MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2017
2017-6119
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 26
–
Forslag til lov om ændring af jern-
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva-
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 9:
På baggrund af erfaringerne med indførelse og kontrol af sikkerhedscertifice-
ring af jernbanevirksomheder og sikkerhedsledelsessystemer og procedurer,
hvad er så ministerens forventning til entreprenørvirksomhedernes omstilling
til sikkerhedscertifikat og sikkerhedsledelsessystemer?
Svar:
Entreprenører, som i dag kører på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse og
som leverer jernbanesikkerhedsmæssige ydelser til Banedanmark, er allerede i
dag underlagt en række sikkerhedsmæssige krav. De skal blandt andet have en
proces for at følge op på sikkerhedsmæssige hændelser, have kompetencesty-
ring og vedligeholdelsesstyring. Kravene stilles af Banedanmark med henblik
på at sikre, at de entreprenører, som Banedanmark indgår aftale med, ikke
udgør en risiko for jernbanesikkerheden.
Kravene, som entreprenørerne skal opfylde for at opnå eget sikkerhedscertifi-
kat udstedt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, fremgår af bekendtgørelse 147
af 30. januar 2017 om sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på jern-
baneområdet. Disse krav minder om de krav, Banedanmark allerede stiller,
men er mere omfangsrige, da certificeringen giver flere rettigheder.
Banedanmark vurderer, at det ikke er nyt for entreprenørerne, at der stilles
krav om særlig sikkerhedsbevidsthed og sikkerhedshåndtering, når der arbej-
des på jernbanen. For nogle entreprenører vil det dog være en stor udfordring
at dokumentere, at de lever op til de stillede krav. Kravene stilles til entrepre-
nører, der kører uden for sporspærringer
–
dvs. sammen med den øvrige pas-
sager- og godstrafik. Kravene vurderes således nødvendige for at sikre, at jern-
banen er sikker at færdes på
–
både for entreprenører, jernbanevirksomheder
og for passagerer.