MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. december 2017
2017-5752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8.december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L24
–
Forslag til Taxilov som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. 25:
Vil ministeren redegøre for, hvad ændringsforslaget til den nye taxilov, som
Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet og Dansk
Folkeparti den 7. december har vedtaget, betyder for udbuddet af taxier i sær-
ligt vores landdistrikter? Hvis det er muligt, bedes ministeren opgøre konse-
kvenserne for udbuddet af taxier for hver kommune i Danmark.
Svar:
Som anført i mit svar på spørgsmål nr. 26 er der forskellige opfattelser af be-
stemmelsens implikationer, hvorfor en præcisering er ønskelig.
Såfremt bestemmelsen ikke svarer til en retablering af retstilstanden fra før
Nortra-dommen, men indebærer, at en landsdækkende 3F-overenskomst
kommer til at lægge et minimumsniveau for andre overenskomster på dette
område, kan der være væsentlige negative konsekvenser for taxiudbuddet i
visse dele af landet.
I de områder, hvor den nævnte overenskomst allerede i dag følges, eller hvor
overenskomsten har et omkostningsniveau svarende hertil, vil det formentlig
ikke i sig selv ændre på taxiudbuddet.
I de øvrige områder vil den nævnte overenskomst formentlig øge omkostnings-
niveauet. Er der mulighed for fuld overvæltning af omkostningerne til forbru-
gerne, vil udbuddet være uændret. I de øvrige tilfælde vil taxiudbuddet alt an-
det lige blive reduceret.
Det skal nævnes, at en undersøgelse foretaget af Deloitte i 2015 viste, at i ho-
vedstadsområdet ville en typisk bil være i stand til at indtjene et overskud på 18
kr. i timen, hvis både chauffør og kørende vognmand aflønnes med minimums-
garantilønnen i henhold til den landsdækkende overenskomst mellem ATAX og
3F.