Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2018-19 (1. samling)
§71 Alm.del Bilag 51
Offentligt
2004908_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Gammeltorv 22
DK-1457 København K
Tlf. +45 33 13 25 12
Fax +45 33 13 07 17
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse: 10-14
Telefonisk henvendelse:
Man.-tors. 9-16, fre. 9-15
Opfølgning på temarapport 2016 om børn og unge i psykiatrien, ministe-
riets sagsnr. 1703503, 1706155 og 1804439
Jeg har nu afsluttet min sag om opfølgning på temarapport 2016 om børn og
unge i psykiatrien.
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at ministeriet har anmodet Sund-
hedsstyrelsen om at udarbejde en opdateret og mere entydig vejledning for
registrering af tvangsanvendelse i psykiatrien (nu vejledning nr. 9798 af 16.
august 2016 om udfyldelse af tvangsprotokoller (registrering af anvendelse af
tvang i psykiatrien) samt registrering af anvendelse af udskrivningsafta-
ler/koordinationsplaner
– herefter ”vejledningen om tvangsprotokoller”).
Jeg har noteret mig ministeriets vurdering, hvorefter den nye vejledning også
vil afhjælpe et eventuelt behov for læringsindsatser i forhold til de psykiatriske
afdelingers udfyldelse af tvangsprotokoller.
Ministeriet har desuden oplyst, at vejledning nr. 9778 af 2. august 2016 om
forhåndstilkendegivelser, behandlingsplaner, tvangsfiksering og tvungen op-
følgning efter udskrivning, m.v. for patienter indlagt på psykiatriske afdelinger
(herefter
”vejledningen
om tvangsfiksering”) vil blive præciseret for så vidt an-
går den lægelige vurdering af børn og unge, der falder i søvn i bælte.
Herudover har ministeriet i samarbejde med Børnerådet og Psykiatrifonden
udarbejdet informationsmateriale om tvang til børn og unge i psykiatrien og
deres pårørende.
På dette grundlag foretager jeg mig ikke mere i sagen ud over at afvente, at
jeg modtager forskelligt materiale og oplysninger, jf. nærmere nedenfor.
Jeg lægger en nyhed på min hjemmeside om opfølgningen.
I det følgende vil jeg gennemgå baggrunden for sagen og de spørgsmål, sa-
gen angår.
19-01-2019
Dok.nr. 18/01434-1/RI
Bedes oplyst ved henvendelse
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
1. Baggrunden for sagen og dialog med ministeriet
I maj 2017 afgav jeg min temarapport 2016 om børn og unge i psykiatrien.
Kort efter drøftede jeg temarapporten med Sundheds- og Ældreministeriet på
et møde.
Som opfølgning på mødet modtog jeg ministeriets breve af 29. juni 2017, 21.
september 2017, 21. december 2017, 18. januar 2018 og e-mail af 4. maj
2018, alle med bilag.
Ministeriets brev af 29. juni 2017 angår alle de spørgsmål, som indgår i op-
følgningen, mens brevene af 21. september og 21. december 2017 angår læ-
gelig vurdering af patienter, der sover under bæltefiksering. Ministeriets brev
af 18. januar 2018 med bilag angår skriftlig information om børn og unges ret-
tigheder i psykiatrien. E-mailen af 4. maj 2018 angår tilsyn med at udfylde
tvangsprotokoller.
I lyset af ministeriets ovennævnte svar drøftede jeg på et møde i juni 2018 på
ny spørgsmålene om registrering af bæltefiksering som led i sondeernæring
og skriftlig information om børn og unges rettigheder i psykiatrien med mini-
steriet.
Jeg modtog i forlængelse af mødet ministeriets brev af 4. juli 2018 og e-mails
af 6. september 2018 og 26. november 2018, der alle angår registrering af
bæltefiksering som led i sondeernæring.
Ministeriet sendte mig den 22. og 23. november 2018 e-mails om lægelig vur-
dering af patienter, der sover under bæltefiksering.
