Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 228
Offentligt
1894723_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. maj 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 28 til L 228, forslag til lov om projektering
og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse stillet 9. maj 2018 efter ønske fra
Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 28 til L 228
”En stor kilde til smitte med afrikansk svinepest er transport af fersk kød. I Miljø- og
Fødevareministeriets Udbrudsmanual for afrikansk svinepest af 4. august 2017 hedder det: ”Afrikansk
svinepestvirus er meget stabil i ekskrementer fra inficerede svin og i svinekroppe, fersk kød og nogle
svinekødsprodukter, som opbevares ved kølerumstemperatur.” Ifølge Landbrug & Fødevarer
importerer Danmark 19.665 tons (10,6 %) svinekød fra Polen der nu er ramt af svinepesten. Vil
ministeren oplyse, hvorfor man ikke aktivt forhindrer smitten af afrikansk svinepest via et stop for
import af svinekød fra Polen, hvor svinepesten hærger?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”I tilfælde af, at der findes afrikansk svinepest i en besætning, vil alle dyrene blive aflivet og destrueret,
jf. Rådets direktiv nr. 2002/60/EF af 27. juni 2002 om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af
afrikansk svinepest og om ændring af direktiv 92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og
afrikansk svinepest. I tilfælde af, at afrikansk svinepest findes i den vilde fauna, dvs. i vildsvin, er der
jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 9. oktober 2014 (nr. 709) fastsat regler om håndtering
af bl.a. af svinekød og svinekødsprodukter i områder med udbrud af afrikansk svinepest.
Disse regler betyder, at svinekød fra de berørte områder som udgangspunkt ikke kan omsættes til
hverken samhandelslande eller tredjelande. Under visse forudsætning, der sikrer, at produkterne ikke
indeholder virus, kan produkterne omsættes. Dette betyder, at der ikke er en risiko ved lovligt at
importere svinekød og svinekødsprodukter fra lande med afrikansk svinepest, herunder Polen.
En medlemsstat må kun vedtage importrestriktioner for produkter fra en anden medlemsstat, såfremt
der ved indførsel er en risiko for bl.a. menneskers eller dyrs sundhed. Lever produkterne op til de
ovenfor nævnte regler, udgør de ikke en risiko, og det vil være i strid med EU-lovgivningen at forbyde
såvel indførsel som markedsføring af fersk svinekød samt svinekødsprodukter fra et andet EU-land.”
Jakob Ellemann-Jensen
/
Per Henriksen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk