Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1869162_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. marts 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
643105
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 60 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
25. januar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvor meget andre europæiske lande, som Danmark normalt sammenlignes med, har hævet eller har planlagt at hæve deres budgetter for deres respektive Datatilsynsmyndigheder, til justitsministeren
Spørgsmål 60 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren redegøre for størrelsen på Datatilsynsmyndighedernes
budgetter i andre europæiske lande, som Danmark normalt sammen-
lignes med, herunder Sverige og Holland, opgjort både i nominelle tal
og justeret for forskelle i hhv. befolkningsstørrelse og BNP?”
Svar:
1.
Datatilsynet i Danmark fører tilsyn med enhver behandling, der er omfat-
tet af lov om behandling af personoplysninger og lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger, bortset fra behandlinger,
der foretages for domstolene. Datatilsynet udøver desuden det nationale til-
syn med internationale informationssystemer, f.eks. den nationale del af
Schengen Informationssystemet (SIS), ligesom tilsynet har opgaver i hen-
hold til andre love, f.eks. modtager tilsynet anmeldelser i henhold til lov om
massemediers informationsdatabaser. Endvidere er Datatilsynet tilsyns-
myndighed for Grønland.
Når Databeskyttelsesforordningen finder anvendelse fra den 25. maj 2018,
vil Datatilsynet skulle føre tilsyn med behandlinger, der er omfattet af for-
ordningen.
2.
For så vidt angår Datatilsynets bevilling, har regeringen med finansloven
for 2018 styrket Datatilsynet med 12,5 mio. kr. i 2018, 16,4 mio. kr. i 2019
og 16,8 mio. kr. i 2020 og frem, dels som følge af meropgaver vedrørende
databeskyttelsesforordningen mv., dels som en generel styrkelse af Datatil-
synet.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger gen-
nem Udenrigsministeriet om bevillingerne til de nationale datatilsynsmyn-
digheder fra myndighederne i Finland, Sverige, Frankrig, Luxembourg,
Holland, Irland, Estland, Letland og Litauen, jf. tabel 1 nedenfor. Der fore-
ligger ikke oplysninger om de forventede bevillinger (budgetoverslag) for
2019 fra samtlige lande.
Det bemærkes i den forbindelse, at der kan være forskel på, hvilke opgaver
der løses af tilsynsmyndighederne i de enkelte lande, herunder udviklingen
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvor meget andre europæiske lande, som Danmark normalt sammenlignes med, har hævet eller har planlagt at hæve deres budgetter for deres respektive Datatilsynsmyndigheder, til justitsministeren
1869162_0003.png
i opgaver henover årene. Der kan endvidere være forskelle på tværs af lan-
dene i forhold til f.eks. størrelsen på og karakteren af landenes it-sektor,
hvilket vil kunne påvirke omfanget af datatilsynsmyndighedernes opgaver.
Det bemærkes herudover, at der kan være forskel på, hvordan landenes stats-
budgetter er sammensat, herunder om en del af myndighedernes bevillinger
består af tværgående effektiviseringstiltag, ligesom tilsynsmyndighedernes
bevillinger kan være suppleret af andre indtægter fra f.eks. gebyrer.
Tabel 1
Datatilsynsmyndigheders bevilling på tværs af lande fra 2017 til 2019
Mio. kr. (2018-pl)
Danmark
Finland
Sverige
Frankrig
Luxembourg
Holland
Irland
Letland
Litauen
Estland
2017
23,7
12,9
51,4
129,0
17,8
57,3
55,9
4,8
5,7
5,2
2018
36,5
16,5
63,9
131,0
33,0
94,6
86,9
4,8
8,3
5,3
2019
40,0
-
64,9
-
-
109,5
-
4,8
8,3
-
For så vidt angår spørgsmålet om at datatilsynsmyndighedernes bevillinger
set i forhold til BNP og befolkningsstørrelse, har Justitsministeriet på bag-
grund af tallene fra Eurostat fra henholdsvis 2016 og 2017, som er de senest
opgjorte, beregnet den nationale bevilling pr. 1.000 indbyggere samt ande-
len af bevillingen i forhold til landenes BNP opgjort i promille, jf. tabel 2
og 3 nedenfor.
Tabel 2
Datatilsynsmyndigheders bevilling i forhold til befolkningsstørrelse
Datatilsynsmyndigheden ressourcer pr. indbygger
(kr. pr. 1.000 indbyggere)
2017
2018
4122,62
2344,05
5142,49
1925,69
30135,42
3354,50
11683,85
2461,39
2001,47
6349,19
2998,20
6393,10
1955,54
55869,04
5538,15
18163,26
2461,39
2914,42
Befolkningsstørrelse
Danmark
Finland
Sverige
Frankrig
Luxembourg
Holland
Irland
Letland
Litauen
5.748.769
5.503.297
9.995.153
66.989.083
590.667
17.081.507
4.784.383
1.950116
2.847.904
2019
6958,01
-
6493,15
-
-
6410,44
-
2461,39
2914,42
3
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvor meget andre europæiske lande, som Danmark normalt sammenlignes med, har hævet eller har planlagt at hæve deres budgetter for deres respektive Datatilsynsmyndigheder, til justitsministeren
1869162_0004.png
Estland
1,315,635
3952,46
4028,47
-
Kilde: Befolkningsstørrelse: Eurostat (pr. 1. januar 2017). Kilde: Befolkningsstørrelse: Eurostat (pr. 1. januar 2017).
Tabel 3
Datatilsynsmyndigheders bevilling i forhold til BNP
Økonomiske midler i forhold til BNP
(promille af BNP)
BNP (mia. kr.)*
Danmark
Finland
Sverige
Frankrig
Luxembourg
Holland
Irland
Letland
Litauen
Estland
2.067,13
1.607,38
3.465,36
16.603,65
394,85
5.234,25
2.052,81
185,69
288,06
157,17
2017
0,011
0,008
0,015
0,008
0,045
0,011
0,027
0,026
0,020
0,033
2018
0,018
0,010
0,018
0,008
0,084
0,018
0,042
0,026
0,029
0,034
2019
0,019
-
0,019
-
-
0,021
-
0,026
0,029
Anm.: *) Omregningen fra euro til d.kr. er foretaget med en faktor på 7,4494
Kilde: BNP: Eurostat (opgjort for 2016).
4