MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
22. m aj 2018
2018-2753
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L234
–
forslag til lov om ændring af godskør-
selsloven (tilladelsesordning for varebiler), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S), Kim Chri-
stiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 14:
Det fremgår af Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høringsnotat af 4.
april 2018, at ”Rigspolitiet bemærker af hensyn til den vanskelige kontrolopga-
ve for politiet, at der i stedet for en vægtgrænse på 11 kg pr. kg stykgods kan
overvejes generelt at undtage de forsendelsestyper, man ønsker skal kunne
køre tilladelsesfrit fra tilladelseskravet.” Det er politiet, der skal håndhæve reg-
lerne, så det er naturligvis en bekymring, som forslagsstillerne tager alvorligt.
Forslagsstillerne skal derfor anmode om teknisk bistand til en ændring af for-
slagets § 1, stk. 2, således at vægtgrænsen på 11 kg ophæves, og at man i stedet
udtrykkeligt undtager omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladel-
seskravet for varebiler. Sådanne undtagelser kendes i forvejen indenfor trans-
portlovgivningen, f.eks. i § 1, stk. 6, i bekendtgørelse nr. 1373 af 26. november
2015 om godskørsel, hvor godskørsel med særlige køretøjstyper er undtaget
tilladelseskravet (redningskørekøjer, højtryksspulevogne, opsugende fejema-
skiner, eller motorkøretøjer, der kun anvendes til transport af affaldsprodukter
fra landbrugsbedrifter med henblik på spredning heraf på landbrugsjord), og §
1, stk.2 i lovbekendtgørelse nr. 1122 af 9. september 2015 om fragtaftaler ved
international vejtransport, hvor særlige typer af godskørsel er undtaget fra lo-
ven (postbefordring, begravelsestransporter og befordring af flyttegods).
Svar:
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at et sådant æn-
dringsforslag vil være i strid med ligebehandlingsprincippet og dermed ikke
lovmæssigt forsvarligt. Det er dermed ikke muligt for ministeriet at udarbejde
et ændringsforslag med det ønskede indhold.
Tilladelsesordningens forhold til ligebehandlingsprincippet er tidligere beskre-
vet i notat af 12. oktober 2017, som er sendt til forslagsstillerne. Jeg skal for en
god ordens skyld nedenfor gengive de centrale dele af notatet vedrørende lige-