Undervisningsudvalget 2017-18
S 100
Offentligt
1813125_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Alex Ahrendtsen (DF) har den 30. oktober 2017
stillet mig følgende spørgsmål nr. S 100, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 100:
”Hvad
vil ministeren gøre for at styrke interessen i folkeskolen for de
tekniske og naturvidenskabelige fag, jf. artiklen »Danmark har brug for
flere ingeniører« i Børsen den 23. oktober 2017?”
Svar:
Det ligger mig meget på sinde, at eleverne i folkeskolen opnår kundska-
ber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og til at
begå sig på fremtidens arbejdsmarked. Det er de tekniske og naturviden-
skabelige fag en vigtig del af.
Regeringen arbejder blandt andet på en naturvidenskabsstrategi for
grundskole og ungdomsuddannelser. Strategien vil have fokus på at styr-
ke den naturvidenskabelige dannelse og kernefaglighed hos børn og un-
ge, så de forstår og kan forholde sig reflekteret til naturvidenskabernes
betydning for samfundsudviklingen, samt at flere børn og unge får eller
fastholder deres interesse for området og vælger det naturvidenskabelige
og teknologiske felt, når de vælger ungdomsuddannelse og sidenhen stu-
die- og karrierevej. Det er naturligvis en strategi, jeg vil drøfte med bl.a.
folkeskoleforligskredsen, når regeringen er kommet med sit udspil.
Der har desuden været nedsat en matematikkommission, som er kom-
met med en række anbefalinger til styrkelse af matematik i gymnasiet, der
i vid udstrækning er indarbejdet i de nye gymnasiale læreplaner.
Jeg prioriterer derudover, at vi i folkeskolen får styrket tilegnelsen af
kundskaber i teknologiforståelse, hvilket er afgørende i en verden i hastig
teknologisk udvikling. Derfor har jeg nedsat en rådgivningsgruppe for
teknologiforståelse, som indtil udgangen af 2018 skal rådgive mig om,
hvordan det konkret kan fremmes. Med vejledning fra rådgivningsgrup-
pen har jeg igangsat et tre-årigt forsøg med valgfag i teknologiforståelse
på 13 skoler.
6. november 2017
Sags nr.:17/14436
S 100 - 2017-18 - Endeligt svar på S 100: Hvad vil ministeren gøre for at styrke interessen i folkeskolen for de tekniske og naturvidenskabelige fag, jf. artiklen »Danmark har brug for flere ingeniører« i Børsen den 23. oktober 2017?
Jeg vil som opfølgning på den nylige aftale om den forberedende grund-
uddannelse (FGU), drøfte med folkeskoleforligskredsen, hvordan vi kan
styrke praksisfagligheden i især udskolingen for bl.a. at bidrage til, at flere
unge vælger en erhvervsuddannelse. Disse drøftelser vil naturligt også
omfatte, hvordan vi kan øge elevernes interesser for de fagligheder, som
retter sig mod erhvervsuddannelserne, herunder de tekniske fag.
Det ligger i tråd med den aftale, jeg har indgået med DF om at indføre
en praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen, som jeg i
denne måned fremsætter lovforslag om at udmønte. Også denne vil bi-
drage til et større fokus i folkeskolen på praktiske, herunder tekniske,
kundskaber.
Endelig har regeringen efter nederlandsk forbillede igangsat et arbejde
med at etablere en teknologipagt mellem erhvervslivet og uddannelsesin-
stitutionerne, der har til formål at løfte befolkningens tekniske og digitale
kompetencer og dermed reducere erhvervslivets rekrutteringsudfordrin-
ger.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2