Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 41
Offentligt
1824059_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. november 2017
J nr. 2017 - 592
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. november 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 1 i forbindelse med 1. behandlingen af L 41, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 1
Vil ministeren
som teknisk bistand
udarbejde et ændringsforslag, som imøde-
kommer høringssvaret fra Danske Regioner om, at ordningen gøres mere generel,
således at lovforslaget også skal gælde, selv om den offentlige institution ikke op-
når støtte fra EU.
Svar
I ændringsforslaget, som regeringen ikke kan støtte, foreslås det, at kravet om, at
den offentlige institution skal opnå EU-støtte for at kunne etablere wifi-hotpots,
bortfalder. Forslaget vil kunne have en negativ effekt på konkurrencen på det priva-
te marked for tilsvarende ydelser, idet offentlige institutioner vil kunne blive en kon-
kurrent til private udbydere.
Som konsekvens af ændringsforslaget forslås det, at lovens bestemmelse om
kommuners adgang til uden EU-støtte at oprette wifi-hotspots i områder rettet mod
international turisme (§ 60 b) også ophæves.
Med de to ændringer vil alle offentlige institutioner kunne oprette wifi-hotspots, hvis
de opfylder de øvrige betingelser.
Der henvises til ændringsforslaget nedenfor:
Ȯndringsforslag til
Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(Offentlige institutioners adgang til at etablere wifi-hotspots) (L 41)
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 60 b
ophæves.«
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
L 41 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som imødekommer høringssvaret fra Danske Regioner, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1824059_0002.png
[Ophævelse af kommuners adgang til at udbyde gratis wifi i områder, hvor der er
aktiviteter rettet mod international turisme, som konsekvens af ændringsforslagets
nr. 2]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 60 c, stk. 1,
indsættes efter »når«: »adgangen til
wifi-hotspots sker på den offentlige institutions egne adresser eller udendørs på
offentligt tilgængelige steder, og der ikke er tale om sammenhængende net i større
områder.«
[Ophævelse af krav om, at den offentlige institution opnår hel eller delvis støtte til
etablering af wifi-hotspot fra EU]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 60 c, stk. 1,
udgår
nr. 1-3.
[Lovteknisk konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester fremgår det af § 60 b, at
kommuner kan udbyde gratis adgang til wifi i områder, hvor der er aktiviteter rettet
mod international turisme. Adgangen kan maksimalt gives 1 time pr. døgn pr. appa-
rat, skal ske med henblik på udendørsdækning, og der må ikke være tale om sam-
menhængende net i større områder. Herudover skal kommunen købe wifi-
adgangen af en privat udbyder af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 2, er der foreslået indsat en bestemmelse i § 60
c, som giver offentlige institutioner adgang til at etablere wifi-hotspots for at give
offentligheden gratis adgang hertil. Et krav for en sådan etablering er bl.a., at den
offentlige institution opnår hel eller delvis EU-støtte til etableringen.
Det foreslås under nr. 2, at kravet om, at en offentlig institution for at kunne etable-
re et wifi-hotspots skal opnå hel eller delvis EU-støtte, udgår. Dette vil berøre
sammenhængen mellem den foreslåede § 60 c i det fremsatte lovforslag og lovens
§ 60 b, idet en kommune efter den foreslåede ændring af § 60 c, jf. dette ændrings-
forslags nr. 3, vil kunne oprette et wifi-hotspot i områder med aktiviteter rettet mod
international turisme uden at være underlagt kravet om, at adgangen maksimalt
kan gives 1 time pr. døgn pr. apparat. Lovens § 60 b vil derfor med den foreslåede
ændring af § 60 c være uden selvstændigt indhold.
Som konsekvens af den foreslåede ændring af § 60 c, jf. dette ændringsforslags nr.
2, foreslås lovens § 60 b at udgå.
Side 2/3
L 41 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som imødekommer høringssvaret fra Danske Regioner, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1824059_0003.png
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 2, er der foreslået indsat en bestemmelse i § 60
c, som vil give offentlige institutioner mulighed for at etablere wifi-hotspots for at
give offentligheden gratis adgang hertil. Det er i den forbindelse et krav, at adgan-
gen til wifi-hotspottet gives på den offentlige institutions egne adresser eller uden-
dørs på offentligt tilgængelige steder, at den offentlige institution opnår hel eller
delvis støtte til etableringen af wifi-hotspots fra EU, og at der ikke er tale om sam-
menhængende net i større områder. Herudover er det et krav, at den offentlige
institution skal købe etablering og drift af wifi-hotspottet af en privat udbyder af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. Endelig har energi-, forsynings- og
klimaministeren mulighed for at fastsætte yderligere begrænsninger i wifi-
adgangen, f.eks. tidsmæssige begrænsninger eller begrænsninger i datamængden.
Det foreslås at lade kravet i den foreslåede § 60 c, stk. 1, nr. 2, i det fremsatte lov-
forslag om, at den offentlige institution skal opnå hel eller delvis EU-støtte til etable-
ringen af wifi-hotspottet, udgå og at bibeholde betingelserne i de foreslåede nr. 1
og 3 i stk. 1 uden nummerering.
Når kravet om EU-støtte udgår, vil der være mulighed for, at alle offentlige instituti-
oner vil kunne etablere wifi-hotpots med henblik på at stille gratis internetadgang til
rådighed for offentligheden. Dette kan føre til et større antal af institutioner, som
opretter wifi-hotspots, end det forudses at være tilfældet, hvis kravet om EU-støtte
opretholdes.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nr. 2, som
gengiver betingelserne i den foreslåede bestemmelse § 60 c, stk. 1, nr. 1 og 3, jf.
det fremsatte lovforslags § 1, stk. 2.«
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3