Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 5
Offentligt
1818903_0001.png
BILAG L5
SPM. 3
Med lovforslagets § 2b, stk. 1 nr. 1 og 2, introduceres et nyt begreb ”sam-
mensatte rejsearrangementer”.
Sammensatte rejsearrangementer
kan opstå
på to måder, hvilket er illustreret i skema 1 med dertilhørende eksempler.
Oversigten over eksempler er ikke udtømmende.
Skema 1
Måder hvorpå sammensatte rejsearrangementer kan opstå
§2b, stk. 1, nr. 1
Eksempler på nr. 1
Et sammensat rejsearrangement opstår, hvis Under et besøg hos et fysisk rejsebureau køber en rejsende en flyrejse
en erhvervsdrivende formidler den rejsen- og betaler for den, hvorefter rejsebureauet tilbyder at formidle et ho-
des særskilte udvælgelse og særskilte beta- telophold på samme rejse, som den rejsende accepterer, og herefter
ling for hver rejseydelse under et enkelt be- betaler for. Et sådan køb er ikke en pakkerejse, da betalingen sker
søg på dennes salgssted eller i forbindelse separat for hver enkelt rejseydelse, og ikke samlet som ved en pak-
med en enkelt kontakt med dennes salgs- kerejse.
sted.
Der vil også være tale om et sammensat rejsearrangement, hvis den
rejsende ved et enkelt besøg på et rejsebureaus hjemmeside eller ved
en enkelt telefonsamtale med rejsebureauet, køber en rejseydelse og
betaler den, og herefter køber en ny rejseydelse gennem rejsebu-
reauet hos en anden leverandør. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
den rejsende, efter at have købt den første rejseydelse på rejsebureau-
ets hjemmeside, bliver præsenteret for en række tilbud på en eller
flere yderligere rejseydelser, som formidles for en anden erhvervs-
drivende, f.eks. via et pop-op-vindue, som fremkommer efter beta-
lingen af den første rejseydelse.
§2b, stk. 1, nr. 2
Et sammensat rejsearrangement opstår, hvis
en erhvervsdrivende på målrettet vis for-
midler køb af mindst én yderligere rejse-
ydelse fra en anden erhvervsdrivende, når
aftalen med den anden erhvervsdrivende
indgås senest 24 timer efter bekræftelsen af
bestillingen af den første rejseydelse.
Eksempler på nr. 2
En rejsende bestiller en fly- eller togrejse, og sammen med bekræf-
telsen på rejsen modtager den rejsende en opfordring til at bestille
yderligere en rejseydelse, med et link til det websted, hvor der kan
foretages bestilling. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den rejsende
efter at have købt en flyrejse modtager en e-mail med flybilletten,
hvor der i e-mailen er annoncer, der på målrettet vis tilbyder f.eks.
hotelophold på destinationen, eller hvis en rejsende efter at have købt
en flybillet på bekræftelsessiden præsenteres for en annonce, som til-
byder hotelophold eller biludlejning på destinationen.
En reklame for f.eks. et hotel på destinationen, som vises på en er-
hvervsdrivendes hjemmeside efter salg af en flybillet på grundlag af
en aftale mellem den erhvervsdrivende og en hotelkæde e.l., vil være
et eksempel på målrettet formidling af yderligere rejseydelser og som
dermed kan resultere i et sammensat rejsearrangement.
L 5 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en skematisk oversigt, der illustrer de forskellige kombinationer af sammensatte rejser, som er omfattet af ordningen, og hvilke krav m.v., der gør sig gældende under den enkelte kombination, til erhvervsministeren
1818903_0002.png
2/2
Hvis den rejsende efter købet af f.eks. en flybillet præsenteres for en
annonce for hoteller, der leder til en oversigt over hoteller, som er
tilpasset flybillettens destination og rejsedatoer, og herudover angi-
ver en pris for overnatning i denne periode, vil der være tale om et
eksempel på målrettet formidling.
Skema 2 illustrerer forskellige kombinationer på rejseydelser, der kan
indgå i et sammensat rejsearrangement.
Skema 2
Eksempler på kombinationer
Eksempler på køb af rejseydelse nr. 1 hos
den
erhvervsdrivende, der formidler
køb af
rejseydelse nr. 2 hos
en anden erhvervsdri-
vende,
hvorved der opstår et sammensat rej-
searrangement
Et transportselskab sælger passagertrans-
port (befordring med bus, tog, evt. person-
bil, eller ad sø- eller luftvejen) til den rej-
sende og formidler den rejsendes køb af rej-
seydelse nr. 2 hos en anden erhvervsdri-
vende, hvorved der opstår et sammensat rej-
searrangement.
Eksempler på rejseydelse nr. 2, der købes hos
den anden erhvervs-
drivende
i det sammensatte rejsearrangement:
1. Indkvartering som ikke en uløselig del af befordring af passagerer
(f.eks. overnatning under tog- eller skibsrejse, og som ikke er for at
tage varigt ophold, typisk hotel, sommerhus)
2. Leje af bil, motorcykel e.l.
3. Enhver anden turistmæssig ydelse, der ikke er en uløselig del af
en af de øvrige tre ydelser (f.eks. entre til koncerter, sportsbegiven-
heder, udflugter eller forlystelsesparker, liftkort og leje af skiudstyr)
en turistydelse, skal udgøre mindst 25 % af den samlede værdi for at
der er tale om et sammensat rejsearrangement.
1. Passagertransport (f.eks. togrejse til stedet, hvor hotellet er)
2. Leje af bil, motorcykel e.l. (i perioden hvor hotelopholdet er
booket)
3. Enhver anden turistmæssig ydelse.
Et hotel sælger hotelophold og formidler
køb af rejseydelse nr. 2 hos en anden er-
hvervsdrivende, hvorved der opstår et sam-
mensat rejsearrangement.