Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
NOTAT
Vurdering af de økonomiske konsekvenser af
seks forslag fra 59 fagforbund
27. november 2018
J.nr.
VOA
I det følgende vurderes de økonomiske konsekvenser af de seks forslag, der i au-
gust 2017 blev sendt til Beskæftigelsesudvalget (BEU alm. del bilag 45) fra 3F,
FOA, DM, HK og BUPL. Afsenderne var oprindeligt 41 faglige organisationer,
men der er løbende flere faglige organisationer, der har tilslutter sig forslagene. Det
har ved opgørelsen af de økonomiske konsekvenser været nødvendigt at indlægge
en række antagelser. Der er tale om skøn på det foreliggende grundlag, da blandt
andet en præcisering af forslagene kan give anledning til en revurdering af skønne-
ne.
1.
Forslag: Er arbejdsevnen nedsat til 7 timer (og derunder), skal borgeren kunne
vælge mellem et fleksjob eller en førtidspension. Dette skal være et retskrav.
Det er et grundlæggende princip i ydelseslovgivningen, at modtagelse af offentlige
forsørgelsesydelser er behovsbestemt. Der er som udgangspunkt derfor ikke frit
valg mellem ydelser i dag.
Et retskrav på frit valg mellem fleksjob og førtidspension når arbejdsevnen er ned-
sat til 7 timer eller derunder forudsætter, at det er muligt at opgøre den enkeltes
arbejdsevne præcist på timetal. I dag visiteres borgerne til fleksjob, når de har en
væsentlig og varig nedsat arbejdsevne. Det konkrete timetal bliver imidlertid først
fastsat, når den enkelte finder et konkret fleksjob. Timetal vil altid være afhængig
af de konkrete opgaver samt muligheden for supervision og støtte fra ledelse, kol-
legaer mv. Samtidig ændrer mange fleksjobbere deres timetal i takt med, at ar-
bejdsevnen udvikles. Borgeren starter med et begrænset antal timer og stiger i
timetal over de følgende år.
Det er med forslaget ikke præciseret, hvordan ledighedsydelsesmodtagere er stillet.
Der vil ved det givne forslag være en principiel risiko for, at borgere, som i en pe-
riode har mistet troen på, at de kan fungere på arbejdsmarkedet, undlader at gå
motiverede ind i et udviklingsforløb med henblik på at opnå frit valg mellem fleks-
job og førtidspension. Det vil medføre tab for både den enkelte og for samfunds-
økonomien som heldhed.
Samlet set må det derfor forventes, at forslaget vil øge de offentlige udgifter til
passiv forsørgelse betragteligt.
Der er indlagt en række beregningstekniske antagelser, der gør det muligt at skønne
over de økonomiske konsekvenser af forslaget. Skønnet over de økonomiske kon-
sekvenser er behæftet med en betydelig usikkerhed.