Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1975965_0001.png
TALE
Samråd V, W, X om chrom 6, d. 21.
november 2018
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål V, W, X er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL) og
Karsten Hønge (SF):
Samrådsspørgsmål V:
Mener ministeren, at de gældende arbejdsmiljøregler om krom-6 giver
arbejdstagerne en tilstrækkelig beskyttelse mod eksempelvis lungekræft?
Samrådsspørgsmål W
Forskerne opdagede allerede i maj 2018, at grænseværdien for krom-6
ligger langt højere end man normalt tillader, hvorefter de advarede
Arbejdstilsynet. Mener ministeren, at de danske myndigheder har udvist
rettidig omhu med henblik på at sikre de danske arbejdstagere et sundt
arbejdsmiljø, når grænseværdien for krom-6 stadig ikke er ændret?
Samrådsspørgsmål X:
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at grænseværdien for
krom-6 fastsættes på et niveau, så de danske arbejdstagere ikke udsættes for
krom-6 i så høje niveauer, at 200 ud af 10.000 kan risikere at få lungekræft?
Herunder bedes ministeren redegøre for, om ministeren har til hensigt at
orientere industrien og arbejdstagerne om den høje kræftrisiko ved den
gældende grænseværdi for krom-6, så de kan handle på den.
20-11-2018
J.nr. 2018–6725
CAL/JMP
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd. Jeg vil
gerne starte med at sige, at det her er en trist
dag for Beskæftigelsesministeriet, fordi det
her desværre er en sag, hvor der i
Beskæftigelsesministeriets koncern er tale om
et meget utilfredsstillende forløb. Det vil jeg
på ingen måde lægge skjul på.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
Jeg tager det meget alvorligt, når jeg bliver
præsenteret for beregninger, der peger på, at
den nuværende danske grænseværdi for
chrom 6 er for høj.
Desværre har forløbet vist, at både jeg og
Folketinget er blevet orienteret for sent. Det
vil jeg igen gerne fra starten af dette samråd
beklage over for Beskæftigelsesudvalget.
Nu handler det om at sikre, at det ikke kan
gentage sig. Og derfor har jeg igangsat en
række initiativer, som jeg vil vende tilbage til.
Men først lidt nærmere om sagens forløb.
[Om sagens forløb]
Efter jeg blev bekendt med sagen d. 11.
oktober, inviterede jeg både
arbejdsmiljøforligskredsen og
Beskæftigelsesudvalget til møde i ministeriet,
så der var mulighed for en grundig
orientering.
Ligeledes bad jeg Arbejdstilsynet og NFA om
at udarbejde en redegørelse.
Inden mødet med forligskredsen og
Beskæftigelsesudvalget holdt jeg mandag d.
22. oktober et møde med direktørerne for
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
1975965_0003.png
NFA og Arbejdstilsynet for at sikre, at sagen
var fuldt oplyst, når den skulle forelægges for
partierne.
Det hang jo også sammen med, at d. 22.
oktober var mandagen efter efterårsferien,
hvor jeg i uge 42 var bortrejst. Under det
møde, der fandt sted d. 22. oktober, blev der
spurgt til, om der lå viden længere tilbage end
det, der blev præsenteret som
nye
beregninger
fra en forsker på NFA i maj 2018.
Styrelserne oplyser mig, at de ikke er bekendt
med ældre viden om sådanne beregninger.
Derfor oplyses arbejdsmiljøforligskredsen og
Beskæftigelsesudvalget senere samme uge
om, at det er nye beregninger, der foreligger i
maj 2018. Og det sker jo så på det møde, der
bliver holdt d. 23. oktober for
arbejdsmiljøforligskredsen, hvor direktøren
for NFA og direktøren for Arbejdstilsynet er
til stede.
Det, ved vi i dag, desværre ikke er korrekt.
Og det er derfor, at jeg har oversendt to
versioner af redegørelsen til Folketinget: En
foreløbig version af 5. november 2018,
hvoraf det ikke fremgår, at de selvsamme
beregninger af den danske grænseværdi for
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
chrom 6 findes i en såkaldt SCOEL-rapport af
maj 2017.
Og en endelig version af 13. november 2018,
hvoraf det fremgår, at NFA og
Arbejdstilsynet har kendt SCOEL-rapporten i
maj 2017, men ikke har været opmærksomme
på de skærpede estimater for risikoen ved
udsættelse for chrom 6. Det sker ifølge
redegørelsen først i maj 2018.
Det er selvsagt ikke tilfredsstillende, at NFA
og Arbejdstilsynet ikke har været
opmærksomme på SCOEL-rapportens
betydning.
De har heller ikke været opmærksomme på et
referat fra arbejdet i SCOEL fra februar 2017.
Derfor redegøres der ikke for rapporten og
referatet i den første version af redegørelsen.
Og det kan jeg selvfølgelig kun beklage og
sige, at det er på ingen måde acceptabelt.
For det betyder, at NFA og Arbejdstilsynet
har ligget inde med denne viden i mere end et
år, førend de handler på det i maj 2018.
Den endelige version af redegørelsen af 13.
november bekræfter mig derfor endnu
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
stærkere i, at jeg er blevet orienteret alt for
sent i forløbet. Og den bekræfter mig i, at der
er problemer i den måde, viden bliver
håndteret på.
Og når jeg ser på det samlede forløb, må jeg
desværre konstatere, at arbejdet med en
eventuel stramning af grænseværdien på
baggrund af denne viden kunne have været i
gang langt tidligere.
Som jeg har sagt, så er der grund til at
understrege, at håndteringen af det her forløb
er meget utilfredsstillende.
Derfor har jeg bebudet en række initiativer,
som skal understøtte, at vi ikke alene får taget
hånd om den konkrete situation, men også får
taget livtag med problemet mere generelt.
[Om initiativerne]
Jeg har
for det første
bedt
Beskæftigelsesministeriet stramme op på,
hvornår og hvordan jeg som minister skal
orienteres om ny viden som denne. Også for
at sikre, at Folketinget bliver orienteret.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
Jeg har
for det andet
bedt om, at arbejdet med
at komme med forslag til en ny grænseværdi
for chrom 6 færdiggøres hurtigst muligt.
Det gjorde jeg, fordi det er vigtigt for mig, at
vi
hurtigst muligt
får modtaget en vurdering
af, hvorvidt grænseværdien for chrom 6 skal
justeres
herunder eventuelle forslag til en
ny grænseværdi.
Jeg har
for det tredje
bedt om, at der
nedsættes en taskforce i Arbejdstilsynet og
NFA, der skal være ansvarlig for et generelt
eftersyn af alle de danske grænseværdier.
Taskforcen skal anbefale, hvilke
grænseværdier, der bør revurderes. Jeg vil
sikre den nødvendige finansiering til
taskforcen, og jeg vil inddrage forligskredsen
tæt i dette arbejde.
De første grænseværdier, der revurderes, vil
udover chrom 6 være kvarts, zink-oxid og
asbest.
Så har jeg også bedt om, at Arbejdstilsynet nu
går i gang med at sikre, at vi har den aktuelle
viden om andre EU-landes grænseværdier for
de prioriterede stoffer.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
Vi ved allerede nu, at der ikke er en
grænseværdi i Tyskland, og at Holland har
skærpet deres grænseværdi for chrom 6. Med
den viden bliver vi nødt til at få en opdateret
viden om, hvordan alle EU landes
grænseværdier er.
Og så kan jeg oplyse, at jeg på næste
rådsmøde for beskæftigelsesministrene den 6.
december i Bruxelles vil fremhæve over for
mine europæiske kolleger og EU-
kommissionen, at man igen bør kigge på den
europæiske grænseværdi for chrom 6. Og jeg
vil holde dem orienteret om det danske
arbejde i den forbindelse.
Jeg har
for det fjerde
bedt Arbejdstilsynet om
at iværksætte en kommunikationskampagne
om chrom 6.
Det har jeg gjort, fordi det er afgørende for
mig, at medarbejdere og virksomheder i
Danmark får klar besked om chrom 6, og at
der ikke er tvivl om, hvordan man skal
forholde sig til stoffet.
