Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1897997_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 1390
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder,
beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 9. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/Mette Kildegaard Graversen
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regeringen er vidende eller agter at undersøge, om der har været bevidst snyd med det oplyste brændstofforbrug, således at biler har fremstået med et lavere brændstofforbrug, end hvad brændstofforbruget reelt har været, til skatteministeren
1897997_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om regeringen er vidende eller agter at undersøge, om der har
været bevidst snyd med det oplyste brændstofforbrug, således at biler har fremstået med
et lavere brændstofforbrug, end hvad brændstofforbruget reelt har været. I forlængelse
heraf bedes ministeren oplyse, hvad der er juridisk muligt i forhold til retsforfølgelse af
eventuelle snydere, og hvad regeringen agter at foretage sig, såfremt regeringen er eller
bliver opmærksom på bevidst snyd.
Svar
Regeringen har fremsat et lovforslag, der neutraliserer de stigninger i registrerings- og
ejerafgiften, der ellers ville være kommet ved overgangen til WLTP-målemetoden.
Den nye WLTP-målemetoder giver generelt et mere retvisende billede af, hvor langt bi-
lerne reelt kører på literen end den eksisterende NEDC-målemetode. Fx omfatter WLTP
måleproceduren kørsel ved højere hastigheder, hvilket typisk resulterer i et højere brænd-
stofforbrug end efter den hidtil anvendte metode. Det er dog ikke hensigten, at den nye
målemetode skal indebære stigninger i registrerings- og ejerafgiften, hvorfor lovforslaget
som nævnt har til formål at neutralisere disse virkninger.
Det bemærkes, at der ikke er grundlag for at formode, at der har været snydt bevidst med
det oplyste brændstofforbrug, således at biler har fremstået med et lavere brændstoffor-
brug og dermed lavere CO
2
-udledning, end hvad brændstofforbruget/CO
2
-udledningen,
givet proceduren, har været.
Det er de kompetente myndigheder i de enkelte EU-landes ansvar at sikre, at bilerne
overholder de data, som fabrikanten har angivet i typegodkendelsen. Det vil i Danmark
sige Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Som skatteminister ser jeg mig derfor ikke i stand
til at svare på det adspurgte spørgsmål.
Det kan tilføjes, at EU-Parlamentet den 19. april 2018 vedtog en ændring af typegodken-
delsesforordningen, der udvider mulighederne for stikprøvekontrol, herunder Kommissi-
onens muligheder for at udstede bøder i de tilfælde, hvor bilerne ikke overholder de data,
som fabrikanten har angivet i typegodkendelsen. Forslaget skal nu vedtages i Rådet.
Side 2 af 2