Undervisningsudvalget 2017-18
L 85
Offentligt
1833754_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 85) Forslag til Lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse mv. (Uddannelsesparathedsvurdering) har udvalget i brev
af 1. december 2017 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. november 2017 fra
LO og DA, jf. L 85
bilag 2.
Svar:
Jeg vil indledningsvis bemærke, at det er positivt, at DA og LO bakker
op om indførelse af en praksisfaglig dimension i uddannelsesparatheds-
vurderingen.
Med lovforslaget herom er det på ingen måde hensigten at undergrave de
gældende forudsætninger for optagelse på en erhvervsuddannelse. Jeg er
helt enig med LO og DA i, at gennemførelse af en erhvervsuddannelse
fordrer, at eleven er i besiddelse af de nødvendige faglige, sociale og per-
sonlige forudsætninger.
Efter de gældende regler foretager Ungdommens Uddannelsesvejledning
i 9. klasse en fornyet vurdering af de elever, som er vurderet ikke-
uddannelsesparate i henholdsvis 8. og 9. klasse. Også for elever, som af
skolen er vurderet uddannelsesparate, men hvor elevens faglige niveau er
faldet i 9. klasse i forhold til 8. klasse, eller hvor skolen har vurderet, at
de sociale og personlige forudsætninger har ændret sig væsentligt i nega-
tiv retning, foretager UU en ny vurdering.
Ungdommens Uddannelsesvejledning har altså allerede i dag mulighed
for at løfte en elev fra ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat.
Som det fremgår af lovforslaget, forventes det, at det vil være i helt mar-
ginalt omfang, at antallet af uddannelsesparate kan trækkes op på bag-
grund af den praksisfaglige vurdering. Det er hensigten, at det kun skal
8. december 2017
Sags nr.:17/16109
L 85 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvor mange flere elever vil kunne blive erklæret uddannelsesparate til en erhvervsuddannelse end i dag på baggrund af lovændringen, til undervisningsministeren
være ganske særlige forhold, der kan give anledning til at løfte en elev fra
ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat, selv om eleven ikke på det
pågældende tidspunkt helt besidder de personlige eller sociale kompeten-
cer, som forudsættes for at begynde på en ungdomsuddannelse.
Det kan være tilfælde, hvor skolen og UU har en begrundet forventning
om, at de forhold, som er baggrunden for, at eleven er vurderet ikke-
uddannelsesparat - som fx manglende mødestabilitet eller manglende
forberedelse
vil ændre sig, når eleven får et uddannelsesmæssigt miljø-
skift, hvor hans/hendes interesser og faglighed, fx i forhold til et bestemt
håndværk, bliver tilgodeset.
Jeg finder det vigtigt, at lovforslaget åbner op for, at en sådan elev med
høj praksisfaglighed kan få mulighed for at komme videre i den ønskede
erhvervsuddannelse. Jeg forventer, at det er meget få elever, der løftes på
denne baggrund, men for de, som det drejer sig om, kan det få stor be-
tydning for deres fremtid.
Det er min bestemte opfattelse, at denne åbning ikke svækker kriterierne
for adgang til erhvervsuddannelserne.
Endelig gør jeg opmærksom på, at det følger af lovforslaget, at modellen
for hvordan vurderingen af de praksisfaglige kompetencer skal gennem-
føres, og som vil blive fastsat i bekendtgørelse, skal evalueres efter to år.
Der vil således blive en tæt opfølgning på, hvordan modellen virker.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2