Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2018-19 (1. samling)
§71 Alm.del
Offentligt
1982756_0001.png
Tilsynet i henhold til
grundlovens § 71
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6121
Doknr.
636466
Dato
06-12-2018
Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har d. 9. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 2 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren i forlængelse af (folketingsåret 2017-18)
§ 71-tilsynet alm. del
svar på spm. 40 oplyse, om ministeren finder det relevant, at det fremadrettet
er muligt at få viden om hvor mange skift i anbringelsessteder, der sker for
anbragte børn, og vil ministeren i forlængelse heraf sørge for, at det fremadret-
tet bliver muligt at få denne viden
f.eks. via anbringelsesstatistikken?”
Svar:
Anbringelsesstatistikken indeholder i dag oplysninger om skift af anbringelses-
sted under samme anbringelsesforløb. Det betyder, at hvis et anbragt barn
skifter fra et anbringelsessted til et andet, så har kommunen pligt til at indrap-
portere det til Danmarks Statistik, som efterfølgende registrerer det i anbringel-
sesstatistikken.
Med afsæt i disse oplysninger har Børne- og Socialministeriet d. 14. november
2018 offentliggjort en analyse om kontinuitet i anbringelser af børn og unge,
der bl.a. bidrager med ny viden om omfanget af skift i anbringelser af børn og
unge i plejefamilier og på døgninstitutioner mv.
Som spørgeren refererer til, så har Børne- og Socialministeriet tidligere oplyst i
det vedlagte svar til udvalget, at der er indikationer i statistikken på, at kommu-
nerne ikke altid får indberettet, når anbragte børn og unge skifter anbringelses-
sted. En opgørelse baseret på registrerede skift alene, forventes således i no-
gen grad at underestimere det reelle omfang af skift blandt anbragte børn og
unge.
Et godt datagrundlag er en forudsætning for, at der kan skabes større viden om
de sociale indsatser til udsatte borgere i Danmark. Derfor har Børne- og So-
cialministeriet også lagt en ambitiøs strategi for at sikre bedre data på social-
området, herunder mere dækkende data.
Som led i dette arbejde blev anbringelsesstatistikken flyttet fra Ankestyrelsen til
Danmarks Statistik i 2016, som nu varetager alle nationale statistikker om ud-
satte børn og unge. I forbindelse med denne flytning indførte Danmarks Stati-
stik en ny procedure for valideringen af kommunernes indberetninger, for at
1
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at få viden om hvor mange skift i anbringelsessteder der sker for anbragte børn, til børne- og socialministeren
1982756_0002.png
sikre en mere retvisende og dækkende anbringelsesstatistik. Danmarks Stati-
stik har bl.a. et større fokus på fejlretning af kommunernes indberetninger, her-
under opfølgning på manglende indberetninger. Som noget nyt sender Dan-
marks Statistik eksempelvis løbende opgørelser over indberetningerne tilbage
til kommunerne, hvormed kommunerne bedes forholde sig til og verificere, at
deres oplysninger er korrekte. Der er desuden indført en procedure, hvormed
kommunaldirektøren to gange årligt orienteres om datakvaliteten af kommu-
nens indberetninger.
Endelig følger Børne- og Socialministeriet op på kvaliteten af kommunernes
indberetninger i Socialpolitisk Redegørelse, der årligt publiceres med kommu-
nefordelte landkort, som viser status for kommunernes indberetninger til blandt
andet anbringelsesstatistikken.
Børne- og Socialministeriet har endvidere oplyst i et tidligere svar til udvalget,
at det i udgangspunktet ikke er muligt at foretage en opgørelse over, hvor
mange anbringelsessteder, herunder opholdssteder, plejefamilier og døgninsti-
tutioner, anbragte børn og unge har boet på i den tid, de har været anbragt
uden for hjemmet.
Årsagen er, at anbringelsesstatistikken ikke indeholder oplysninger, der kan
identificere et konkret anbringelsessted. Hvis et barn eksempelvis har været
anbragt i en plejefamilie, herefter hjemgivet til forældrene og derefter anbragt
hos en plejefamilie igen, fremgår det ikke af statistikken, hvorvidt der er tale om
den samme plejefamilie eller forskellige plejefamilier. Der foreligger heller ikke
et nationalt institutionsregister i dag, hvormed man kan koble en konkret døgn-
institution med et anbragte barn.
Det indgår i det aktuelle udviklingsarbejde med Tilbudsportalen, at der skal
registreres CPR-oplysninger på plejeforældrene, hvilket vil give et bedre data-
grundlag for at knytte oplysninger om et anbragt barn til en konkret plejefamilie.
Dette arbejde forventes fuldt implementeret i 2021.
Børne- og Socialministeriet vil samtidig afdække mulighederne for at udvikle et
institutionsregister, der kan koble et anbragt barn til en konkret døgninstitution
eller et socialpædagogisk opholdssted. Det sker som led i udmøntningen af
ministeriets strategi for at sikre bedre data på socialområdet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Børne- og Socialministerens svar på § 71-udvalgets alm. del spørgsmål
40 (folketingsåret 2017-18).
2