Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
S 997
Offentligt
1936277_0001.png
MINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
10. september 2018
2018-4608
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Merete Dea Larsen (DF) har den 5. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 997:
Hvad er ministerens holdning til den kritik af, at offentlige myndigheder uden
retskendelse eller blot nogen konkret mistanke foreslås at skulle kunne gå ind
og hente data for, hvad der foregår i private boliger, der problematiseres i artik-
len »Boligministerens forslag om kontrol af bopælspligt kan være grundlovs-
stridigt«, bragt den 3. september 2018 på min-andelsbolig.dk og har ministe-
ren nogle tanker om, hvad der kan sættes i stedet som redskab for kommuner-
ne, såfremt det vurderes i strid med grundloven?
Svar:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af bolig-
forholdene (Kontrol og sanktion vedrørende bopælspligt) indeholder bl.a. for-
slag om, at kommunalbestyrelsen til brug for undersøgelsen af, om der er sket
overtrædelse af boligregulseringslovens § 48, stk. 1 og § 50, stk. 1, om bopæls-
pligt, kan indhente oplysninger fra forsyningsselskaber om en konkret boligs
forbrug.
Med lovforslaget vil kommunerne få adgang til under en række betingelser at
indhente oplysninger fra forsyningsselskaber om en konkret boligs forbrug af
el, vand, varme og gas i en bestemt periode, med henblik på at undersøge om
der er sket overtrædelse af lovens regler om bopælspligt.
De oplysninger, der kan indhentes fra forsyningsselskaberne, er alene ikke-
følsomme personoplysninger om et samlet forbrug af el, vand, varme og gas i
en af kommunalbestyrelsen afgrænset periode på mindst en måned. Forslaget
vil ikke give kommunalbestyrelsen mulighed for at følge med i en husstands
aktuelle forbrug ved at anmode om at modtage løbende forbrugsaflæsninger.
Dertil kommer, at forbrugsoplysninger alene vil kunne indhentes i konkrete
sager, hvor der er begrundet mistanke om, at bopælspligten ikke opfyldes.
Endelig er det en betingelse, at de forbrugsoplysninger, der indhentes er nød-
vendige til at opfylde formålet. Det betyder, at oplysningerne alene kan indhen-
S 997 - 2017-18 - Endeligt svar på S 997: Hvad er ministerens holdning til den kritik af, at offentlige myndigheder uden retskendelse eller blot nogen konkret mistanke foreslås at skulle kunne gå ind og hente data for, hvad der foregår i private boliger, der problematiseres i artiklen »Boligministerens forslag om kontrol af bopælspligt kan være grundlovsstridigt«, bragt den 3. september 2018 på min-andelsbolig.dk og har ministeren nogle tanker om, hvad der kan sættes i stedet som redskab for kommunerne, såfremt det vurderes i strid med grundloven?
1936277_0002.png
tes som led i kommunalbestyrelsens kontrol med boligens benyttelse til helårs-
bolig, og at kontrollen ikke kan sikres på anden måde. Oplysningerne må ikke
videregives til andre dele af den kommunale forvaltning eller anvendes til andet
formål.
Det bemærkes i øvrigt, at kommunalbestyrelsens indhentning af forbrugsop-
lysninger er underlagt de almindelige principper og regler om behandling af
personoplysninger, der følger af databeskyttelsesforordningen.
Med de betingelser, der vil blive stillet for indhentning af forbrugsoplysninger
med henblik på kontrol af bopælspligten, er det min opfattelse, at forslaget ikke
er i strid med grundloven.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen