Beskæftigelsesudvalget 2017-18
S 127
Offentligt
1816306_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingsmedlem Kirsten Normann Andersen (SF) har den 1. november 2017 stil-
let følgende spørgsmål nr. S 127, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 127:
10-11-2017
J.nr. 2017 - 7352
”Hvordan
forestiller ministeren sig rent praktisk, at Lolland Kommune skal kunne
føre en mere aktiv beskæftigelsespolitik, når kommunen som en af landets tre fat-
tigste kommuner er presset rent økonomisk, og det allerede nu er lykkedes Lolland
Kommune at nedsætte arbejdsløsheden blandt borgere med korte-, mellemlange-
og lange uddannelser, således at arbejdsløsheden angiveligt skulle være lavere end
eksempelvis Københavns?
Begrundelse
Ifølge Orientering på P1 den 31. oktober har syv kommuner i hovedstadsområdet
givet flyttehjælp til borgere på kontanthjælp, så de kan flytte til den kommune i
landet, der har flest borgere på overførselsindkomst. Som reaktion på dette har
Økonomi- og Indenrigsministeren blot haft den bemærkning, at Lolland Kommune
skal føre en offensiv beskæftigelsespolitik, så de er mindre attraktive for sociale
klienter. Spørgeren har umiddelbart svært ved at forstå, hvordan en i forvejen pres-
set økonomisk kommune som Lolland med mange borgere på overførselsindkomst
og kontanthjælp skal kunne finde ekstra midler og kræfter til at føre en mere aktiv
beskæftigelsespolitik. Derfor beder spørgeren om, at ministeren uddyber sine syns-
punkter, bl.a. også fordi det angiveligt allerede er lykkedes Lolland Kommune at
nedsætte arbejdsløsheden blandt borgere med korte, mellemlange og lange uddan-
nelser, således at denne angiveligt skulle være lavere end eksempelvis Køben-
havns”
Svar:
En af de grundlæggende intentioner bag refusionsomlægningen er at danne bedre
rammer for, at kommunerne kan fokusere beskæftigelsesindsatsen for ledige og til-
byde netop de tiltag, som får den enkelte væk fra offentlig forsørgelse og i arbejde
så hurtigt som muligt
til gavn for den enkelte og samfundsøkonomien.
Refusionsomlægningen understøtter en effektiv beskæftigelsesindsats og sikrer, at
det for den enkelte kommune bedst kan betale sig at vælge en indsats, der er mål-
rettet mod at hjælpe ledige tilbage på arbejdsmarkedet.
Reformen skal styrke kommunernes fokus på resultater og investeringstankegan-
gen. Der er allerede nu eksempler på kommuner, der har taget investeringstanke-
gangen til sig.
S 127 - 2017-18 - Endeligt svar på S 127: Hvordan forestiller ministeren sig rent praktisk, at Lolland Kommune skal kunne føre en mere aktiv beskæftigelsespolitik, når kommunen som en af landets tre fattigste kommuner er presset rent økonomisk, og det allerede nu er lykkedes Lolland Kommune at nedsætte arbejdsløsheden blandt borgere med korte-, mellemlange- og lange uddannelser, således at arbejdsløsheden angiveligt skulle være lavere end eksempelvis Københavns?
I min dialog med en række af disse kommuner er det mit klare billede, at kommu-
nerne har taget ejerskab for reformens intentioner.
Hjørring Kommune har fx besluttet at investere 125 mio. kr. fra 2015-2018 til en
forstærket indsats for at få flere borgere i job og uddannelse. De har oplevet så stor
en succes af deres investering, at de har valgt at videreføre investeringsprofilen
frem mod 2021. Der forventes en direkte økonomisk nettogevinst på ca. 80 mio. kr.
årligt fra 2019 og frem.
Med refusionsreformen i 2016 justerede vi også udligningsordningen med henblik
på at forhindre utilsigtede forskydninger i økonomien for de enkelte kommuner og
holde hånden under de mest udsatte kommuner.
Mere konkret hæves udligningsniveauet i landsudligningen, og grænserne for over-
udligning og ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud tilpasses til
gavn for bl.a. yderkommunerne. I 2016, 2017 og 2018 er der desuden etableret en
midlertidig ordning, som begrænser kommunernes tab til hhv. 0,1 af beskatnings-
grundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017 og 2018. Der er i den
forbindelse også indført et loft, som yderligere begrænser de maksimale tab og ge-
vinster ved de nye regler til 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017 og 2018.
Der er i forbindelse med reformen igangsat et arbejde i Finansieringsudvalget med
henblik på at gennemføre en permanent tilpasning af det kommunale tilskuds- og
udligningssystem, som forventeligt træder i kraft fra 2019.
Regeringen vil desuden overveje, om der kan iværksættes andre tiltag for at under-
støtte udviklingen i nogle af de kommuner, der kan have brug for ekstra støtte.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2