Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) har den 8. marts
2018 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 601, som jeg hermed skal be-
svare.
Spørgsmål nr. S 601:
”Hvad
er ministerens holdning til, at der efterhånden foreligger mere og
mere dokumentation, som stiller spørgsmål ved effekten af digitalisering
af undervisningen, jf. f.eks. artiklerne »Vækstråd anbefaler øget digitalise-
ring af undervisning, selvom effekten er tvivlsom« i Information den 10.
maj 2017 og »Stor it-satsning har ikke givet bedre læring« i Gymnasiesko-
len den 9. oktober 2017?”
Svar:
Tak for spørgsmålet, som vedrører en væsentlig problemstilling. Der er i
de seneste år sket en markant udbredelse af teknologi i undervisningen.
Dette er bl.a. sket, fordi skolerne har et ansvar for at ruste den enkelte
elev til at kunne begå sig i et stadig mere digitaliseret samfund.
Men teknologi skal kun være en del af undervisningen, hvis det er rele-
vant. Digital teknologi skal bruges på en måde, som giver faglig mening i
skolen og skaber kvalitet i undervisningen. Fx har et stort forskningspro-
jekt i forbindelse med ministeriets projekt
It i folkeskolen
vist, at når tek-
nologien understøttes didaktisk og organisatorisk kan den fremme bl.a.
undervisningsdifferentiering, motivation, kreativitet og innovative løs-
ninger.
1
I nogle tilfælde er eleverne imidlertid bedre tjent med at slukke for den
digitale støj i undervisningen. Fremover skal vi fokusere endnu mere på,
hvad it kan bruges til, og på hvad it
ikke
kan bruges til. Det er vigtigt, at
vi reflekterer over og deler de erfaringer, der løbende bliver gjort med
14. marts 2018
Sagsnr.: 18/03319
1
https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/it-i-
undervisningen/initiativer-2012-2016/demonstrationsskoleforsoeg.