MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2017
2017-6112
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 28
–
forslag til ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 12:
Ministeren bedes redegøre for, hvor de køretøjer, der indgår i præsentations-
materialet fra Preiteck, jf. L 28
–
bilag 4, passer ind i lovforslagets og færdsels-
lovens kategorier. Kan de pågældende køretøjer rummes indenfor lovforslaget.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvilken betydning konstruktions-
mæssige begrænsninger af tophastigheden på de omhandlede køretøjer vil have
i den sammenhæng.
Svar:
Som oplyst under den tekniske gennemgang af lovforslaget i Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget den 16. november 2017, vil forsøgsordningerne komme
til at omfatte selvbalancerende køretøjer med ét eller to hjul, motoriserede
skateboards, Speed Pedelecs, motoriserede Kickbikes og motoriserede løbehjul.
Der vil i forbindelse med forsøgsordningen blive fastsat en hastighedsbegræns-
ning for køretøjerne på 20 km i timen, når de anvendes på færdselslovens om-
råde. Det er umiddelbart tanken, at hastighedsgrænsen vil blive fastsat som en
konstruktionsbestemt hastighedsbegrænsning. Jeg skal herved også henvise til
det af Færdselsstyrelsen udarbejdede notat ”Notat til
brug for teknisk gennem-
gang af L 28”, som blev udleveret til Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget på
den tekniske gennemgang af lovforslaget, og som efterfølgende er sendt til
medlemmerne digitalt.
Preiteck A/S’ henvendelse omhandler et køretøj med elmotor,
og i den tilsendte
præsentation ses en række billeder af køretøjet. Umiddelbart ligner køretøjet et
motoriseret løbehjul med en monteret saddel, hvorfor køretøjet som udgangs-
punkt vil kunne være omfattet af forsøgsordningerne.
Da henvendelsen fra Preiteck A/S bl.a. ikke indeholder oplysninger om, hvor
hurtigt køretøjet er konstrueret til at køre, kan jeg imidlertid ikke vurdere, om
køretøjet konkret vil være omfattet af de foreslåede forsøgsordninger (kon-