Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 46
Offentligt
1828568_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 til L 46 efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 14 til
L 46:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag, der sikrer, at der
ikke gives asyl, hvis man har løjet i forbindelse med asylbehandlingen?
Svar:
1.
Regeringen finder det uacceptabelt, når en asylansøger ikke medvirker til at
oplyse sin asylsag, herunder ved at opgive falsk identitet, og derved forsøger at
opnå rettigheder, som den pågældende ikke har krav på, f.eks. en opholdstilladel-
se i Danmark.
Som det fremgår af lovforslag nr. L 46 af 4. oktober 2017, er der imidlertid eksem-
pler på asylansøgere, som ikke fremlægger dokumentation for deres identitet, og
som samtidig forklarer utroværdigt om deres personlige forhold, herunder alder,
hjemegn mv., men hvor udlændingemyndighederne ikke kan afvise deres forkla-
ring om nationalitet og asylmotiv og således ikke kan afvise, at ansøgeren vil være
i risiko for asylrelevant forfølgelse i sit hjemland. Der henvises nærmere til pkt.
2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.
Det ændringsforslag, som spørgeren udbeder sig, og som vil indebære, at der
ikke gives asyl til en asylansøger, såfremt den pågældende har afgivet urigtige
oplysninger i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 7 (asyl), vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det skyldes, at Danmark
uanset om der er afgivet urigtige oplysninger i forbin-
delse med asylsagsbehandlingen
fortsat vil være forpligtet til ikke at udsende en
udlænding, der er i risiko for forfølgelse mv.
Flygtningekonventionens art. 33, stk. 1, indeholder således et forbud mod at udvi-
se eller afvise en flygtning til områder, hvor hans liv eller frihed ville være truet på
4. december 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 17074
329349
Side
1/3
L 46 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændringsforslag m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
grund af den pågældendes race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en særlig
social gruppe eller politiske anskuelser
” o
-refoule
e t”
. Tilsvarende følger
det af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions art. 3, at ingen må un-
derkastes tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Prin-
cippet om non-refoulement er udmøntet i udlændingelovens § 31.
Det forhold, at en udlænding har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med
asylsagsbehandlingen, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at den pågældende med
rimelig grund må anses for en fare for landets sikkerhed og derved være omfattet
af Flygtningekonventionens udelukkelsesgrunde, jf. art. 33, stk. 2.
Det bemærkes i øvrigt, at ændringsforslaget ikke ændrer ved, at en udlænding,
som er omfattet af Flygtningekonventionen
uanset at den pågældende har afgi-
vet urigtige oplysninger i forbindelse med asylsagsbehandlingen
fortsat efter
Flygtningekonventionen vil have krav på visse grundlæggende rettigheder, herun-
der ret til bolig (art. 21) og ret til undervisning (art. 22), mens udlændingen ophol-
der sig her i landet.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
3.
Et ændringsforslag som ønsket kan udformes således:
§1
1)
Som ny §
1
indsættes:
»1.
I § 7 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Opholdstilladelse efter stk. 1-3 skal nægtes, hvis det konstateres, at
udlændingen har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med behandling af en
asylansøgning.««
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der efter ansøgning opholdstilladelse til
en udlænding, hvis udlændingen er omfattet af Flygtningekonventionen af 28. juli
1951 (konventionsstatus).
Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der efter ansøgning opholdstilladelse til
en udlænding, der ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf eller at
blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf (beskyttelsesstatus).
Efter udlændingelovens § 7, stk. 3, gives der efter ansøgning opholdstilladelse
med henblik på midlertidigt ophold i tilfælde omfattet af udlændingelovens § 7,
Side
2/3
L 46 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændringsforslag m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
stk. 2, hvor risikoen for dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umen-
neskelig eller nedværdigende behandling eller straf har baggrund i en særlig alvor-
lig situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile
(midlertidig beskyttelsesstatus).
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i udlændingelovens § 7 indsættes et
nyt
stk. 5,
hvorefter opholdstilladelse efter stk. 1-3 skal nægtes, hvis det konstate-
res, at udlændingen har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med behandlin-
gen af en asylansøgning.
Forslaget indebærer, at en udlænding, som søger om opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7, og hvor det under behandlingen af ansøgningen konstateres,
at udlændingen f.eks. i forbindelse med politiets asylregistrering i Center Sand-
holm, ved udfyldelse af asylskema i Udlændingestyrelsen eller under samtaler
med Udlændingestyrelsen har afgivet urigtige oplysninger, nægtes opholdstilla-
delse efter stk. 1-3.
Derved skabes et stærkt incitament for en udlænding, der ansøger om opholdstil-
ladelse efter § 7 (asyl), til ikke at afgive urigtige oplysninger til de danske myndig-
heder under behandlingen af ansøgningen. Samtidig vil det være med til at sikre,
at myndighederne kan træffe afgørelse på et så oplyst grundlag som muligt, her-
under at myndighederne har bedre kendskab til identiteten på de udlændinge,
der opholder sig i Danmark.
Det bemærkes, at konsekvenserne af den foreslåede bestemmelse vurderes ikke
at være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Flygtningekonventionens art. 33, stk. 1, indeholder således et forbud mod at udvi-
se eller afvise en flygtning til områder, hvor hans liv eller frihed ville være truet på
grund af den pågældendes race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en særlig
social gruppe eller politiske anskuelser
” o
-refoule
e t”
. Tilsvarende følger
det af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions art. 3, at ingen må un-
derkastes tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Prin-
cippet om non-refoulement er udmøntet i udlændingelovens § 31.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at det forhold, at en
udlænding har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med asylsagsbehandlin-
gen, ikke i sig selv er tilstrækkeligt til, at den pågældende med rimelig grund må
anses for en fare for landets sikkerhed og derved være omfattet af Flygtningekon-
ventionens udelukkelsesgrunde, jf. konventionens art. 33, stk. 2.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3