1
Bilag 1
–
L5
–
spm. 2
Element/definition (gældende reg-
ler)
§ 1
–
Lovens anvendelsesområde
”[…]
Fonden yder bistand i henhold
til §§ 5, 5 a og 6, når en kunde har
indgået aftale med en registrerings-
pligtig rejseudbyder eller formidler
[…]”
Element/definition (forslag til lov)
§ 1
–
Lovens anvendelsesområde.
”Fonden
yder bistand i henhold til §§ 5
og 6, når en rejsende har indgået aftale
om en pakkerejse eller et sammensat
rejsearrangement med en rejseudbyder
eller formidler for en udenlandsk rejsear-
rangør, der på tidspunktet for aftalens
indgåelse er registreret i fonden.
”
§ 2, stk. 2
–
Undtagelser fra lovens an-
vendelsesområde
”Loven
gælder ikke for pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer, der
1) Er af en varighed på under 24 timer,
medmindre de omfatter overnatning,
2) udbydes eller formidles lejlighedsvis
og på nonprofitbasis, til udelukkende en
begrænset gruppe rejsende, eller
3) købes på grundlag af en generel aftale
mellem erhvervsdrivendes køb af forret-
ningsrejser.
Bemærkninger
I dag er loven uklar på lovens anvendelsesområde, herunder om Rejsegarantifon-
den alene skal dække rejseudbydere, der er registrerede eller om Rejsegarantifon-
den skal dække rejseudbydere, der er registreringspligtige.
Ændringen indebærer, at Rejsegarantifonden fremover kun vil dække tab, som
følger af aftaler indgået med
registrerede
rejseudbydere og formidlere for uden-
landske rejsearrangører.
§ 2 og § 8, stk. 6
–
Rejseydelse og
undtagelse fra garantistillelse
§2
”Ved
en rejseydelse forstås:
1) En pakkerejse
[…],
såfremt den
samlede ydelse har en varighed på
over 24 timer eller omfatter overnat-
ning
[…]
§ 8, stk. 6
Almennyttige foreninger mv. der som
led i deres virksomhed udbyder rej-
seydelser, skal ikke stille garanti. Det
gælder dog kun, hvis rejsevirksom-
heden kun udgør en mindre del af
foreningens almennyttige aktiviteter.
I dag er der i henhold til § 2 tale om en pakkerejse, når den samlede ydelse har en
varighed på over 24 timer eller omfatter overnatning, og en række øvrige omstæn-
digheder er til stede.
I dag skal almennyttige foreninger, der som led i deres virksomhed udbyder rejse-
ydelser ikke stille garanti, hvis rejsevirksomheden kun udgør en mindre del af
foreningens almennyttige aktiviteter.
Fremover fremgår anvendelsesområdet for Rejsegarantifonden i lovens § 2. Af §
2, stk. 2, fremgår det, hvilke pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, der
ikke er omfattet af loven. Med lovforslaget undtages visse pakkerejser og sam-
mensatte rejsearrangementer fra lovens anvendelsesområde, når betingelserne i
lovforslagets § 2, stk. 2, er opfyldt.
For almennyttige foreninger ændres retstilstanden, idet det vil bero på en konkret
vurdering af, om foreningen er omfattet af de kumulative betingelser i lovforsla-
gets § 2, stk. 2, om foreningen er undtaget fra at skulle stille garanti.
Der er tale om tre kumulative betingelser for, at en rejse ikke er omfattet af loven,
og hvert enkelt af disse skal derfor være opfyldt for, at en rejse ikke er omfattet af
loven. Forslaget ændrer dermed den gældende retstilstand, idet der ikke længere
kan foretages en samlet konkret vurdering. Der må derimod foretages en separat
vurdering af de ovennævnte kriterier.