MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2017
2017-6112
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 28
–
forslag til ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested
(EL).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for lovforslagets samfundsøkonomiske konsekven-
ser, herunder af den forventede udvikling i antallet af ulykker i trafikken som
følge af lovforslaget.
Svar:
Det kan indledningsvis bemærkes, at beregninger af samfundsøkonomiske
konsekvenser sædvanligvis er noget, der udføres i forbindelse med større an-
lægsprojekter.
Jeg formoder dog, at spørgsmålet er stillet med afsæt i høringssvaret fra Rådet
for Sikker Trafik, som i sit høringssvar har bemærket, at det er Rådets vurde-
ring, at en eventuel forsøgsordning vil få negative økonomiske konsekvenser
for det offentlige, da der må forventes et stigende antal ulykker med dræbte og
tilskadekomne.
Besvarelsen af det stillede spørgsmål forudsætter, at man på forhånd har viden
om, hvorvidt lovforslaget vil medføre yderligere dræbte og tilskadekomne, og i
givet fald hvor mange. En sådan sikker viden har hverken Rådet for Sikker Tra-
fik eller jeg.
Rådet for Sikker Trafiks antagelse om, at lovforslaget vil medføre et stigende
antal ulykker med dræbte og tilskadekomne, hviler så vidt jeg umiddelbart kan
se ikke på dokumenterbare data eller anden lignende underbygning.
Det er min forventning, at lovforslaget ikke vil føre til væsentligt flere alvorlige
ulykker. Baggrunden herfor er, at forsøgsordningerne vil blive konstrueret på
en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde, hvor der vil blive fastsat de nød-
vendige krav til anvendelsesområde, hastighed, alder, lygteføring m.v.