Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 78
Offentligt
1832282_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 5790
Doknr.
502395
Dato
11-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 1 til lovforslag nr. L 78 til økonomi- og indenrigsministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 1:
”Har
byrådsmedlemmer de samme muligheder for sagsindsigt i medfør af § 9 i styrel-
sesloven i de kommunale fællesskaber, som er oprettet i medfør af § 60 og den kom-
mende § 60 a i styrelsesloven, og hvis ikke, hvilke særlige muligheder har de så for
akt- og sagsindsigt?”
Svar:
Det korte svar er ja.
Lovforslaget ændrer ikke reglerne om kommunale fællesskaber ud over ophævelsen
af kravet om godkendelse af kommunale fællesskaber, der opfylder revisorlovens
kriterier for at være små virksomheder, og de i tilknytning hertil fastsatte ændringer af
regler for ophævelse og udtræden af kommunale fællesskaber, jf. herved afsnit
2.1.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Reglen i § 9 i lov om kommunernes styrelse om sagsindsigt gælder således i samme
omfang for kommunale fællesskaber, der efter § 60 i lov om kommunernes styrelse
skal godkendes af tilsynsmyndigheden, og for kommunale fællesskaber, der efter den
foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse vil blive fritaget for tilsynsmyndighe-
dens godkendelse.
Lovforslaget berører således ikke spørgsmål om byrådsmedlemmers adgang til sags-
indsigt i kommunale fællesskaber, men jeg kan herom generelt oplyse følgende:
Efter § 9, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse har ethvert byrådsmedlem ret til som
led i varetagelsen af sit hverv at gennemse sagsmateriale, der i endelig form foreligger
i kommunens administration.
Etablering af et kommunalt fællesskab indebærer, at fællesskabets øverste styrelses-
organ, typisk repræsentantskab eller bestyrelse, for så vidt angår de opgaver, der er
overført til fællesskabet, bliver det kompetente organ til at træffe beslutninger, der
forpligter de deltagende kommuner. Det kommunale fællesskab er en selvstændig
juridisk person og en offentlig myndighed med selvstændig kompetence for så vidt
angår de overførte opgaver. Det kommunale fællesskab
betragtes som en art ”speci-
alkommune”, dvs. en selvstændig kommunal enhed med kompetence for så vidt angår
de overførte opgaver. Derfor finder reglerne i lov om kommunernes styrelse som ud-
gangspunkt anvendelse på det kommunale fællesskab.
L 78 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om byrådsmedlemmer har de samme muligheder for sagsindsigt i medfør af § 9 i styrelsesloven i de kommunale fællesskaber, som er oprettet i medfør af § 60 og den kommende § 60 a i styrelsesloven, til økonomi- og indenrigsministeren
1832282_0002.png
Dette betyder, at byrådsmedlemmer, der sidder i et styrende organ, f.eks. i bestyrel-
sen, for et kommunalt fællesskab,
som led i dette hverv
har ret til indsigt efter § 9 i lov
om kommunernes styrelse i sagsmateriale, dvs. dokumenter, der foreligger i endelig
form,
i det kommunale fællesskabs administration.
Byrådsmedlemmers ret til sagsindsigt
som led i deres byrådshverv
efter § 9 i lov om
kommunernes styrelse omfatter dokumenter, der foreligger i endelig form
i vedkom-
mende kommunes administration.
Det gælder også dokumenter, der måtte vedrøre et
kommunalt fællesskab, som kommunen deltager i.
Byrådsmedlemmer har derimod ikke som led i deres byrådshverv ret til sagsindsigt
efter § 9 i lov om kommunernes styrelse i dokumenter, der ikke foreligger i kommu-
nen. Herunder har byrådsmedlemmer ikke som led i byrådshvervet adgang til sags-
indsigt i dokumenter, som foreligger i administrationen i et kommunalt fællesskab, som
kommunen deltager i. Et kommunalt fællesskab er som nævnt en selvstændig juridisk
person med selvstændig kompetence for så vidt angår de overførte opgaver. Denne
kompetence tilkommer dermed ikke længere byrådene i de deltagende kommuner, og
det kommunale fællesskab er ikke en del af kommunen.
Byrådsmedlemmers ret til sagsindsigt i kommunen som led i byrådshvervet omfatter
ligesom retten til aktindsigt efter offentlighedsloven
alene dokumenter, der er indgået
til kommunen som led i administrativ sagsbehandling. Materiale, som er indleveret til
kommunens administration af f.eks. kommunens repræsentant i et kommunalt fælles-
skabs styrende organ til journalisering eller opbevaring i øvrigt, er således ikke omfat-
tet af sagsindsigten, hvis det er således afskærmet, at der kun er adgang hertil for det
pågældende bestyrelsesmedlem og eventuelle (få) medarbejdere i forvaltningen, som
assisterer medlemmet i forbindelse med hvervet i det kommunale fællesskab. Sags-
indsigten omfatter herudover ikke eventuelle dokumenter, der
uden at være således
afskærmet
kan siges at være kommunens almindelige løbende administrative virk-
somhed helt uvedkommende.
Såfremt et byrådsmedlem, der ikke er medlem af et styrende organ i det kommunale
fællesskab, ønsker at se dokumenter eller oplysninger fra et kommunalt fællesskab,
som kommunen deltager i, kan medlemmet anvende sin initiativret efter § 11, stk. 1, i
lov om kommunernes styrelse til at rejse en sag i byrådet herom. Byrådet vil på bag-
grund af en sådan sag kunne beslutte at anmode om bestemte dokumenter eller op-
lysninger, som kommunen som myndighed ikke i forvejen i sin egenskab af deltager i
det kommunale fællesskab er i besiddelse af i kommunens administration.
Kommunen kan på baggrund af en sådan beslutning anmode det kommunale fælles-
skab om at få dokumenterne eller oplysningerne udleveret fra det kommunale fælles-
skab, der i givet fald træffer beslutning herom.
Da byrådet har instruktionsbeføjelse over for det eller de medlemmer, som byrådet har
udpeget til det kommunale fællesskabs styrende organ(er), vil byrådet eventuelt også
på baggrund af en sag rejst af et byrådsmedlem kunne pålægge sine repræsentanter i
det kommunale fællesskabs styrende organ(er) at orientere byrådet om bestyrelses-
arbejdet, herunder ved udlevering af dokumenter og oplysninger, som de har modta-
get fra fællesskabet. Medlemmer af det styrende organ vil dog være afskåret fra at
udlevere fortrolige oplysninger.
Såfremt et enkelt byrådsmedlem ønsker at se dokumenter eller oplysninger fra et
kommunalt fællesskab, har byrådsmedlemmet endvidere mulighed for at søge aktind-
sigt hos det kommunale fællesskab efter de almindelige regler herom i lov om offent-
lighed i forvaltningen.
2
L 78 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om byrådsmedlemmer har de samme muligheder for sagsindsigt i medfør af § 9 i styrelsesloven i de kommunale fællesskaber, som er oprettet i medfør af § 60 og den kommende § 60 a i styrelsesloven, til økonomi- og indenrigsministeren
1832282_0003.png
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
3