Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 61
Offentligt
1816530_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 5370
Doknr.
496421
Dato
07-11-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 2 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 2:
”Hvordan
forestiller ministeren og forsøgskommunerne sig, at personalesammensæt-
ningen skal være i de tværkommunale akutfunktioner, som der med lovforslaget gives
hjemmel til forsøg med?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst følgende:
”Ansvaret
for organisering og tilrettelæggelse af den kommunale hjemmesygepleje,
herunder hvilke opgaver, der skal løses af den fælles kommunale akutfunktion, på
hvilken måde og med hvilke kompetencer, påhviler hver af kommunalbestyrelserne i
frikommunenetværket.
Kommunale akutfunktioner er en del af den kommunale hjemmesygepleje og omfattet
af de gældende regler herfor.
Den enkelte kommunalbestyrelse i netværket vil således bl.a. skulle sikre, at hjemme-
sygeplejen udføres af autoriserede sygeplejersker og andre personalegrupper med de
nødvendige uddannelsesmæssige kvalifikationer.
Med finansloven for 2016 er der prioriteret i alt 1,2 mia. kr. i perioden 2016-2019 og
herefter varigt 300 mio. kr. til at løfte indsatsen for den ældre medicinske patient gen-
nem en national handlingsplan, herunder en akutpakke målrettet nedbringelse af
overbelægning på sygehusene.
Handlingsplanen skal løfte den samlede indsats for den ældre medicinske patient
gennem otte indsatsområder, hvor styrkelse af kommunale akutfunktioner indgår som
et indsatsområde.
Som
en del af denne handlingsplan har Sundhedsstyrelsen udarbejdet ”Kvalitetsstan-
darder for kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen”, der indeholder krav og
anbefalinger til varetagelse af særlige sygeplejeindsatser i kommunerne. Kvalitets-
standarderne er offentliggjort i april 2017. Fra 2018 skal kommunerne leve op til de
krav, der følger af kvalitetsstandarderne.
Kvalitetsstandarderne skal understøtte kvaliteten i de indsatser, der leveres i kommu-
nale akutfunktioner i hjemmesygeplejen. Kvalitetsstandarderne omfatter derfor krav til
indholdet i og tilrettelæggelsen af de kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen.
Formålet er at understøtte en ensartet og høj kvalitet i de kommunale akutfunktioner
L 61 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan ministeren og forsøgskommunerne forestiller sig, at personalesammensætningen skal være i de tværkommunale akutfunktioner, som der med lovforslaget gives hjemmel til forsøg med, til økonomi- og indenrigsministeren
1816530_0002.png
på tværs af landet og at understøtte kommunens samarbejde med sygehuse og almen
praksis.
Kvalitetsstandarden stiller krav om, at opgaverne i en kommunal akutfunktion vareta-
ges af erfarne sygeplejersker, der er autoriserede og har mindst to års relevant, klinisk
erfaring i fuldtidsstilling. Desuden fremgår, at grundlæggende sygeplejeopgaver efter
en konkret vurdering kan varetages af erfarne social- og sundhedsassistenter, der er
autoriserede og har kompetencer svarende til mindst to års relevant, klinisk erfaring i
fuldtidsstilling. Personalet i akutfunktionen skal overvejende være beskæftiget med de
særlige opgaver, der er kendetegnet for akutfunktionens opgaveportefølje, og perso-
nalets kompetencer skal løbende udvikles og vedligeholdes.
Frikommunenetværket Nye samarbejdsformer på det somatiske akutområde har op-
lyst, at den tværkommunale akutfunktion vil være sygeplejerskebetjent. Der vil være
ansat sygeplejersker med særlige kompetencer inden for akut og kompleks sygeple-
je.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundheds- og Ældreministeriet oplyste.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2