Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881677_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
708090
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 105 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Ze-
nia Stampe (RV) og Lisbeth Bech Poulsen (SF) har stillet til justitsministe-
ren den 9. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om, hvilken status Datatilsynets udtalelser, anbefalinger og indstillinger vil få, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 105 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Zenia Stampe (RV) og Lisbeth Bech
Poulsen (SF) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 5. april 2018 om
databeskyttelseslovforslaget redegøre for, hvilken status Data-
tilsynets udtalelser, anbefalinger og indstillinger vil få
vil Da-
tatilsynets indstilling f.eks. om at en bekendtgørelse udstedt ef-
ter § 5, stk. 3, ikke er i overensstemmelse med forordningen og
ikke kan anvendes til det ønskede formål blive fulgt af regerin-
gen?”
Svar:
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 57, at Datatilsynet bl.a.
har til opgave at føre tilsyn med og håndhæve anvendelsen af forordningen
samt rådgive det nationale parlament, regeringen og andre institutioner.
Det følger endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 58, stk. 1 og
2, at Datatilsynet har en række undersøgelsesbeføjelser og korrigerende be-
føjelser, der bl.a. indebærer, at tilsynet kan udstede bindende påbud i kon-
krete sager. Herudover har Datatilsynet efter artikel 58, stk. 3, en række
godkendelses- og rådgivningsbeføjelser.
Det følger derudover af lovforslagets § 28, at ved udarbejdelse af lovforslag,
bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har
betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger, skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet. Bestem-
melsen svarer til persondatalovens § 57.
Det er Justitsministeriets vurdering, at ministerierne i videst muligt omfang
følger udtalelser fra Datatilsynet efter persondatalovens § 57, og det er
Justitsministeriets forventning, at denne tilgang vil fortsætte.
2