
sociale
problemer
Kontanthjælpsmodtager
i misbrugsbehandling
Kontant-
hjælpsmodtager
i psykiatrisk
behandling og
socialpsykiatri
Socialområdet
Hjemløs
førtidspensionist
i botilbud
Regeringen vil ligeledes sikre bedre overgange mellem sektorer. Mange borgere oplever i
dag, at deres behandlingsforløb ikke hænger tilstrækkeligt sammen i overgangene. Det gæl-
der eksempelvis mennesker med en svær psykisk lidelse, som kan have kontakt med bl.a.
behandlingspsykiatrien, egen læge, socialpsykiatrien og jobcentret.
Disse borgere vil ofte have både en eller flere kommunale planer og en behandlingsplan i
psykiatrien – men de oplever ofte, at der mangler koordination af planerne og de indsatser,
22
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0025.png
de modtager fra kommunen og fra psykiatrien. Det kan føre til en unødig forlængelse af bor-
gerens sygdomsforløb og have konsekvenser for borgerens muligheder for at blive rask og
mestre eget liv.
Den manglende sammenhæng kan fx opstå, hvis relevante oplysninger om borgeren ikke
deles mellem nødvendige aktører, og dermed efterlader borgeren eller pårørende til borgeren
med ansvaret for at koordinere og udveksle oplysninger, når borgeren udskrives fra sygehu-
set og har behov for en opfølgende indsats i kommunen.
Samtidig oplever mange kommunale medarbejdere, at det er vanskeligt at indhente de rele-
vante sundhedsoplysninger. Der er usikkerhed om, hvilke oplysninger der må deles, hvordan
de kan deles, og hvordan informationerne kan anvendes bedst. Frygt for at overtræde regler
om datadeling fører i mange tilfælde til en tilbageholdenhed i forhold til at dele information.
Og den manglende udveksling af oplysninger fører ofte til manglende koordination af de
indsatser, som skal hjælpe borgeren videre i livet.
Regeringen mener, at flere borgere bør få en tværgående plan. Derfor har regeringen med
En samlet plan for psykiatriens udvikling
fra september 2018 foreslået, at der med satspuljen
for 2019 afsættes permanente midler til, at udskrivningsaftaler og koordinationsplaner gøres
obligatoriske for alle voksne indlagte psykiatriske patienter, som modtager støtte i regi af
servicelovens bestemmelser. Det drejer sig om ca. 6.900 personer om året. Men der er be-
hov for mere. Derfor foreslår regeringen bl.a. at tydeliggøre kommunens mulighed for at
indhente borgerens behandlingsplan i psykiatrien og øvrige relevante sundhedsoplysninger,
hvis borgeren samtykker.
Endelig vil regeringen styrke evnen og muligheden for at mestre eget liv for borgere, der
modtager hjælp og støtte på social- og beskæftigelsesområdet. Derfor skal fleksjobordningen
tilpasses, så det bliver muligt for borgeren at prøve kræfter med et job på almindelige vilkår,
eksempelvis på deltid, og vende tilbage til fleksjobbet inden for 2 år uden krav om genudred-
ning, hvis jobbet på almindelige vilkår bliver for stor en mundfuld.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
23
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0026.png
Regeringen vil styrke muligheden for at mestre eget liv
Jakob på 37 år har et synshandicap, hvorfor han er blevet visiteret til et fleksjob som ung, hvor han
arbejder 16 timer ugentlig på et mediebureau. Jakob har, ved hjælp af nye digitale hjælpemidler og
brug af ordningen om personlig assistance, fået mere overskud i hverdagen, og fået mod på at prøve
kræfter med et job på fuld tid udenom fleksjobordningen. Derfor indgår Jakob en aftale med sin
arbejdsplads om en langsom optrapning, samtidig med at han orienterer jobcenteret om, at
fleksjobbet indstilles for en periode, mens han forsøger at komme op på fuld tid. Planen er, at han i
løbet af 8 måneder går fra 16 timer ugentligt til 37 timer. Muligheden for at vende tilbage til
fleksjobordningen sikrer, at Jakob ikke bekymrer sig over sin økonomiske situation i fald hans helbred
ikke kan holde til fuld tid, men han i stedet kan fokusere på at mestre sin egen hverdag med et
fuldtidsarbejde.
Nogle borgere i fleksjob oplever en forbedring af deres arbejdsevne. Det skal derfor være
muligt for borgere at sætte sit fleksjob ”på pause” med mulighed for inden for to år at vende
tilbage til et fleksjob uden at skulle igennem en ny visitation. På den måde får borgerne mu-
lighed for at prøve arbejdsevnen af – uden bekymring for, hvad der vil ske, hvis det viser sig,
at fx et job på almindelige vilkår er for stor en mundfuld.