Den 20. december 2018 sendte ministeriet mig et brev, der angår dels vurde-
ringen af behov for læringsindsatser i forbindelse med at udfylde tvangsproto-
koller, dels registrering af bæltefiksering som led i sondeernæring, herunder
forståelsen af reglerne om registrering af accessorisk tvang.
Desuden har en af mine medarbejdere haft telefoniske drøftelser med ministe-
riet.
2. Registrering af bæltefiksering som led i sondeernæring
Af temarapporten fremgår bl.a., at jeg ville tage spørgsmålet om registrering
af bæltefiksering, der gennemføres som led i sondeernæring, op med ministe-
riet.
2/8
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
Et forløb, hvor en 13-årig patient blev bæltefikseret under sondeernæring,
viste således, at fikseringen ikke blev registreret på en sådan måde, at de
enkelte bæltefikseringer indgik i afdelingens tvangsstatistik. De over 30 gan-
ge, hvor patienten blev bæltefikseret ved ernæringen, fremgik således ikke af
afdelingens tvangsstatistik. Tvangsstatistikken viste, at der i det pågældende
år på det givne tidspunkt alene havde været 4 bæltefikseringer.
2.1. Myndighedernes oplysninger
Ministeriet har i et brev af 4. juli 2018 skrevet til mig om fortolkningen af vej-
ledningen om tvangsprotokoller, når det kommer til registrering af accessorisk
tvang.
Af brevet fremgår det, at ministeriet har forelagt eksemplet fra min temarap-
port for Sundhedsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen for at høre, om der i
det pågældende tilfælde skal foretages en selvstændig registrering af bælte-
fikseringen. Styrelserne har vurderet, at der skal ske særskilt registrering af
bæltefiksering og sondeernæring i dette tilfælde.
I brev af 20. december 2018 har ministeriet oplyst, at ministeriet i forbindelse
med dialog med Sundhedsstyrelsen er blevet opmærksom på, at indholdet af
vejledningen om tvangsprotokoller er uklart. Sundhedsstyrelsen har således
oplyst, at der efter vejledningen ikke gælder et krav om, at bæltefikseringen
når den anvendes i forbindelse med sondeernæring
skal registreres sær-
skilt, fordi tvangsindgrebet bliver brugt i forbindelse med tvangsbehandling.
Omvendt gælder der krav om særskilt registrering, hvis bæltefikseringen i ste-
det bliver brugt i forbindelse med behandling af en legemlig lidelse.
Ministeriet har på baggrund af drøftelserne med Sundhedsstyrelsen vurderet,
at vejledningen ikke er tilstrækkelig klar for så vidt angår registrering af tvang,
herunder accessorisk tvang. Denne uklarhed kan ifølge ministeriet medføre
risiko for uhensigtsmæssig og uens registreringspraksis på de psykiatriske
afdelinger.
Derfor har ministeriet anmodet Sundhedsstyrelsen om at udarbejde en opda-
teret og mere entydig vejledning for registrering af tvangsanvendelse i psyki-
atrien, så det klart fremgår af vejledningen, at alle tvangsforanstaltninger skal
registreres særskilt.
2.2. Mine bemærkninger
2.2.1.
Jeg har noteret mig ministeriets vurdering af, at vejledningen om
tvangsprotokoller ikke er tilstrækkelig klar for så vidt angår registrering af
tvang, herunder accessorisk tvang.
Desuden har jeg noteret mig, at ministeriet har anmodet Sundhedsstyrelsen
om at udarbejde en opdateret og mere entydig vejledning for registrering af
3/8
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
tvangsanvendelse i psykiatrien, så det klart fremgår af vejledningen, at alle
tvangsforanstaltninger skal registreres særskilt.
Jeg anmoder ministeriet om at underrette mig om den nye vejledning.
2.2.2.
Det fremgår ikke af ministeriets brev, hvornår ministeriet forventer, at
den nye vejledning foreligger.
Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at jeg i min temarapport fra maj
2017 over for ministeriet har rejst spørgsmål om registrering af bæltefiksering,
der gennemføres som led i sondeernæring.
Jeg gør også opmærksom på behovet for klarhed på området i lyset af bælte-
fikseringens alvorlige og intensive karakter.
Jeg anmoder på den baggrund ministeriet om
inden 4 uger fra datoen på
dette brev
at oplyse mig om, hvornår ministeriet forventer, at den nye vejled-
ning foreligger.
3. Lægelig vurdering af patienter, der sover under bæltefiksering
Af temarapport 2016 fremgår bl.a., at jeg ville drøfte med ministeriet, om der
er behov for at vejlede om, hvordan den lægelige vurdering gennemføres i
forhold til patienter, der sover under tvangsfiksering.
Der skal foretages en lægelig vurdering af, om tvangsfiksering fortsat skal an-
vendes 2-4 timer efter, at tvangsfikseringen er startet (jf. pkt. 7 i vejledningen
om tvangsfiksering). Desuden skal en tvangsfiksering lægeligt revurderes
med faste intervaller (jf. § 21, stk. 4, i lovbekendtgørelse nr. 1160 af 29. sep-
tember 2015 om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.).
Jeg anbefalede generelt i rapporten, at afdelingerne havde fortsat eller øget
opmærksomhed på, at en patient efter psykiatriloven som udgangspunkt kun
må tvangsfikseres kortvarigt, og at tvangsfiksering i udgangspunktet ikke bør
anvendes over for mindreårige under 15 år.
3.1. Myndighedernes oplysninger
Ministeriet har i brev af 29. juni 2017 oplyst, at ministeriet vil henvende sig til
Sundhedsstyrelsen om spørgsmålet. Med brev af 21. december 2017 har mi-
nisteriet oplyst mig om styrelsens svar af 19. december 2017.
Af styrelsens svar fremgår, at det lægelige tilsyn i forbindelse med bæltefikse-
ring af børn og unge om natten på daværende tidspunkt havde form af en in-
dividuel vurdering.
4/8
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
Styrelsen har også oplyst, at det er normal praksis at lade barnet eller den
unge sove i bæltet, hvis det ikke er til gene for dem. Formålet er, at barnet
eller den unge får tiltrængt ro og hvile. Ved bæltefikseringer er der fast vagt på
patienten, og der bliver tilkaldt en læge til at revurdere bæltefikseringen, hvis
bæltet er til gene for patienten.
Desuden har styrelsen oplyst, at der skal gås tilsyn tre gange ligeligt fordelt i
døgnet, og at praksis om, hvordan og hvornår tilsyn med bæltefiksering fore-
går, kan variere på tværs af landet.
Styrelsen har på den baggrund vurderet, at vejledningen om tvangsfiksering
med fordel kan præciseres i forhold til børn og unge, der falder i søvn i bælte.
Ministeriet har oplyst, at den præciserede vejledning vil blive sendt til mig.
3.2. Mine bemærkninger
3.2.1.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at vejledningen om tvangsfik-
sering vil blive præciseret for så vidt angår den lægelige vurdering af børn og
unge, der falder i søvn i bælte.
Jeg har også noteret mig, at den præciserede vejledning vil blive sendt til mig.
3.2.2.
Det fremgår af Sundhedsstyrelsens svar af 19. december 2017, at sty-
relsen forventede at præcisere vejledningen ved førstkommende lejlighed,
forventeligt i 2018.
Jeg anmoder ministeriet om
inden 4 uger fra datoen på dette brev
at oplyse
mig om, hvornår ministeriet forventer, at den præciserede vejledning forelig-
ger.
4. Tilsyn med at udfylde tvangsprotokoller
Af temarapporten fremgår bl.a., at jeg ville drøfte med ministeriet, om der er
behov for at skærpe tilsynet med at udfylde tvangsprotokoller.