Jeg kan oplyse, at Arbejdstilsynet allerede har
styrket informationerne om arbejdet med
chrom 6 på sin hjemmeside og på sin
facebook-profil.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
Jeg har
for det femte
bedt om, at der sker et
forstærket samarbejde om information på
tværs af Arbejdstilsynet, NFA og alle
relevante parter.
Det betyder, at NFA og Arbejdstilsynet to
gange årligt, og hvis der måtte være behov
også yderligere end to gange årligt, inviterer
en række repræsentanter for arbejdsmarkedets
parter, Kræftens Bekæmpelse,
arbejdsmedicinske klinikker,
universitetsforskere, Miljøstyrelsen og andre
relevante interessenter til et møde, hvor man
redegør for ny viden om kræftfremkaldende
stoffer og materialer i arbejdsmiljøet.
Det kan forhåbentlig være med til at styrke
værdikæden mellem forskningen og
arbejdsmiljøindsatsen, for det trænger vi til.
Arbejdstilsynet og NFA har inviteret til det
første møde i kredsen, der afholdes den 17.
december 2018.
[
Om gældende regler]
Jeg vil gerne slå følgende fast: Ingen skal
blive syge eller komme til skade af at gå på
arbejde.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
Derfor er det også vigtigt at huske på, at
grænseværdierne heldigvis ikke står alene.
Det er virksomhedernes ansvar, at
medarbejderne arbejder sundt og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det gælder ikke mindst i forhold til
kræftfremkaldende stoffer som chrom 6.
Kræftfremkaldende stoffer er reguleret på det
strengeste niveau i Danmark. Det betyder,
at ansatte
ikke må
udsættes for unødig
påvirkning af chrom 6
uanset
grænseværdien.
Arbejdsmiljøreglerne kræver også, at et stof
som chrom 6 skal forsøges erstattet med
mindre farlige stoffer. Hvis ikke man kan det,
eller hvis udsættelsen for stofferne ikke kan
undgås på anden vis, fx ved indkapsling eller
ventilation, så skal de ansatte beskyttes med
effektive, personlige værnemidler. Det kan fx
være åndedrætsværn og handsker.
[Videre proces]
Det er klart, at hvis det stod til mig, gik vi i
gang med en politisk drøftelse af forslag til en
ny grænseværdi allerede i dag.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
NFA skal dog arbejde videre og gennemgå
det videnskabelige grundlag yderligere, før de
kan komme med en endelig vurdering. Jeg
har fået oplyst, at det arbejde kan være klar i
februar 2019.
Herefter
vil NFA’s vurdering blive forelagt et
uvildigt videnskabeligt kvalitetsudvalg i april
hvorefter Arbejdstilsynet skal foretage en
vurdering. På baggrund af det vil man være i
stand til at få en mere opdateret viden.
Arbejdstilsynet har oplyst, at en eventuel ny
grænseværdi vil kunne træde i kraft i
sommeren 2019. Inden da skal et eventuelt
forslag i regeludvalg og høring hos bl.a.
arbejdsmarkedets parter.
[Afrunding]
Lad mig runde af med at sige, at det er vigtigt
for mig, at videnskaben bliver hurtigt og
grundigt gennemgået, så vi snart kan få et
fagligt grundlag for at vurdere, hvad der vil
være den rigtige grænseværdi for chrom 6.
Og så ser jeg frem til arbejdet med at få
revurderet de danske grænseværdier. Et
arbejde, jeg kommer til at følge endog meget
tæt.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Talepapir fra samråd V-X om chrom 6, der blev afholdt den 21. november 2018, fra beskæftigelsesministeren
Undervejs i arbejdet vil jeg naturligvis holde
Beskæftigelsesudvalget tæt orienteret.
I den forbindelse vil jeg som afslutning igen
gerne beklage, at jeg som minister og I som
medlemmer af Beskæftigelsesudvalget og
Folketinget er blevet orienteret for sent om
denne sag.
Og det er jeg nødt til at forholde mig til.
Derfor vil vi nu internt i
Beskæftigelsesministeriet beslutte, hvad
denne sag skal have af konsekvenser i forhold
til det forløb, som jeg netop har redegjort for.
Tak for ordet.
11