Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 57
Offentligt
1827915_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2017
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1705812
Dok. nr.: 490603
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. november 2017 stillet følgende
spørgsmål 9 (SUU L 57) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 9:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 29. november 2017 fra Heidi
Pedersen, jf. L 57 - bilag 5.”
Svar:
Jeg har, ligesom de øvrige aftalepartier, en forhåbning om, at den kommende for-
søgsordning med medicinsk cannabis kan komme mange patienter til gode og give
nogle af de patienter, der i dag selvmedicinerer sig med ulovlige produkter, et lovligt
alternativ i mere sikre rammer inden for sundhedsvæsenet.
Som anført i mit svar af 22. november 2017 på SUU L 57
spm. 1, har det hidtil ikke
været muligt at opnå politisk enighed om en tilskudsordning til produkterne i den
kommende forsøgsordning med medicinsk cannabis. Spørgsmålet har således været
drøftet på en lang række møder op til indgåelsen af den politiske aftale om etablering
af forsøgsordningen i november 2016. Herefter har spørgsmålet været drøftet på tre
møder, hhv. den 5. april 2017, den 20. juni 2017 og 14. september 2017 og senest i
forbindelse med satspuljeforhandlingerne i starten af november 2017.
Jeg vil fortsat løbende inddrage sundhedsordførerne i udviklingen af forsøgsordnin-
gen og tæt følge, hvorledes patienternes reelle adgang til produkterne er, herunder i
forhold til pris. Drøftelser om eventuelt tilskud til produkterne vil være en naturlig del
heraf.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt CBD-olier kan klassificeres som kosttilskud, og
ikke lægemidler, kan jeg oplyse, at der ved en vurdering af, om et produkt er et læge-
middel, foretages en faglig vurdering af det enkelte produkt. Der er tale om en hel-
hedsvurdering, hvor der ses på, om produktet ved anvendelse har en farmakologisk
virkning i kroppen, hvorved det kan genoprette, ændre eller påvirke fysiologiske funk-
tioner jf. lægemiddellovens § 2, nr. 1b. Desuden ses der også på, om produktet frem-
står som egnet til forebyggelse eller behandling af sygdom, jf. lægemiddellovens § 2,
nr. 1a.
Det er ikke muligt at fastslå en konkret grænseværdi for, hvor meget indhold af CBD,
der skal være i et produkt, før det vil have en farmakologisk virkning på kroppen.
Hvordan det enkelte produkt påvirker kroppen afhænger af det konkrete produkt,
herunder hvilken form det har, hvordan det skal anvendes og den oplyste dosering.
Det er derfor, at alle produkter skal vurderes konkret, inden det kan fastslås, om der
er tale om et lægemiddel.
L 57 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra Heidi Pedersen, til sundhedsministeren
Såfremt et produkt skulle have så lav en styrke og dosering af CBD, at det ikke vurde-
res at have en farmakologisk virkning, så kan der muligvis være tale om et kosttilskud.
Det er Fødevarestyrelsen, som håndterer kosttilskudsområdet. Spørgsmål om, hvor-
vidt denne type CBD-holdige produkter kan tillades, henhører derfor under Fødevare-
styrelsens regler.
Jeg herudover henvise til Lægemiddelstyrelsens notat af 23. maj 2017 om CBD-pro-
dukter som kosttilskud og behandling af epilepsi, som blev oversendt til Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg den 29. maj 2017, hvori der bl.a. findes mere information
om klassifikation af CBD-produkter.
Med hensyn til THC, som er omfattet af lovgivningen om euforiserende stoffer, kan
jeg i øvrigt oplyse, at der arbejdes på hurtigst muligt at indføre en maksimumgrænse
for THC-indholdet i cannabisbaserede produkter. Indførelsen af grænsen vil betyde,
at lovgivningen om euforiserende stoffer ikke længere vil være til hinder for forhand-
ling af produkter med et så lavt THC-indhold, at produkterne ikke anses at udgøre en
rusmiddelmæssig risiko.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Mie Saabye
Side 2