Under besøgene på psykiatriske afdelinger i 2016 anbefalede jeg flere afde-
linger at være mere omhyggelige med at udfylde tvangsprotokoller. Manglerne
bestod f.eks. i, at det ikke fremgik af protokollen, at der også var anvendt
hånd- og fodremme, eller at der var foretaget en lægelig vurdering af, om pa-
tienten fortsat skulle være tvangsfikseret.
5/8
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
På de fleste afdelinger anbefalede jeg desuden, at afdelingerne sørgede for at
skrive navnene på det personale, der deltog i tvangsfiksering, ind i tvangspro-
tokollen.
4.1. Myndighedernes oplysninger
I brev af 29. juni 2017 oplyste ministeriet, at ministeriet ville anmode Styrelsen
for Patientsikkerhed om at vurdere, om der generelt er behov for en lærings-
indsats i forhold til at udfylde tvangsprotokoller.
Ministeriet oplyste i en e-mail af 4. maj 2018, at Styrelsen for Patientsikkerhed
i et brev af 1. september 2017 havde tilkendegivet, at styrelsen ikke havde
grundlag for at vurdere, om der var behov for en læringsindsats. Årsagen var,
at styrelsen endnu ikke havde
”gået
tilsyn” på børne- og ungdomspsykiatriske
afdelinger. Styrelsen ville foretage sådanne tilsyn i 2018.
Af e-mailen fremgår endvidere, at ministeriet på den baggrund havde anmo-
det styrelsen om
på grundlag af tilsynene i 2018
at vurdere behovet for en
læringsindsats i forhold til at udfylde tvangsprotokoller på børne- og ung-
domspsykiatriske afdelinger og desuden på voksenpsykiatriske afdelinger.
Ifølge ministeriet var forventningen, at vurderingen ville foreligge i februar
2019. I vurderingen af behovet for en læringsindsats ville der ud over erfarin-
ger fra tilsynene i 2018 blive inddraget erfaringer fra Det Psykiatriske Patient-
klagenævn og Det Psykiatriske Ankenævn.
Ministeriet oplyste desuden, at jeg ville blive orienteret om vurderingen og
eventuelle initiativer som opfølgning herpå.
I brev af 20. december 2018 har ministeriet oplyst, at Styrelsen for Patientsik-
kerhed har meldt tilbage, at styrelsen i forbindelse med tilsynet har besluttet
ikke at fokusere på udfyldelse af tvangsprotokoller. Beslutningen er truffet på
baggrund af, at anvendelsen af tvang allerede bliver monitoreret og fulgt af
Sundhedsstyrelsen og Det Psykiatriske Patientklagenævn. Derfor har Styrel-
sen for Patientsikkerhed vurderet, at det vil være overgjort, hvis styrelsen skal
bruge ressourcer på at måle på tvang som en del af tilsynet.
På den baggrund har Sundheds- og Ældreministeriet vurderet, at den nye
vejledning for registrering af tvangsanvendelse i psykiatrien, som ministeriet
har anmodet Sundhedsstyrelsen om at udarbejde (jf. pkt. 2.1 ovenfor), også
vil afhjælpe et eventuelt behov for læringsindsatser i forbindelse med udfyl-
delse af tvangsprotokoller. Hvis der er uens praksis for at udfylde tvangspro-
tokoller på de psykiatriske afdelinger, bør dette således ifølge ministeriet blive
afhjulpet i forbindelse med den nye vejledning.
6/8
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
4.2. Mine bemærkninger
Som det fremgår, har jeg drøftet med ministeriet, om der er behov for at
skærpe tilsynet med at udfylde tvangsprotokoller. Jeg må forstå ministeriets
svar sådan, at der ifølge ministeriet ikke er behov for at skærpe tilsynet med
at udfylde protokollerne.
Jeg har noteret mig dette.
