Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1949900_0001.png
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF
LÆGEATTESTER PÅ
KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
I denne inspirationsguide kan du læse:
1
|
Rollefordelingen i samarbejdet mellem kommune, læge og borger
2
|
Fokuspunkter når sagsbehandler anmoder om lægeattester
3
|
Inspiration til kommune og ledelse i at understøtte det socialt-lægelige samarbejde
August 2018
1
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0002.png
Intro
Denne guide er lavet til kommuner og
sagsbehandlere om samspil vedr. lægeattester på
kontanthjælpsområdet
Guiden er en vejledning i, hvordan du som jobcentermedarbejder og hvordan
kommunen som sådan kan sikre et hensigtsmæssigt samspil om lægeattester på
kontanthjælpsområdet. Inspirationsmaterialet bygger på Deloittes rapporter
”Undersøgelse af lægeattester på kontanthjælpsområdet” og ”Evaluering af
Sundhedsmodellen
– samarbejde med de praktiserende læger”
Centrale konklusioner fra Undersøgelse af lægeattester på kontanthjælpsområdet
Typiske sager og situationer, hvor der indhentes lægeattester
Der indhentes i gennemsnit for alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere 3 lægeattester om året, hvor den
hyppigst anvendte lægeattest er statusattest (LÆ 125) til praktiserende læge. I knap halvdelen af sagerne,
fremgår det ikke i sagen, hvilken situation lægeattesten er indhentet i
dog indhentes lægeattester næsten aldrig,
fordi borgeren fritages fra enkelte tilbud fra jobcenteret, fx ved sygdom.
Sagsmængde har betydning for antallet af sager, hvor der er forskel på vurderingen af borgeren:
Den enkelte sagsbehandlers sagsmængde har betydning for uoverensstemmelse. En stor sagsmængde hos
sagsbehandleren indikerer en højere grad af uoverensstemmelse, og at der indhentes flere lægeattester.
Sagsbehandlerne vurderer, at de i 8 pct. af sagerne på deres aktuelle sagsstamme har lægeattester, som ikke
stemmer overens med deres egen oplevelse af borgeren. Sagsbehandlerne i undersøgelsen oplever ikke mistillid til
specifikke læger eller snyd med lægeattester.
Håndtering af forskel på lægens og sagsbehandlerens vurdering af borgeren i attestsamarbejdet:
Der eksisterer sjældent en fast praksis/nedskrevne retningslinjer i jobcentrene for, hvordan uoverensstemmelser
skal håndteres, hvorfor der også er meget stor forskel på, hvordan sagsbehandlerne konkret håndterer sager med
uoverensstemmelse.
Læs hele rapporten her:
[indsæt link]
Centrale konklusioner fra evaluering af Sundhedsmodellen
Præcise anmodninger kan løfte kvaliteten i attesterne
De tilfælde, hvor sagsbehandler i anmodningen angiver et konkret fokus til den praktiserende læge, indeholder 64
pct. af lægeattesterne en uddybende beskrivelse af borgeres funktionsevne, mens 50 pct. af lægeattesterne
indeholder en uddybende beskrivelse af funktionsevnen, hvis sagsbehandleren ikke konkretiserer fokus i
anmodningen.
Deling af helbredsoplysninger med den praktiserende læge
Hver tredje praktiserende læge vurderer, at de aldrig eller sjældent modtager alle relevante helbredsoplysninger,
som kommunen har indhentet som en del af sagens oplysning, og som lægen ikke selv kan tilgå
eksempelvis fra
speciallæger og psykologer. Hvis den praktiserende læge ikke har de relevante helbredsoplysninger, opstår der
asymmetri i informationsniveauet, og det kan være vanskeligt at understøtte borgeren i at skabe mening og
retning i det videre forløb mod beskæftigelse.
Socialt-lægeligt samarbejde kan understøtte det gode attestforløb
Jobcenteret kan selv understøtte det gode samarbejde og kvalitet i lægeattesterne ved at iværksætte tiltag og
aktiviteter, der fremmer en tæt relation og fælles forståelse med lægerne. For eksempel gennem
informationsaktiviteter, dialogfora, tilknytning af praksiskonsulent mv.