Initiativer til at sikre et bedre samspil mellem lovgivninger
Forskellige love – én retning
Det tværgående fokus på borgerens mulighed for at opnå og fastholde kontakt til arbejdsmarkedet skal
styrkes på tværs af social- og beskæftigelsesområdet. Det skal ske ved en tilpasning af vejledningen om
gældende formålsbestemmelser. Samtidig skal de gældende handleplansbestemmelser gennemgås for
at tydeliggøre, hvordan der kan arbejdes med fælles tværgående mål om rehabilitering og beskæftigel-
se på tværs af social- og beskæftigelsesområdet.
Én samlet afgørelse om støtteordninger
Bestemmelserne for støtteordninger på social- og beskæftigelsesområdet skal samordnes, så det bliver
muligt at træffe én samlet afgørelse om mentorindsats og socialpædagogisk støtte. Det vil gøre det
nemmere at samle indsatsen til én primær medarbejder, som både varetager fx bostøtten og mentor-
støtten. Det vil være til gavn for borgeren, som dermed kun skal forholde sig til én person, som kan tage
udgangspunkt i den samlede situation.
24
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0027.png
Initiativer til at sikre et bedre samspil mellem lovgivninger
Helhedsorienteret indsats til borgere med planer i psykiatrien
Det bliver lettere at inddrage psykiatriske behandlingsplaner i den helhedsorienterede indsats til borge-
ren, idet borgere med mindst én plan i kommunen og mindst én behandlingsplan i psykiatrien, for hvilke
kommunen vurderer, at der er et beskæftigelsesrettet udviklingspotentiale, bliver en del af målgruppen
for den nye hovedlov om helhedsorienterede indsatser. Det betyder, at fx borgere med en svær psykisk
lidelse og udfordringer med at komme i beskæftigelse vil få mulighed for at modtage en mere helheds-
orienteret indsats. Samtidig vil regeringen udarbejde et inspirationsmateriale, som vil indeholde en stan-
dardskabelon for samtykke, som er målrettet kommunernes arbejde med en helhedsorienteret plan. Når
borgeren giver dette samtykke, kan kommunen indhente borgerens behandlingsplan i psykiatrien og
øvrige relevante sundhedsoplysninger – og lade disse informationer indgå i borgerens helhedsoriente-
rede plan.
Mestring af eget liv
Evnen til og muligheden for at mestre eget liv skal styrkes for borgere, der modtager hjælp og støtte på
social- og beskæftigelsesområdet. Derfor skal fleksjobordningen tilpasses, så det bliver muligt for borge-
ren at prøve kræfter med et job på almindelige vilkår, eksempelvis på deltid, og vende tilbage til fleks-
jobbet inden for 2 år uden krav om genudredning, hvis jobbet på almindelige vilkår blev for stor en
mundfuld. På den måde kan borgerne prøve sig selv af i op til et par år – uden bekymring for, hvad der
vil ske, hvis de alligevel ikke magter et job på almindelige vilkår. Forhandlingerne skal ske i regi af
forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob.
Samtidig vil regeringen igangsætte forsøg på socialområdet, hvor kommunerne kan afprøve nye
redskaber, der kan styrke borgerens evne og mulighed for at leve et mere selvstændigt liv. Som en
del af forsøgsordningen skal det være muligt at visitere borgere til et fleksibelt forløb med social-
pædagogisk støtte, hvor der tildeles et fleksibelt frem for fast antal støttetimer.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
25
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0028.png
26
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0029.png
4
Nyt kapitel
Styrket lokal
organisering
Ændringer af love og regler er afgørende for at skubbe udviklingen i den
rigtige retning. Men love og regler er ikke alt. Kultur, organisering, økonomi
og ledelse betyder også rigtig meget. Derfor er der behov for en betydelig
omstilling af indsatser og arbejdsformer i kommunerne, hvis borgere med
komplekse problemer skal kunne mærke en ændring i deres møde med det
offentlige system.
Regeringen vil gøre sit til at understøtte udviklingen i kommunerne. Vi vil
indgå et partnerskab for implementering med kommunerne og KL. Og vi vil
indgå en national aftale, som skal føre til, at borgere med komplekse
problemer fremover får en koordinerende sagsbehandler.
Realisering af ambitionerne om en helhedsorienteret indsats kræver en stor lokal indsats og
engagement i kommunerne. I sidste ende er det gennem de kommunale medarbejderes og
ildsjæles arbejde og ikke mindst samarbejde, at borgerne vil komme til at opleve en mere
sammenhængende offentlig sektor, der formår at hjælpe dem videre i livet.
Ændringer af lovgivningen er med til at styrke kommunernes mulighed for at arbejde på tværs
af fagområder og gå helhedsorienteret til borgeren. Men for at omsætte lov til virkelighed
kræver det også store forandringer i kommunerne. Opgøret med silotænkning er mindst lige
så relevant, hvad angår den kommunale organisering, ledelse, styring og medarbejderkultur,
som hvad angår love og regler.
Tværgående ledelse og økonomistyring, nye organiseringsformer i tværgående teams og IT-
systemer, der dækker flere fagområder, er alle centrale redskaber til at skabe helhedsoriente-
rede og enkle forløb for borgere med komplekse problemstillinger.
En række kommuner har allerede gode erfaringer med at arbejde tværgående med borgeren.
Det gælder bl.a. en række frikommuner, som har arbejdet med en helhedsorienteret indsats,
der skal skabe progression for de udsatte borgere.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
27
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0030.png
Frikommuner har vist vejen
Frikommunenetværket
En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren
består af
kommunerne: Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør
og Hillerød. De ni kommuner arbejder målrettet på at skabe bæredygtige, integrerede indsatser på
tværs af kommunens traditionelle sektorområder.
Netværket har opnået omfattende fritagelser fra gældende lovgivning med henblik på at tilbyde bor-
gere i udsatte livssituationer en sammenhængende indsats, integreret i en plan. Siden juli 2017 har
det således været muligt for frikommunerne at samarbejde systematisk med borgeren omkring hans
eller hendes drømme og ambitioner. I praksis er det kompliceret at ændre på mange års vaner og
rutiner. Oven i det hele skal der udvikles en helt ny model for styringen af kommunernes økonomi.
Via målrettet samarbejde i og mellem kommunerne har netværket opnået gode resultater for borgere,
som har genfundet troen på egne evner og et liv med selvforsørgelse.
I Halsnæs har arbejdet eksempelvis været organiseret i tværfaglige teams, hvor borgere med kom-
plekse problemer møder én borgerkonsulent, som både har udfører- og myndighedsopgave og arbej-
der ud fra et princip om, at borgeren står i centrum. Der lægges en plan i samarbejde med borgeren,
hvor der tages udgangspunkt i hans eller hendes drømme og ambitioner. Samtidig arbejdes der med
nye metoder til ”den hele familie”, som bl.a. skal hjælpe med at bryde den negative sociale arv for
udsatte børn.
Eksemplerne viser, at integrerede og helhedsorienterede løsninger ofte kræver et opgør med
gamle arbejdsrutiner, siloopdelte fagkulturer, organisatoriske traditioner og en økonomisty-
ring, hvor bevillingskompetence og visitationsansvar ikke understøtter tværgående indsatser.
Og at klare målsætninger og en ledelsesmæssig enighed om målet på både administrativt og
politisk niveau er en forudsætning for succes.
Samtidig ved vi, at mange borgere med komplekse problemer har svært ved at overskue og
finde rundt i de mange indsatser og kommunale medarbejdere, som de løbende er i kontakt
med. De mange kontaktpunkter skaber frustration over at skulle genfortælle de samme op-
lysninger igen og igen og frygt for, at sagsbehandlerskift vil bryde kontinuiteten i deres sag.
Hvis et helhedsorienteret arbejde skal give fuld værdi for borgeren, er der derfor behov for, at
borgerne oplever et koordineret forløb, hvor der er overblik over borgerens sag.
Regeringen vil understøtte omstillingen i kommunerne og sikre, at de gode erfaringer i fore-
gangskommunerne deles på tværs af landets øvrige kommuner. Derfor vil regeringen bl.a.
investere i implementeringen af reformen. Regeringen vil også sammen med KL sætte klare
mål for antallet af sagsbehandlere, som borgeren møder på sin vej igennem systemet.
28
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0031.png
Hverdagen for Lotte
Hverdagen for Lotte
Lotte har
grundet sine komplekse
udfordringer en række kontakter
med det o entlige.
Lotte er en kvinde på 35 år med tre børn. Hun har
været på kontanthjælp de seneste fem år e er
en forudgående periode på sygedagpenge. Hun
var sidst på arbejdsmarkedet for syv år siden,
hvor hun arbejdede som kantinemedarbejder.