Jeg har også noteret mig, at den nye vejledning for registrering af tvangsan-
vendelse i psykiatrien ifølge ministeriet vil afhjælpe et eventuelt behov for læ-
ringsindsatser i forhold til de psykiatriske afdelingers udfyldelse af tvangspro-
tokoller.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.2 har jeg anmodet ministeriet om at underret-
te mig om den nye vejledning og om, hvornår ministeriet forventer, at den fo-
religger.
5. Skriftlig information om børn og unges rettigheder i psykiatrien mv.
Af temarapporten fremgår bl.a., at jeg på ny ville drøfte med ministeriet, om
der burde udarbejdes skriftligt materiale med information om de rettigheder,
børn og unge har i psykiatrien, som sprogligt er målrettet børn og unge, og
som eventuelt er aldersopdelt.
Jeg gav i forbindelse med mine tilsynsbesøg på psykiatriske afdelinger i 2016
flere anbefalinger om, at afdelingerne skulle overveje at udarbejde sådant
materiale.
I temarapporten anbefalede jeg desuden generelt, at psykiatriske afdelinger
informerer forældrene om, at de kan undlade at tage stilling til brug af tvang
eller magtanvendelse over for deres børn under 15 år.
5.1. Myndighedernes oplysninger
I brev af 18. januar 2018 har ministeriet oplyst, at ministeriet i samarbejde
med Børnerådet og Psykiatrifonden har udarbejdet informationsmateriale om
tvang til børn og unge i psykiatrien. Ministeriet har samtidig sendt mig materia-
let.
Materialet består af en film og to pjecer. Den ene pjece har titlen
”Tvang og
rettigheder i børne- og ungdomspsykiatrien. Til patienter til og med 14 år
og
deres pårørende”, mens
den anden pjece har titlen
”Tvang og rettigheder i
børne- og ungdomspsykiatrien. Til patienter mellem 15 og 17 år
og deres
pårørende”.
7/8
§71, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Folketingets Ombudsmands nyhed om bæltefiksering af børn og unge i psykiatrien
2004908_0008.png
Desuden er der en tilhørende ordliste om svære ord i psykiatrien. Der er også
udarbejdet følgemateriale, som er rettet mod personalet i psykiatrien, og som
forklarer, hvorfor og hvordan materialet bør anvendes.
Materialet er tilgængeligt på ministeriets hjemmeside
www.sum.dk/tvang.
I brev af 29. juni 2017 oplyste ministeriet, at materialet forventedes at blive
lanceret/distribueret til regionerne og de børne- og ungdomspsykiatriske afde-
linger landet over.
5.2. Mine bemærkninger
Jeg har noteret mig, at ministeriet i samarbejde med Børnerådet og Psykiatri-
fonden har udarbejdet informationsmateriale om tvang til børn og unge i psy-
kiatrien og deres pårørende, at materialet sprogligt er målrettet børn og unge
og aldersopdelt, og at materialet er tilgængeligt på ministeriets hjemmeside.
Jeg har også noteret mig, at materialet indeholder information om, at forældre
kan undlade at tage stilling til brug af tvang eller magtanvendelse over for de-
res børn under 15 år.
Jeg går ud fra, at ministeriet har gjort regionerne og de børne- og ungdoms-
psykiatriske afdelinger bekendt med materialet.
6. Sammenfatning
Jeg foretager mig herefter ikke mere i sagen ud over, at jeg afventer at mod-
tage følgende:
Orientering om en ny vejledning for registrering af tvangsanvendelse i
psykiatrien (jf. pkt. 2.2.1 ovenfor).
Orientering om den præciserede vejledning om tvangsfiksering (jf. pkt.
3.2.1 ovenfor).
Oplysning
inden 4 uger fra datoen på dette brev
om, hvornår ministeriet
forventer, at den nye vejledning og den præciserede vejledning foreligger,
(jf. henholdsvis pkt. 2.2.2 og 3.2.2 ovenfor).
Med venlig hilsen
8/8