MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2017
2017-6325
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. november stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 65
–
lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1:
Flere høringsparter kritiserer lovforslaget for at nedprioritere yderområderne.
Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvordan lovforslaget, herunder bl.a.
den ændrede fordeling af midlerne, berører byfornyelsesindsatsen i yderområ-
derne.
Svar:
Ændringen af byfornyelsesloven sker efter, at byfornyelsesmidler har været
anvendt som finansiering af jobpræmieordningen og Bandepakke III. Sidst-
nævnte er der 24. marts 2017 indgået politisk aftale om mellem regeringen,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Aftalerne betyder, at byfornyelses-
rammen reduceres betydeligt i perioden fra 2017 til 2024.
Med lovforslaget kan alle kommuner ansøge om midler fra byfornyelsesram-
men, der fordeles efter en objektiv fordelingsnøgle, som der
ikke
ændres på
med lovforslaget. De objektive kriterier, som anvendes til at beregne forde-
lingsnøglen, afspejler byfornyelsesbehovet i alle kommuner og tilgodeser by-
fornyelsesbehovet i både mindre og større byer.
Fordelingsnøglen blev tilpasset ved ændringen af byfornyelsesloven i 2016, og
sikrer, at midlerne i mindre grad går til de store byer og i højere grad målrettes
kommuner, som er udfordret af f.eks. befolkningstilbagegang, stagnation og
tomme boliger.
Med reduktionen af bevillingen er der ikke midler i en størrelsesorden, så de
eksisterende del-puljer med tilhørende refusionsprocenter meningsfuldt kan
opretholdes, idet de tildelte tilskud i praksis ville blive meget små. Forslaget
skal derfor sikre en fornuftig tilpasning af loven i forhold til det reducerede
bevillingsniveau bl.a. via en række forenklinger af loven.