Retsudvalget 2017-18
S 615
Offentligt
1869894_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Jørgen Jørgensen
2018-0030-0704
623793
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 615 - 2017-18 - Endeligt svar på S 615: Er ministeren enig med Liberal Alliances Ungdoms udenrigsordfører, Marcus Danielsson, i, at danske statsborgere, der pågribes i Irak eller Syrien som mistænkte for at være IS-krigere, bør overføres til retsforfølgning i Danmark for at sikre en retfærdig rettergang?
Spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad kan ministeren oplyse om den danske regerings holdning
med hensyn til at kræve udlevering af danske statsborgere, der
pågribes som fremmedkrigere i lande som Irak og Syrien, på
baggrund af at det fremgår af artiklen ”Fransk terrordronning
frygter at rådne op i syrisk fængselscelle” fra Politiken den 4.
januar 2018, at den franske præsident Emmanuel Macron i
november 2017 har tilkendegivet, at franske statsborgere, der
pågribes som fremmedkrigere i lande som Irak og Syrien, ikke
nødvendigvis vil blive krævet udleveret til Frankrig?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der behandler sager om udlevering og overførsel
til Danmark. Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”1. Det følger af straffelovens § 114 c, stk. 3, at den, som lader
sig hverve til at begå terrorhandlinger omfattet af straffelovens
§ 114 eller § 114 a, straffes med fængsel indtil 6 år eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 10 år og under sær-
ligt skærpende omstændigheder fængsel indtil 16 år.
Det følger endvidere af straffelovens § 114 d, stk. 3, at den, som
lader sig træne, instruere eller på anden måde oplære til at begår
terrorhandlinger omfattet af § 114 eller § 114 a, straffes med
fængsel indtil 6 år.
Det følger endelig af straffelovens § 114 e, stk. 1, 1. pkt., at den,
der i øvrigt fremmer virksomheden for en terrororganisation,
straffes med fængsel indtil 6 år. Er den pågældende tilsluttet en
væbnet styrke, kan straffen stige til fængsel indtil 10 år eller un-
der særligt skærpende omstændigheder fængsel indtil 16 år.
2.
De såkaldte fremmedkrigere vil afhængig af de konkrete om-
stændigheder i den enkelte sag kunne straffes for overtrædelse
af straffelovens § 114 c, stk. 3, § 114 d, stk. 3, eller § 114 e.
Jeg kan oplyse, at anklagemyndigheden har rejst tiltale mod en
række personer for overtrædelse af straffelovens § 114 c, stk. 3,
og § 114 d, stk. 3, ved at have ladet sig hverve og træne af Isla-
misk Stat (IS) i Syrien.
Der er endvidere rejst sigtelse mod en række personer for at have
ladet sig hverve af IS i Syrien. Flere af disse personer befinder
sig for tiden ikke i Danmark. De pågældende er på anklagemyn-
2
S 615 - 2017-18 - Endeligt svar på S 615: Er ministeren enig med Liberal Alliances Ungdoms udenrigsordfører, Marcus Danielsson, i, at danske statsborgere, der pågribes i Irak eller Syrien som mistænkte for at være IS-krigere, bør overføres til retsforfølgning i Danmark for at sikre en retfærdig rettergang?
dighedens begæring blevet varetægtsfængslet in absentia, og på
baggrund heraf er de via Interpol blevet efterlyst internationalt.
Helt generelt kan det oplyses, at såfremt en sådan person måtte
blive tilbageholdt af myndighederne i et land tilsluttet Interpol,
vil anklagemyndigheden som udgangspunkt begære vedkom-
mende udleveret til retsforfølgning i Danmark.
Det kan endvidere helt generelt oplyses, at danske statsborgere
og personer med en særlig tilknytning til Danmark efter om-
stændighederne kan søges overført til (fortsat) fuldbyrdelse i
Danmark af en i udlandet idømt straf. Beslutning herom træffes
på baggrund af en konkret vurdering i den enkelte sag.”
3