Læs hele rapporten her:
[indsæt link]
2
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0003.png
1|
Lægeattester på kontanthjælpsområdet og
rollefordeling i samarbejdet
Helbredsoplysninger og vurdering i
lægeattester indgår som en central
del af vurderingsgrundlaget i den
kommunale sagsbehandling på
beskæftigelsesområdet, herunder
kontanthjælpsområdet.
Det er afgørende, at
læge og kommune har et
velfungerende samarbejde om
lægeattester, så attesterne
understøtter arbejdet med at bringe
borgeren tættere på arbejdsmarkedet.
For de enkelte aktører er hensigten i
samarbejdet:
Sagsbehandlerne
i kommunerne skal
have let adgang til de nødvendige
helbredsmæssige oplysninger og
vurderinger af højt fagligt niveau fra
sundhedsvæsenet.
Lægen
skal udarbejde lægeattester,
når det er meningsfuldt
det vil sige
når borgere er syge
og så vidt muligt
med jobrettet fokus i langt de fleste
tilfælde. Lægerne skal bruge deres
ressourcer på at behandle borgerne og
ikke på at udfærdige dokumentation,
der ikke er nødvendig.
Borgeren
skal opleve sammenhæng i
samspillet mellem jobcenteret og
sundhedsvæsenet, hvor alle fag-
professionelle samarbejder om at
afklare mulighederne for beskæftigelse.
Læge
Borger
Sagsbehandler
3
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0004.png
2|
Hvordan sikres det hensigtsmæssige forløb om
lægeattester?
En hensigtsmæssig brug af
lægeattester i kommunen forekommer,
når samarbejdet omkring brugen af
lægeattester er meningsfuldt for både
borger, læge og sagsbehandler - og
med klart fokus på at bringe borgeren
tættere på arbejdsmarkedet.
Figuren viser
elementer i det
hensigtsmæssige forløb
omkring
brugen af
lægeattester i samarbejdet mellem
aktørerne, og kan være et
udgangspunkt for at drøfte praksis i
kommunen om brugen af lægeattester.
For at sikre et hensigtsmæssigt
samarbejde om lægeattester er det
væsentligt for sagsbehandleren med
klare rammer for samarbejdet med
sundhedsvæsenet, og at nærmeste
leder træder til, hvis der opstår konflikt
i samarbejdet.
Jobcenterets ledelse udgør et robust bagland for sagsbehandleren og investerer i det socialt-lægelige samarbejde
Det hensigts-
mæssige forløb
Sagsbehandleren anmoder
om en lægeattest, fordi
det er nødvendigt for
sagens oplysning
Sagsbehandler indgår en
klar forventnings-
afstemning med borger
om hvorfor en lægeattest
rekvireres
Behov for lægelig
dokumentation
En konkret og præcis
anmodning udarbejdes
Lægeattesten indgår
konstruktivt i borgerens
videre forløb
Sagsbehandler deler
relevante helbreds-
oplysninger, som
behandlende læge ikke
kan tilgå
Lægen returnerer en
lægeattest, der giver
præcise svar og
understøtter det
beskæftigelsesrettede
fokus
Lægeattest
Borgeren oplever at
forskellige fagpersoner
arbejder i samme retning
med fokus på job
Anmodning
Det videre forløb
Sagsbehandleren anmoder
om en lægeattest, selvom
det ikke er nødvendigt for
sagens oplysning
Det uhensigts-
mæssige forløb
Der udarbejdes en
anmodning, der ikke er
tilstrækkelig specifik i
forhold til den enkelte
borger og den konkrete
sag
Lægen returnerer en
kortfattet lægeattest, der
fokuserer på borgerens
begrænsninger
Lægeattesten understøtter
ikke borgerens
fremadrettede tilknytning
til arbejdsmarkedet
Borgeren opfatter
indhentning af lægeattest
som udtryk for mistillid fra
jobcenterets side, hvilket
ansporer konflikt
Sagsbehandler deler
ikke relevante
helbredsoplysninger
med behandlende læge
Borgeren bliver klemt
imellem fagligheder, der
ser forskelligt på
borgerens muligheder i
forhold til job
Sagsbehandleren står alene med hensyn til at håndtere eventuelle uoverensstemmelser i attestsamarbejdet
4
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0005.png
3|
Hvad du som sagsbehandler skal have fokus på
At indgå en klar
forventnings-
afstemning med borgeren
om,
hvorfor der indhentes nye
helbredsmæssige oplysninger i sagen
At overveje
hvilken lægeattest,
der er mest velegnet i situationen
det er vigtigt, at det er den rigtige
attest, der bestilles, fx kan der ikke
stilles spørgsmål, som forudsætter
en konsultation, hvis der bestilles en
statusattest.
