Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 8
Offentligt
1828769_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
5. december 2017
Besvarelse af spørgsmål 16 ad L 8, stillet af udvalget den 29. novem-
ber 2017
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29/11-17 fra Finans og
Leasing om accessoriske forsikringsformidlere, jf. L 8.
Svar:
Forsikringsdistributionsdirektivets formål er at fremme forbrugerbeskyt-
telsen på området.
Udgangspunktet er, at de aktører, der ikke er forsikringsselskaber, men
som distribuerer forsikringer, er forsikringsformidlere, der skal opfylde en
række krav og have en tilladelse. Kravene til de såkaldte accessoriske
forsikringsformidlere er mere lempelige end kravene til almindelige for-
sikringsformidlere.
I forhold til Finans og Leasings betragtning vedrørende fortolkningen af
artikel 2, nr. 4 om accessorisk forsikringsformidling, er jeg ikke enig.
Hvis en forsikringsformidling skal kunne godkendes som accessorisk
forsikringsformidling, er det en forudsætning, at forsikringen dækker risi-
koen på produktet (hovedydelsen).
For et leasingselskab, der leaser biler ud, er hovedydelsen en bil. Derfor
er formidling af en bilforsikring tilknyttet leasingselskabets hovedydelse,
og leasingselskabets formidling af bilforsikringer betegnes derfor som
accessorisk forsikringsformidling.
For et pengeinstitut eller et finansieringsselskab er hovedydelsen et lån.
Selvom lånet ydes til finansiering af en bil, vil en bilforsikring ikke være
knyttet til hovedydelsen. En forsikring, der er tilknyttet hovedydelsen,
kunne derimod fx være en forsikring, der dækker ydelserne på et lån, hvis
låntager selv skulle komme i en situation, hvor vedkommende ikke har
mulighed for at betale ydelserne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 8 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra Finans og Leasing, til erhvervsministeren
2/2
Hvis man anvender Finans og Leasings tolkning af anvendelsesområdet
for direktivet, vil anvendelsesområdet for forsikringsformidlere udhules.
Finans og Leasings fortolkning indebærer i princippet, at et finansierings-
selskab eller et pengeinstitut vil kunne formidle en meget bred vifte af
forsikringer uden at skulle opfylde kravene til almindelige forsikrings-
formidlere. Fx vil et finansieringsinstitut kunne kategorisere og navngive
lån i henhold til en række forsikringstyper
(f.eks. ”indbolån” eller ”elek-
troniklån”)
og efterfølgende formidle forsikringerne sammen med lånene
og på den måde blive kategoriseret som en accessorisk forsikringsformid-
ler frem for som en almindelig forsikringsformidler. Det er ikke hensigten
med loven.
Anvendelsen af den foreslåede definition vil endvidere have den konse-
kvens, at pengeinstitutter i realiteten ikke vil være omfattet af forsikrings-
distributionsdirektivet. Hvis pengeinstitutters forsikringsvirksomhed kan
defineres bort fra ”almindelig” forsikringsformidling, vil der ikke et re-
gelsæt i forsikringsdistributionsdirektivet, der regulerer pengeinstitutter-
nes forsikringsformidling. Det ville indebære forskelsbehandling mellem
udbydere på området.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen