Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
Aktstk. 102
Offentligt
2039929_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Benny Engelbrecht (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 29. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 5 (akt-
stykke 102), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt en ny talentindsats kan have negative effekter for
elevernes oplevelse af et præstationspres, herunder antallet af stressdiagnoser
blandt børn og unge?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra undervisningsministeren, som oplyser:
”Det
er skolernes opgave at sikre, at alle elever møder faglige udfordringer, som
svarer til deres niveau. Det gælder også de talentfulde elever.
Alle elever
også de dygtigste
skal opleve undervisningen relevant og vedkom-
mende. Alternativt risikerer vi, at de ’tjekker ud’ eller forstyrrer undervisningen
til
gene for de øvrige elever. Der er forskning, som viser, at særligt højtbegavede ele-
ver er i risiko for at underpræstere og mistrives, hvis de ikke udfordres nok fagligt.
Det er også vigtigt at have for øje, at faglige udfordringer ikke nødvendigvis bety-
der tilegnelse af
mere
fagstof, men at det også handler om, at eleverne møder en
undervisning, som er mere undersøgende, eksperimenterende og koblet til prak-
sis.
Med en national talentindsats skal vi have fokus på en mere generel accept af at
dyrke og fejre talenter
når man er dygtig til noget, skal det anerkendes og under-
støttes i uddannelsessystemet.”
3. april 2019
J.nr.
2019 - 28
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen