Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
S 890
Offentligt
1916250_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3518
Doknr.
585105
Dato
25-06-2018
Medlem af Folketinget Peter Kofod Poulsen (DF) har d. 20. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. S 890 til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 890:
”Finder
ministeren det i forlængelse af REU alm. del 2017-18, svar på spørgsmål 705,
hensigtsmæssigt, at personalet på institutioner for anbragte kriminelle unge ikke har
mulighed for fysisk at gennemtvinge en visitation af en ung eller gennemføre en
rumundersøgelse af den unges værelse, i fald den unge nægter at lade sig visitere
eller stiller sig i vejen for gennemførelsen af en rumundersøgelse, selvom personalet i
henhold til § 16, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge er bemyndi-
get til at foretage disse undersøgelser, men at personalet i stedet skal tilkalde politiet,
hvilket kan gøre situationen endnu mere kompliceret, dels fordi det dermed ikke i situ-
ationen er muligt at undersøge, om der er hold i en mistanke, som kan resultere i en
farlig situation, hvis mistanken vedrørende en kniv, og dels fordi visitationen dermed,
hvis politiet har mulighed for at udføre den, vil skulle udføres af politiet, som den unge
slet ingen relation har til og formentlig har et endnu mere anstrengt forhold til i kraft af
politiets profession, end den unge har til det pædagogiske personale på den institution
hvor den unge er anbragt?”
Svar:
Som redegjort for i mit nylige, endelige svar på REU alm. del spørgsmål 705 (folke-
tingsåret 2017-18), kan personalet på opholdssteder og døgninstitutioner for børn og
unge efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, foretage undersøgelse af de anbragte
børns og unges person eller opholdsrum efter reglerne i voksenansvarsloven og vok-
senansvarsbekendtgørelsen.
Lederen af et opholdsstedsted eller en døgninstitution eller den, der bemyndiges der-
til, kan således uden retskendelse beslutte, at der skal foretages en undersøgelse af
et anbragt barns eller en ungs person eller opholdsrum, hvis der er bestemte grunde
til at antage, at barnet eller den unge er i besiddelse af effekter, og besiddelsen med-
fører, at ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan iagttages, jf. voksenan-
svarslovens § 16, stk. 1.
Det kan f.eks. være, hvis der mangler skarpe genstande i opholdsstedets eller døgn-
institutionens køkken eller værksted.
Lederen af opholdsstedet eller døgninstitutionen eller den, der bemyndiges dertil, kan
endvidere uden retskendelse beslutte at tage effekter, der findes i barnets eller den
S 890 - 2017-18 - Endeligt svar på S 890: Finder ministeren det i forlængelse af REU alm. del 2017-18, svar på spørgsmål 705, hensigtsmæssigt, at personalet på institutioner for anbragte kriminelle unge ikke har mulighed for fysisk at gennemtvinge en visitation af en ung eller gennemføre en rumundersøgelse af den unges værelse, i fald den unge nægter at lade sig visitere eller stiller sig i vejen for gennemførelsen af en rumundersøgelse, selvom personalet i henhold til § 16, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge er bemyndiget til at foretage disse undersøgelser, men at personalet i stedet skal tilkalde politiet, hvilket kan gøre situationen endnu mere kompliceret, dels fordi det dermed ikke i situationen er muligt at undersøge, om der er hold i en mistanke, som kan resultere i en farlig situation, hvis mistanken vedrørende en kniv, og dels fordi visitationen dermed, hvis politiet har mulighed for at udføre den, vil skulle udføres af politiet, som den unge slet ingen r
unges besiddelse, i bevaring, hvis det skønnes påkrævet af ordens- eller sikkerheds-
mæssige hensyn, jf. voksenansvarslovens § 16, stk. 4.
Lederen af en sikret døgninstitution eller særligt sikret afdeling eller den, der bemyndi-
ges hertil, kan herudover uden retskendelse beslutte, at der skal foretages undersø-
gelse af, hvilke effekter et barn eller en ung, der anbragt i afdelingen eller på døgnin-
stitutionen, har i sin besiddelse på sin person eller i sit opholdsrum, hvis en sådan
undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn
iagttages, jf. voksenansvarslovens § 16, stk. 2.
En sådan undersøgelse efter voksenansvarslovens § 16, stk. 2, kan foretages, når
barnet eller den unge anbringes på en sikret døgninstitution eller særligt sikret afde-
ling, før og efter besøg samt før og efter fravær fra den sikrede døgninstitution eller
særligt sikrede afdeling, jf. voksenansvarslovens § 16, stk. 3.
En undersøgelse af person eller opholdsrum skal gennemføres så skånsomt som
muligt under iagttagelse af de generelle principper for magtanvendelse og andre ind-
greb i selvbestemmelsesretten efter voksenansvarslovens § 7.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at personalet på opholdssteder eller døgninstituti-
oner, herunder sikrede døgninstitutioner, kan anvende fysisk magt i forbindelse med
en undersøgelse af person og opholdsrum, hvis det omhandlende barn eller den unge
i forbindelse med undersøgelsen udviser en adfærd, der er til fare for barnet eller den
unge selv, de øvrige anbragte børn og unge eller personalet.
I sådanne situationer vil der kunne anvendes fysisk magt i form af fastholdelse og
føren efter voksenansvarslovens § 9 med det formål at forhindre barnet eller den unge
i at skade sig selv eller andre.
Hvis et barn eller en ung ikke ønsker at medvirke til en undersøgelse af person eller
opholdsrum, og der er mistanke om, at den unge er i besiddelse af ulovlige genstan-
de, kan personalet på døgninstitutionen tilkalde politiet med henblik på at lade dem
foretage undersøgelsen.
Derfor synes jeg samlet set, der er relevante muligheder for at anvende magt, hvis det
er påkrævet.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at der med regeringens udspil til en reform af indsatsen
mod ungdomskriminalitet lægges op til at give personalet på bl.a. sikrede døgninstitu-
tioner øgede beføjelser.
Det foreslås således bl.a. at indføre en udvidet adgang til kropsvisitation og gennem-
søgning af tøj over for unge på sikrede døgninstitutioner, hvis det er nødvendigt for at
varetage ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn. Det vil i højere grad gøre det mu-
ligt at opdage forsøg på indsmugling af euforiserende stoffer, våben, mobiltelefoner
eller lignende.
Der pågår pt. forhandlinger om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1: Endeligt svar på REU alm. del spørgsmål 705 (folketingsåret 2017-18)
2