Lotte blev sygemeldt pga. ondt i ryggen og
e erfølgende depression. Hun har i en
periode ha et alkoholmisbrug, og hun
kæmper med at få økonomien
til at hænge sammen.
I kommunen er hun i kontakt med en række
myndighedspersoner inklusiv sagsbehandleren
i Jobcentret, sagsbehandleren i Ydelsescentret,
socialrådgiverne i Socialforvaltningen og fami-
lierådgiverne i Børne- og Ungeforvaltningen.
Samtidig er Lotte i det daglige i kontakt med
en række fagpersoner, som står for indsatsen
til hende og hendes tre børn. På de to yngste
børns skole er Lotte i kontakt med en med-
arbejder i skolens pædagogiske psykologiske
rådgivning (PPR). Og på det ældste barns skole
er hun i kontakt med en vejleder fra Ungdom-
mens Uddannelsesvejleder (UU-vejleder).
Samtidig har familien ugentlig kontakt med en
familiebehandler, der støtter Lotte og hendes
tre børn.
Lotte er også i kontakt med en psykolog, der
hjælper hende med at komme over depres-
sionen, og med en mentor, som understøtter
hende i at komme i arbejde. PPR, UU-vejlede-
ren, psykologen og mentoren er alle sammen
ansat i kommunen. Men det ændrer ikke ved,
at Lotte nogle gange oplever, at familiebe-
handleren kommer samme dag, som hun skal
til psykolog eller skal til møde med sin mentor.
Det gør hende forvirret og kræver, at hun
bruger tid og energi på at kontakte kommunen
for at ændre tidspunktet for de enkelte
samtaler.
Udover de mange kontaktpunkter til kom-
munen, så er Lotte også i løbende kontakt
med sin praktiserende læge og en neuropsy-
kiater bl.a. grundet hendes problemer med
ryggen; med Udbetaling Danmark for at mod-
tage kontanthjælp; og med anden aktør på
beskæ igelsesområdet.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
29
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret ind ats · Oktober 2018
29
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0032.png
Initiativer til styrket lokal organisering og styring
Partnerskab for implementering
Der afsættes 120 mio. kr. i 2019-2022 til etablering af et partnerskab med landets kommuner, som skal
arbejde struktureret og målrettet med implementering af reformen. Midlerne skal anvendes både direkte
i kommunerne og til implementeringsstøtte til kommunerne. Samtidig afsættes der midler til løbende
evaluering af reformen og dens resultater, ligesom der skal foretages en samlet statusevaluering efter
tre år.
National aftale om koordinerende sagsbehandlere
Regeringen vil indgå en national aftale med KL om gode principper for, hvordan borgerens kontakt til
sagsbehandlere kan forbedres, så borgeren oplever at have en sagsbehandler eller ét team af koordine-
rende sagsbehandlere. Aftalen skal skubbe på en udvikling i kommunerne, hvor borgerens møde med
det offentlige system i højere grad forenkles og koordineres, og hvor borgeren ikke længere skal opleve,
at ting skal gentages, og at oplysninger går tabt i overgangen fra en myndighedsperson til en anden. I
samarbejde med sektoren skal der løbende følges op på aftalen, så vi sikrer, at den fører til reelle æn-
dringer i kommunerne.
Inspirationsmateriale til et helhedsorienteret arbejde og økonomistyring i kommunerne
I samarbejde med KL vil regeringen udarbejde et inspirationsmateriale, der kan bruges som platform for
deling af kommunale erfaringer med at arbejde helhedsorienteret med borgeren. Inspirationsmaterialet
skal sætte fokus på en række af de elementer, som er afgørende, når man som kommune ønsker at
arbejde mere på tværs af forvaltninger. Det handler bl.a. om behovet for kulturforandring, kompetence-
udvikling, stærk ledelsesforankring og organisering. Materialet skal også indeholde konkrete cases fra
kommuner, som allerede er langt i deres arbejde med helhedsorienterede indsatser.
Ligeledes i samarbejde med KL vil regeringen udarbejde et inspirationsmateriale om god økonomisty-
ring af tværgående indsatser. Inspirationsmaterialet bygger på erfaringer i en række kommuner i forhold
til økonomistyring af tværgående indsatser for udsatte familier. Der er bl.a. fokus på, hvordan økonomi-
styringen kan tilrettelægges, så der sikres en effektiv drift og budgetstyring. På baggrund heraf vil der
opstilles anbefalinger til god økonomistyring af helhedsorienterede indsatser.
