Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
Aktstk. 102
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Benny Engelbrecht (S)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 22. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engel-
brecht (S).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget der allerede er blevet afsat til et løft af digitale
kompetencer i grundskolen, såvel som de videregående uddannelser, i perioden
2011-2018, herunder om man kan påvise forbedrede effekter på elevernes og de
studerende indlæring med de øgede midler til digitalisering?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra undervisningsministeren samt uddannelses- og forsk-
ningsministeren.
Grundskolen
27. marts 2019
J.nr.
2019 - 28
Hvad angår løft af digitale kompetencer i grundskolen, oplyser undervisningsmini-
steren:
”Digitale kompetencer i grundskolen er et område, som Undervisningsministeriet
har haft fokus på over en lang periode gennem en række forskellige tiltag og fortsat
vil have fokus på i de kommende år.
Med aftale om kommunernes økonomi for 2012 besluttede regeringen og KL at af-
sætte 500 mio. kr. til en fællesoffentlig indsats for styrket anvendelse af it i folke-
skolen. Indsatsen forløb i perioden 2012 til 2017, dog med enkelte projekter afslut-
tet i 2018.
Indsatsens hovedfokus var på at bidrage til at udvikle markedet for digitale lære-
midler, understøtte en let og overskuelig adgang til digitale læremidler og medvirke
til, at erfaringer fra forsøgs- og forskningsprojekter blev udbredt. Løft af digitale
kompetencer har således ikke været det primære indsatsområde.
Undervejs blev dog igangsat udviklingsprojektet ”Professionskapacitet”, som blev
gennemført i 2017-2018. Formålet med projektet var bl.a. at udvikle og løfte pro-
fessionshøjskolernes digitale kompetencer på læreruddannelsen, lærerefteruddan-
nelsen, de deltagende skoler samt hos Centre For Undervisningsmidler (CFU). Der