MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2017
2017-5752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L24
–
Forslag til Taxilov, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes kommentere talepapir fra Fagligt Fælles Forbund 3F og
ATAX, Arbejdsgiverforening for persontransports foretræde for udvalget den
9/11, jf. L 24 - bilag 8.
Svar:
Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 3 og 4 til lovforslaget, for så
vidt angår spørgsmålet om overenskomstforhold.
Det er et bærende princip i den ny taxilov, at tilladelser udstedt i henhold til
den gældende taxilovgivning forbliver i kraft indtil udløbet af disses gyldig-
hedsperiode. Indehavere af taxitilladelser efter den gældende lovgivning kan
kun indgå aftale med bestillingskontorer, og indehavere af tilladelser til er-
hvervsmæssig persontransport kan alene indgå aftale om taxikørsel med et
kørselskontor.
Hvad angår spørgsmålet om et kørselskontor, der i overgangsperioden også
fungerer som bestillingskontor, kan jeg oplyse, at de vognmænd, der udfører
kørsel på grundlag af taxitilladelser, fortsat vil være underlagt forpligtelserne i
den gældende taxilov. Det vil blandt andet sige, at disse vogne, også efter den
ny taxilovs vedtagelse, er underlagt reglerne om geografisk afgrænsning og
rådighedsforpligtelse, som i dag.
Hvis det skønnes hensigtsmæssigt, kan de vogne, der har tilladelse efter den ny
taxilov, dog frivilligt indgå en aftale med kørselskontoret om at være underlagt
de samme regler, som de vogne der kører på grundlag af de gamle regler.
Med hensyn til priserne så skal de vognmænd, der udfører kørsel på grundlag
af tilladelser til erhvervsmæssig persontransport, beregne priserne ud fra reg-
lerne i den ny taxilov.