IT-understøttelse af én helhedsorienteret plan
Som opfølgning på loven om en helhedsorienteret plan afsøges mulighederne for at IT-understøtte ar-
bejdet med den helhedsorienterede plan. I samarbejde med KL undersøges en række forretningsbehov,
som bl.a. omhandler at udsøge de relevante borgere og procesunderstøtte udarbejdelsen af helheds-
orienterede indsatser med henblik på, at der i 2019 kan fremlægges et forslag til, hvordan de identifice-
rede behov kan imødekommes.
30
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret ind ats · Oktober 2018
31
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0034.png
32
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0035.png
Nyt kapitel
5
Et fælles ansvar
En helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer kan ikke
gennemføres af regeringen alene. Det kræver et bredt samarbejde mellem
aktører i og omkring den offentlige sektor for at finde frem til de rigtige
løsninger. Der er behov for tæt dialog med de medarbejdere, ledere og
organisationer, som arbejder sammen med og for borgerne i det daglige.
Derfor vil regeringen invitere til en åben dialog med Folketingets partier,
kommuner og interessenter om indholdet i udspillet. Sammen må vi tage
ansvar for at skabe rammerne for, at borgere med komplekse og tværgående
problemer kan bringes tættere på det liv, de ønsker at leve.
Regeringen ønsker at tage et opgør med den silotænkning, som borgeren oplever i mødet
med den offentlige sektor. Det kræver ændringer af såvel lovgivning som organisering, kultur
og IT-systemer. Og det kræver, at man i det offentlige tænker på tværs af fagområder og
forvaltninger i mødet med borgeren.
Regeringen ønsker en inddragende proces, hvor repræsentanter for en række interessenter
samles i en åben dialog om udviklingen af området og den konkrete udformning og imple-
mentering af initiativerne i regeringens udspil. Der skal etableres en følgegruppe, hvor vi i
fællesskab kan blive klogere på, hvordan samfundet bedst understøtter borgere med kom-
plekse problemer i at indfri deres potentiale og blive en del af arbejdsfællesskabet.
Følgegruppen skal først og fremmest bidrage til kvalificering og realisering af regeringens
samlede udspil. Samtidig ønsker regeringen, at gruppen skal fortsætte som et fast forum for
drøftelse af udviklingen på området – også efter udspillets initiativer er implementeret i lov-
givning og praksis.
***
Regeringen ønsker også at blive holdt op på, om reformen bidrager med en reel forandring.
Med Sammenhængsreformen har regeringen opstillet fire nationale mål for udviklingen af
den offentlige sektor i de kommende år.
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
33
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0036.png
Nationale mål for udviklingen af den offentlige sektor
Borgerne skal mødes af en sammenhængende offentlig sektor
Mere frihed og tid til velfærd
Danmark skal have en offentlig sektor, der sikrer velfærd af højeste kvalitet
Attraktive offentlige arbejdspladser med tillid til fagligheden og borgeren i centrum
Målene er fastsat på baggrund af de mange input, der er modtaget som led i arbejdet med
Sammenhængsreformen, og skal bidrage til at sætte en samlet retning for udviklingen af den
offentlige sektor i de kommende år.
Med
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats
tager regeringen et stort og
vigtigt skridt i retning af, at borgeren skal mødes af en sammenhængende offentlig sektor, og
at sikre velfærd af højeste kvalitet.
For hvert af målene fastsættes der derfor konkrete og målbare indikatorer, så vi alle kan følge
med i udviklingen. For de nationale mål om, at
Borgeren skal mødes af en sammenhængen-
de offentlig sektor
og
Danmark skal have en offentlig sektor, der sikrer velfærd af højeste
kvalitet
vil regeringen følge udviklingen og lade sig måle ved følgende indikatorer i relation til
dette reformspor:
Beskæftigelsen blandt borgere med komplekse og sammensatte udfordringer skal stige
år for år frem mod 2022
Andelen af borgere med komplekse og sammensatte problemer, der oplever sammen-
hængende forløb, skal stige år for år frem mod 2022
34
Sammen med borgeren – En helhedsorienteret indsats · Oktober 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0037.png
2018/19:5
Oktober 2018
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Tlf. : +45 3392 3333
E-mail: [email protected]
ISBN 978-87-93635-95-1 (pdf version)
ISBN 978-87-93635-86-9 (trykt version)
Design, omslag: e-Types
Foto: Ritzau Scanpix
Tryk: Rosendahls
Publikationen kan hentes på
www.fm.dk
www.regeringen.dk
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Publikation: Sammen med borgeren - En helhedsorienteret indsats, fra Finansministeriet
1950486_0038.png
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Tlf. : +45 3392 3333