Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018-2765
Doknr.
577403
Dato
28-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (ad L 221) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, om studerende med usynlige handicap også er omfattet af
lovforslaget? Vil dette i givet fald betyde, at f.eks. en uddannelsesinstitution skal tilbyde
teleslynge til en studerende med dårlig hørelse, der følger undervisningen?
Svar:
Lovforslaget omfatter personer med handicap. Lovforslaget indeholder ikke en defini-
tion af handicapkriteriet, idet handicap er et dynamisk begreb, der defineres i overens-
stemmelse med national praksis. I praksis opereres således med den forståelse, at der
for at være tale om et handicap eller en person med handicap må kunne konstateres
en fysisk, psykisk eller intellektuel funktionsnedsættelse, som afføder et kompensati-
onsbehov for, at den pågældende kan fungere på lige fod med andre borgere i en til-
svarende livssituation. Efter lovforslagets anvendelsesområde er det dog ikke afgø-
rende for beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af handicap, at der er et kon-
kret behov for kompensation.
Det vil være Ligebehandlingsnævnet, som fremover i de konkrete sager, vil tage stilling
til, om klager har et handicap, som falder ind under lovens handicapbegreb.
Med hensyn til spørgsmålet om eksempelvis en uddannelsesinstitution skal tilbyde te-
leslynge til en studerende med dårlig hørelse, der følger undervisningen, kan jeg oplyse,
at der i dag findes en række muligheder for specialpædagogisk støtte i folkeskolen, til
ungdomsuddannelser og til videregående uddannelser, som skal sikre, at elever og stu-
derende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan gennemføre uddannelsen i
lighed med andre uanset funktionsnedsættelsen.
Specialpædagogisk støtte hører ikke under mit ressortområde, og det afhænger af funk-
tionsnedsættelsen, hvilke former for støtte, man kan få. Afgørelser om specialpædago-
gisk støtte kan indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger i
Ankestyrelsen.
Derudover fremgår det af den netop afgivne betænkning til lovforslaget om forbud mod
forskelsbehandling, at regeringen frem mod næste folketingssamling undersøger, hvor-
dan rimelig individuel tilpasning kan indarbejdes i lov om forbud mod diskrimination på
grund af handicap.