At udarbejde en konkret og
individuel anmodning,
der
-
er præcis, afgrænset og prioriteret
i forhold til, hvad der er vigtigst for
sagens oplysning
-
beskriver, hvad borgeren har
afprøvet af beskæftigelsesrettede
indsatser, vurdering af relevante
skånebehov samt borgerens
opfattelse af eget helbred
-
sikrer, at formuleringen af
spørgsmål tager afsæt i den
enkelte borger, og ikke indeholder
generelle og standardiserede
formuleringer om baggrunden for
anmodningen og i beskrivelsen af
borgeren
At
dele oplysninger
med lægen,
hvis kommunen tidligere har
indhentet helbredsoplysninger som
en del af sagens oplysning, men som
lægen ikke selv kan tilgå
At overveje
rundbordssamtale
med
borger, læge og evt. mentor som en
metode til at lave en koordineret og
fælles plan for udvikling af borgerens
arbejdsevne
Lægeattester inden for kontanthjælps-
systemet
Lægelig oplysning alene baseret på
journalen
LÆ 105 (journaloplysning fra sygehus)
Læ 115 (journaloplysning fra speciallæge)
Lægelige oplysninger og vurdering alene
baseret på journalen.
LÆ 125 (statusattest)
Lægelige oplysninger og vurdering
baseret på en aktuel undersøgelse.
LÆ 135 (specifik helbredsattest)
LÆ 145 (generel helbredsattest)
LÆ 155 (speciallægeattest)
Der henvises til:
Vejledning om sundhedsfaglig
rådgivning og vurdering i sager på
beskæftigelsesområdet
Vejledning om Socialt-lægeligt
samarbejde
5
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0006.png
4
|
Inspiration
Hvad du som sagsbehandler kan lade dig inspirere
af i arbejdet med anmodning om lægeattest
Spørgsmål til refleksion om
hvorfor, der anmodes om en
lægeattest?
- Hvad skal attesten bidrage med?
- Hvordan kan lægeattesten
understøtte det beskæftigelses-
rettede fokus?
Hvad bør oplyses om i en
anmodning?
- Hvilke helbredsforhold og/eller
vurderinger har kommunen specifikt
behov for, at attesten giver svar på i
den enkelte sag?
- Hvad er borgers individuelle
beskæftigelsessituation, fx
forsørgelsesgrundlag, konkret
- Har der været en tæt dialog med
beskrivelse af beskæftigelsesrettet
borgeren om helbredsforholdene
indsats og hvis kommunen ser
forud for anmodning om lægeattest
udfordringer udover ledighed og
er lægeattesten nødvendig for
sygdom?
næste skridt i sagen?
- Er det meningsfuldt for borgeren, at - Hvad skal attesten bidrage til
(formålet)
i hvilken sammenhæng
der anmodes om helbredsmæssige
indgår den?
oplysninger?
- Hvis der allerede foreligger nyere
lægeattester på sagen, hvilken
information vil en ny attest kunne
tilføje?
- Hvad påtænkes der at skulle ske
hvad er planen og med hvilket
formål?
