Undervisningsudvalget 2017-18
S 1024
Offentligt
1940483_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) har den 13.
september 2018 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 1024, som jeg her-
med skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1024:
”Hvad
er ministerens holdning til, at målstyring skaber stress hos folke-
skolelærerne?”
Svar:
Tak for dit spørgsmål. Det er en relevant problemstilling, som du spør-
ger til, idet målstyring har været genstand for meget debat i folkeskolen.
Folkeskoleforligskredsen blev sidste år enige om at løsne på bindingerne
i Fælles Mål for at give skolerne og lærerne et større professionelt råde-
rum til at tilrettelægge undervisningen. Baggrunden for beslutningen var
blandt andet, at aktører i og omkring folkeskolen havde givet udtryk for,
at den målstyrede undervisning på nogle skole fyldte uhensigtsmæssigt
meget.
Udover at gennemføre en lovændring har regeringen også iværksat et
omfattende opfølgningsarbejde, som skal være med til at understøtte, at
lempelserne i bindingerne i Fælles Mål reelt giver en øget lokal frihed til
at planlægge, hvordan man arbejder med eleverne og indholdet af fagene.
Der har blandt andet været nedsat en rådgivningsgruppe bestående af
praktikere og videnspersoner, som i juni i år kom med pejlemærker til
implementeringen af de nye rammer for Fælles Mål. Ministeriet samar-
bejder blandt andet med DLF, Skolelederforeningen, BKF og KL om
den generelle opfølgning på pejlemærkerne. Der er planlagt en bred
kommunikationsindsats målrettet lærere, skoleledere og kommuner samt
en række regionale møder. Derudover er der nedsat skrivegrupper for
hvert fag, som skal udarbejde nye vejledende læseplaner og undervis-
ningsvejledninger med afsæt i rådgivningsgruppens pejlemærker. Hele
20. september 2018
Sagsnr.: 18/12000
S 1024 - 2017-18 - Endeligt svar på S 1024: Hvad er ministerens holdning til, at målstyring skaber stress hos folkeskolelærerne?
denne indsats skal gerne munde ud i, at lærerne oplever en større didak-
tisk frihed i deres hverdag.
Endeligt vil jeg bemærke, at den undersøgelse, der henvises til i artiklen
fra fagbladet Folkeskolen, er gennemført i 2016, da færdigheds- og vi-
densmålene var obligatoriske.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2