Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809623_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 5. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at fjerne fradraget for henholdsvis ABS-bremser og ESP-system, til skatteministeren
1809623_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning af at fjerne fradraget for henholdsvis ABS-brem-
ser og ESP-system? Der bedes om et provenuskøn i umiddelbar virkning, efter tilbageløb,
og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Afskaffelsen af fradraget, hvis bilen er udstyreret med ABS-bremser, skønnes isoleret set
at indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 0,8 mia. kr. i 2018, 2025 og i varig virk-
ning. Merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 0,4 mia. kr. i 2018
og 2025 faldende til ca. 0,3 mia. kr. i varig virkning,
jf. tabel 1.
Afskaffelsen af fradraget, hvis bilen er udstyret med elektronisk stabiliseringssystem
(ESP) skønnes isoleret set at indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 0,5 mia. i 2018,
2025 og i varig virkning. Merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca.
0,3 mia. kr. i 2018 faldende til ca. 0,2 mia. kr. i 2025 og i varig virkning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af fradrag for hhv. ABS-bremser og ESP-system for per-
sonbiler.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Afskaffelse af ABS-bremser
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
Afskaffelse af ESP-system
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
Afskaffelse af ABS og ESP
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
1,3
1,0
0,6
1,3
1,0
0,6
1,3
1,0
0,6
0,5
0,4
0,3
0,5
0,4
0,2
0,5
0,4
0,2
0,8
0,6
0,4
0,8
0,6
0,4
0,8
0,6
0,3
2018
2025
Varigt
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at af-
giftslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu
vokser med væksten i BNP. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler. Afrunding gør at pro-
venuvirkningen fra afskaffelsen fradraget for hhv. ABS og ESP ikke nødvendigvis summerer til den samlede provenuvirk-
ning fra afskaffelsen af ABS og ESP.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregnin-
gerne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2