Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
S 340
Offentligt
1840785_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. december 2017
J nr. 2017-4007
Folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) har den 18. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål S 340, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 340:
"Hvad er ministerens holdning til, at foreninger som f.eks. Røde Kors skal til at
betale for at aflevere folks gamle møbler m.v. til genbrugsstationer?"
Svar
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at regeringen mener, at det frie
foreningsliv udgør et vigtigt fundament for det danske samfund og for vores
demokrati. Derfor arbejder regeringen også for, at der skal være gode
udviklingsmuligheder for det frivillige og folkelige foreningsarbejde.
Regeringens arbejde på området har bl.a. udmøntet sig i
Politisk stemmeaftale om
ændring af udlodningsmodellen,
som blev indgået mellem regeringen, S, DF, RV
og SF i januar 2017. Aftalen omhandler en ny model for udlodning af midler fra
Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S til gavn for det frie foreningsliv.
Med aftalen løftes niveauet af midler for hovedorganisationer og foreninger med
faste driftstilskud samtidig med, at de gives budgetsikkerhed og dermed får
mulighed for at prioritere mere langsigtede mål. Dette gælder også puljen til
landsdækkende frivillige sociale organisationer, som fordeles af Børne- og
Socialministeriet til bl.a. Røde Kors. Folketinget har d. 7. december 2017 vedtaget
L 45, som implementerer aftalen.
På affaldsområdet er regeringen også optaget af at sikre, at der er
hensigtsmæssige rammevilkår for de frivillige organisationer. Jeg har således stor
forståelse for, at organisationer som fx Røde Kors ønsker at bruge så få midler på
affaldsgebyrer som muligt, så pengene ender dér, hvor de gør gavn og hjælper folk
i nød.
Imidlertid vil der også være en række udfordringer forbundet med en afskaffelse af
de frivillige organisationers gebyrbetaling. Hvis de frivillige organisationer bliver
fritaget for betaling, når de vælger at benytte de kommunale genbrugspladser, vil
udgifterne til deres affaldshåndtering således i praksis blive pålagt de øvrige
brugere. En gebyrfritagelse for de frivillige organisationer vil desuden kunne give
anledning til misbrug, da borgere og virksomheder de facto vil kunne få håndteret
deres affald gratis gennem aflevering heraf til de frivillige organisationer.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
S 340 - 2017-18 - Endeligt svar på S 340: Hvad er ministerens holdning til, at foreninger som f.eks. Røde Kors skal til at betale for at aflevere folks gamle møbler m.v. til genbrugsstationer?
1840785_0002.png
Dertil kommer, at en fritagelse for frivillige organisationers gebyrbetaling vil være i
modstrid med det EU-retlige princip om, at forureneren betaler, som lovgivningen
på området bygger på. Forureneren-betaler-princippet betyder konkret, at der i
miljøbeskyttelsesloven, forarbejderne hertil og i affaldsbekendtgørelsen er gjort
meget ud af at sikre, at gebyrer skal opkræves hos brugerne af de enkelte
ordninger i overensstemmelse med deres belastning heraf. Der er derfor heller ikke
i dag hjemmel i lovgivningen til at fritage de frivillige organisationer for at betale til
de kommunale genbrugspladser.
Den gældende lovgivning er en udmøntning af
Politisk aftale om organisering af
affaldssektoren,
som blev indgået i 2007 mellem den tidligere VK-regering DF, RV,
S og SF. Det fremgår bl.a. af aftalen, at kommunernes rolle som myndighed og
driftsherre skal være klart adskilt på affaldsområdet ved bl.a. at skabe en klar
opdeling mellem gebyr- og skattefinansierede aktiviteter.
Regeringen har i september 2016 med udspillet
Forsyning for fremtiden
en
forsyningssektor for borgere og virksomheder
præsenteret et forslag om
konkurrenceudsættelse af affaldssektoren. Jeg vil i forlængelse af regeringens
forslag gå i dialog med de relevante interessenter og drøfte med de politiske
partier, hvordan rammevilkårene for de frivillige organisationer kan forbedres på
affaldsområdet under behørig hensyntagen til de forhold, som jeg har nævnt i det
ovenstående, herunder det EU-retlige forureneren-betaler-princip.
Afslutningsvist vil jeg gerne rette en misforståelse, som fremgår af begrundelsen for
spørgsmålet. Det fremgår således her, at affaldet fra de frivillige organisationer
allerede er betalt en gang gennem husholdningsgebyret. Dette er dog ikke korrekt.
Husholdningsgebyret dækker alene den affaldsmængde, der afleveres af
husholdningerne.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2