Tak for det.
Og tak for besvarelsen.
Jeg er rigtig glad for, at ministeren, med hensyn til om man kan forvente flere, siger:
Ja, hvis det giver mening.
Og når man dykker ned i »Bedre balance II«, kan man se, at det om de her uddannelsesstationer anføres, at det handler om at kunne lave dem i områder, hvor adgangen til videregående uddannelser er begrænset af afstanden fra bopæl til nærmeste udbud eller af et smalt udvalg af uddannelsesmuligheder, som ikke kan dække den lokale efterspørgsel efter arbejdskraft, den uddannede arbejdskraft.
Jeg går ud fra, at det ligesom er ud fra de kriterier, at man vurderer, om det giver mening at lave en ny uddannelsesstation.
På skoleområdet kan man jo så sige, at hvad angår kriterier i forhold til afstand, må det nødvendigvis være afstanden til nærmeste lærerseminarium.
I forhold til kvalificeret arbejdskraft kan man jo gå ind og se, i hvor høj grad de timer, der bliver læst i folkeskolen, bliver læst af det, man kalder kvalificeret undervisningskraft, altså af nogle, som har en linjefagsuddannelse i det pågældende fag eller tilsvarende.
Hvis man tager udgangspunkt i de her kriterier, kan man jo se, at Region Hovedstaden ud af sine kommuner har 12 – heraf 7 i det, man kan kalde i Nordsjælland – som lever op til KL's og folkeskolereformens målsætning om 85 pct.
af timerne, som skal være læst af lærere med linjefagskompetence.
Region Sjælland derimod har én kommune, der lever op til 85-procentsmålsætningen.
I forhold til afstanden er der fra Helsingør 43 km til Frederiksberg med det nærmeste lærerseminarium.
Ude i Region Sjælland er der fra Kalundborg 70 km til Roskilde, mens der fra Slagelse er 57 km til Vordingborg, og fra Nakskov er der 84 km til Vordingborg.
Så ud fra det må man jo sige, at hvis der er et sted, hvor det giver mening, må det være i Region Sjælland.
Vi har sat Region Sjælland forrest i køen til næste udflytning.