- Hvad er kommunens vurdering af
borgerens funktionsniveau og
- Forudsætter de helbredsrelaterede
skånebehov?
spørgsmål lægens konsultation med
borger? Det er vigtigt at anmode om
den rette lægeattest. Ved tvivl kan - Er kommunen allerede i besiddelse af
sundhedsfaglig rådgivning benyttes
andre, relevante helbreds-
oplysninger, som lægen ikke selv kan
tilgå?
6
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0007.png
5|
Hvad man som kommune skal have fokus på
Konkret og velbeskrevet beskrivelse
af, hvordan
den gode anmodning
til lægen formuleres
Opmærksomhed på, at
et højt
antal sager på sagsstammen
for den enkelte sagsbehandler kan
medføre øget brug af lægeattester
og øget konfliktniveau i attest-
samarbejdet,
jævnfør ”Undersøgelse
af lægeattester på kontanthjælps-
området”
Et kodeks for
det konstruktive
samarbejde
om lægeattester
mellem læger og kommunen.
Herunder grundsætninger, der
bidrager til at skabe:
- sammenhæng på tværs af
fagligheder,
- kvalitet i samarbejdet
- konstruktiv adfærd,
- dialog og gensidig respekt for
parternes opgaver/kontekst,
- god rollefordeling i samarbejdet
Fælles retningslinjer for
håndtering
af uoverensstemmelse
i forhold til
lægeattester
Aktiviteter i regi af det
socialt-
lægelige samarbejde,
som sikrer
løbende og proaktiv dialog og
inddragelse af især de praktiserende
læger i jobcenterets arbejde
7
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse om kommunernes brug af lægeerklæringer i kontanthjælpssager, fra beskæftigelsesministeren
1949900_0008.png
6
|
Inspiration
Eksempel på
fælles kodeks
for, hvordan man
som kommune kan understøtte samspillet om
lægeattest
Kommunal-Lægeligt Samarbejde i
Silkeborg Kommune har til inspiration
udarbejdet et fælles kodeks for
samarbejdet med de praktiserende
læger om lægeattester. De fem
grundsætninger udgør et nyttigt
værktøj i samarbejdet i Silkeborg
Kommune:
3
|
Konstruktiv adfærd i samarbejdet:
Vi er nysgerrige - Vi kan ikke vide, men
kun spørge til, hvad den anden part
ved og ser fra sit perspektiv. Vi
bidrager hver især til det bedste
grundlag. Enhver part har krav på at
blive anerkendt som ligeværdig, og vi
vil møde hinanden med tillid og
interesse.
1
|
De bedste betingelser for
sammenhæng mellem indsats og
4
|
Respekt for de enkelte parters
behandling:
Vi er i dialog om faglige
kontekst og ramme:
Vi er
bidrag og planer for at skabe de
opmærksomme på, at vi alle er en del
bedste betingelser for sammenhæng i af et meningsfuldt samarbejde
borgernes forløb. Vi ønsker, at
samtidig med, at vi respekterer den
indsatser iværksættes i rigtig
enkeltes opgave og faglige perspektiv.
rækkefølge og på de rigtige
Vi bidrager indenfor forskellige rammer
tidspunkter.
og vilkår.
2
|
Kvalitet i samarbejdet er
afgørende:
Kommunal-lægeligt
samarbejde er afgørende i
opgaveløsningen. Ofte foregår
samarbejdet gennem attester. Jo
bedre kommunen målretter anmod-
ningen til lægen, jo mere præcis vil
lægens besvarelse blive. Jo mere
præcis lægen kan være i sine
besvarelser, jo større anvendelighed
har svarene for kommunen.
5
|
Gennemsigtighed i hvem der har
ansvar for hvad:
Vi tør tage ansvar for
vores eget område og vi tør inddrage
hinanden, der hvor der er brug for at
supplere egne faglige kompetencer.
8
|
INSPIRATIONSGUIDE OM BRUGEN AF LÆGEATTESTER PÅ KONTANTHJÆLPSOMRÅDET