Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
Aktstk. 102
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Benny Engelbrecht (S)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 29. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 7 (akt-
stykke 102), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren redegøre for andre lande, hvor en lignende talentindsats er blevet
gennemført og om denne indsats har haft positive effekter på elevernes resultater?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra undervisningsministeren, som oplyser:
”Der
er flere lande, som arbejder med nationalt forankrede indsatser eller tætte of-
fentlig-private samarbejder om talent, som har til formål at skabe en systematisk og
struktureret tilgang til talentudvikling på skole og uddannelsesinstitutioner. Dog er
erfaringerne afgrænset til de naturvidenskabelige fag. Der skal endvidere tages for-
behold for, at det er svært at overføre internationale erfaringer en til en til nationale
forhold.
I England har den privatfinansierede organisationen NACE
–
National Association
for Able Children in Education
–
mange års erfaring med at udvikle forskningsba-
serede undervisningsmaterialer og skoleudviklingsstrategier. NACE har udviklet en
strategi til talentidentifikation og undervisning,
The Challenge Award,
som det en-
gelske undervisningsministerium anbefaler skolerne at benytte. Netværket rådgiver
endvidere regeringen om udvikling af talent inden for STEM-fagene (Science,
Technology, Engineering and Mathematics).
NACE har over 500 skoler i sit netværk og har haft stor succes med at stimulere og
udvikle talent i klasseundervisningen. Erfaringerne er, at talentfulde elever gør det
bedre end i de normale engelske skoler. De fagligt svage elever har ikke lige så sto-
re fremskridt, men de klarer sig heller ikke dårligere end fagligt svage elever på
andre engelske skoler
I Sydkorea er talentudvikling i skoler, gymnasier og højere uddannelse funderet i
en lov, ’Gifted Education Promotion Act’, der dækker talentudvikling i uddannel-
sessystemet (vedtaget i 2011, opdateret i 2017). Formålet med loven er at sikre ta-
lentundervisning til skolebørn. I loven er indeholdt, at der etableres en særlig ta-
lentenhed i ministeriet, og at der skal være lignende enheder i by-administrationer.
3. april 2019
J.nr.
2019 - 28