Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
Aktstk. 102
Offentligt
2039943_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Benny Engelbrecht (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 29. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 7 (akt-
stykke 102), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren redegøre for andre lande, hvor en lignende talentindsats er blevet
gennemført og om denne indsats har haft positive effekter på elevernes resultater?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra undervisningsministeren, som oplyser:
”Der
er flere lande, som arbejder med nationalt forankrede indsatser eller tætte of-
fentlig-private samarbejder om talent, som har til formål at skabe en systematisk og
struktureret tilgang til talentudvikling på skole og uddannelsesinstitutioner. Dog er
erfaringerne afgrænset til de naturvidenskabelige fag. Der skal endvidere tages for-
behold for, at det er svært at overføre internationale erfaringer en til en til nationale
forhold.
I England har den privatfinansierede organisationen NACE
National Association
for Able Children in Education
mange års erfaring med at udvikle forskningsba-
serede undervisningsmaterialer og skoleudviklingsstrategier. NACE har udviklet en
strategi til talentidentifikation og undervisning,
The Challenge Award,
som det en-
gelske undervisningsministerium anbefaler skolerne at benytte. Netværket rådgiver
endvidere regeringen om udvikling af talent inden for STEM-fagene (Science,
Technology, Engineering and Mathematics).
NACE har over 500 skoler i sit netværk og har haft stor succes med at stimulere og
udvikle talent i klasseundervisningen. Erfaringerne er, at talentfulde elever gør det
bedre end i de normale engelske skoler. De fagligt svage elever har ikke lige så sto-
re fremskridt, men de klarer sig heller ikke dårligere end fagligt svage elever på
andre engelske skoler
I Sydkorea er talentudvikling i skoler, gymnasier og højere uddannelse funderet i
en lov, ’Gifted Education Promotion Act’, der dækker talentudvikling i uddannel-
sessystemet (vedtaget i 2011, opdateret i 2017). Formålet med loven er at sikre ta-
lentundervisning til skolebørn. I loven er indeholdt, at der etableres en særlig ta-
lentenhed i ministeriet, og at der skal være lignende enheder i by-administrationer.
3. april 2019
J.nr.
2019 - 28
Aktstk. 102 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, i hvilke andre lande en lignende talentindsats har haft positive effekter, til beskæftigelsesministeren
Det er fastsat i loven, at der skal være særlige talentskoler i alle regioner, hvor der
arbejdes med særlige didaktiske principper og tilgange. Endvidere er det fastsat, at
særlige institutter for talentforskning skal udvikle undervisningsmateriale for ta-
lentundervisning i skolerne.
I Israel har regeringen igangsat en del initiativer på alle klassetrin for at udvikle ta-
lentfulde børn og unge. Der er især et stort fokus på at identificere talenter i gym-
nasiale uddannelser og dyrke deres talent med det formål at rekruttere dem til na-
turvidenskabelige, tekniske og ingeniørfaglige positioner mv. Kernen i arbejdet på
de israelske talentcentre og -skoler er at motivere unge på gymnasiale uddannelser
til at forfølge deres interesse og dyrke deres talent indenfor STEM.
Talentcentrene har fokus på at vække børnene og de unges nysgerrighed og begej-
string for STEM, der kan lede til et livslangt engagement og interesse for STEM.
Det gøres f.eks. ved at facilitere eksperimenterende undervisning og projektforløb i
store avancerede laboratorier. Derudover faciliterer centrene faglige fællesskaber,
hvor eleverne kan dyrke begejstringen for STEM.
Israelske talentskoler arbejder med læringsmiljøer, hvor der er ligeværd mellem
elever og lærere, og hvor lærerne optræder som hjælpere, mentorer og guides for
eleverne, der skal udvikle projekter via eksperimenteren, afprøvning mv. I følge Eli
Shalev fra Weizman Institute of Science har man i Israel ændret syn på talent og
sat fokus på dette, fordi det har været og er et problem, at lærerne er for dårlige til
at identificere og rekruttere talenter fra hele talentmassen i Israel til talentcentrene
og -skolerne. Derfor er der et nyt fokus på, at lærerne skal variere deres undervis-
ning så meget som muligt, fordi talent netop kommer til syne i forskellige situatio-
ner. Talentmålgruppen i Israel er derved også de elever, som ikke er åbenlyst ta-
lentfulde. Opsporing og rekruttering af talenter er en vigtig del af den israelske ta-
lentstrategi.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2