Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2018-19 (1. samling)
§71 Alm.del
Offentligt
1982752_0001.png
Tilsynet i henhold til
grundlovens § 71
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6121
Doknr.
636466
Dato
06-12-2018
Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har d. 9. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 3 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren i forlængelse af (folketingsåret 2017-18)
§ 71-tilsynet alm. del
svar på spm. 62 oplyse, hvilke fire forløb Ankestyrelsens task force afholder
årligt, hvordan de fire forløb bliver udvalgt og om der er mere end én deltagen-
de kommune pr. forløb?”
Svar:
Børne- og Socialministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet bidrag fra Socialstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Den
permanente Task Force på området for udsatte børn og unge blev etable-
ret af satspuljepartierne i 2012 og tilbyder hjælp til kommuner, der ønsker at
styrke kvaliteten i deres sagsbehandling gennem kompetenceudvikling, spar-
ring og viden. Task Forcen er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og Social-
styrelsen.
Formålet med den permanente Task Force er at gå i dialog med og rådgive
kommunale ledere og sagsbehandlere på området om, hvordan kommunen
kan styrke kvaliteten i deres sagsbehandling, sikre et helhedsorienteret per-
spektiv samt fremme læring og faglig kapacitetsopbygning i kommunen. Dette
sker blandt andet ved, at kommunen understøttes i at implementere mere sy-
stematiske arbejdsgange, kompetenceudvikle medarbejdere og ledere samt
sætte fokus på den faglige ledelse af området.
Der er afsat i alt 4,5 mio. kr. årligt til Task Forcen.
Et Task Force forløb er delt op i tre faser: Fase 1 er en analysefase, hvor Task
Forcen udarbejder en analyserapport om kommunens styrker og udfordringer
på sagsbehandlingsområdet, samt en række anbefalinger til, hvordan kommu-
nen kan forbedre arbejdet. Fase 2 er en udviklingsfase, hvor der arbejdes mål-
rettet videre med de anbefalinger, som Task Forcen er kommet med. Task
Forcen bidrager med sparring og rådgivning til kommunen i denne fase. Fase 3
indeholder en afsluttende analyse af, hvor langt kommunen er kommet med at
styrke sagsbehandlingen.
1
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om hvilke fire forløb Ankestyrelsens task force afholder årligt, til børne- og socialministeren
1982752_0002.png
Analyse- og udviklingsfaserne varer i alt ca. 18 måneder, mens fase 3 løber
over ca. 2 måneder. Der deltager én kommune per forløb.
Task Forcen har siden 2012 indgået samarbejde med i alt 23 kommuner om et
analyse- og udviklingsforløb.
Der er påbegyndt Task Force forløb i følgende kommuner i 2018:
Morsø Kommune
Sønderborg Kommune
Varde Kommune
Skive Kommune
Følgende kommuner er i udviklingsfasen i 2018:
Københavns Kommune
Svendborg Kommune
Glostrup Kommune
Odder Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Stevns Kommune
Følgende kommuner har afsluttet et forløb i 2018:
Tønder Kommune
Nyborg Kommune
Task Forcen udbyder minimum en gang årligt en ansøgningspulje, hvor kom-
muner kan søge om et længerevarende analyse- og udviklingsforløb. Der kan
optages fire kommuner om året.
Kommunernes ansøgninger bliver vurderet ud fra tre kriterier: 1) Kommunens
motivation for at ansøge om et forløb, 2) Organisatorisk parathed i kommunen
og 3) Øvrige aktiviteter i kommunen.
Det er et krav, at ansøgningen er underskrevet af direktøren for området i
kommunen, samt at kommunen kan dokumentere, at der er politisk opbakning
til ansøgningen.
Det er styregruppen for Task Forcen, der afgør hvilke kommuner, der tildeles et
forløb. I styregruppen sidder chefer fra henholdsvis Børne- og Socialministeri-
ets departement, Socialstyrelsen og Ankestyrelsen.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2