Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
30. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 22), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 20165000647
”Vil
ministeren, jf. 1. behandling af lovforslaget, yde teknisk bistand til udarbejdel-
se af ændringsforslag således at lovforslaget opdeles i 2 dele:
1) En del, der vedrører den foreslåede nye § 3 a og evt. konsekvensbestemmelser,
hvorefter lovens Kapitel 2 ikke finder anvendelse i det omfang, der i en forordning
er fastsat bestemmelser for fabrikanter, importører, distributører
m.v.
2) Øvrige bestemmelser i lovforslaget.”
Svar:
Det følger som bekendt af det lovforslag, som regeringen har fremsat, at der ikke
længere skal ske en ændring af loven, når et direktiv ændres til en forordning, lige-
som beskæftigelsesministeren bemyndiges til at udstede regler, der supplerer for-
ordningerne, hvis forordningerne giver adgang til at fastsætte sådanne nationale
regler.
Jeg har bedt ministeriet om at udarbejde udkast til et ændringsforslag, der imøde-
kommer spørgerens ønske om, at der med lovforslaget alene foretages de lovæn-
dringer, der er nødvendige på baggrund af de to nye forordninger om henholdsvis
tovbaneanlæg og personlige værnemidler, hvorimod der ikke tages stilling til even-
tuelle nye forordninger på lovens område.
Ændringsforslaget vil således indebære, at der vil skulle gennemføres en ny lovæn-
dring, hver gang et direktiv, som er omfattet af loven, måtte blive lavet om til en
forordning, ligesom der vil skulle gives en ny, specifik bemyndigelse til beskæfti-
gelsesministeren til at fastsætte regler, hvis eller når en ny forordning forudsætter,
at medlemsstaterne fastsætter regler på nærmere bestemte delområder under for-
ordningen, fx om sprogkrav til brugsanvisninger.
Det bemærkes, at den foreslåede opdeling af lovforslaget i to dele ville medføre, at
der efter lovændringen
–
hvis kun den ene del af lovforslaget vedtages
–
ville være
regler om pligter for fx fabrikanter, importører og distributører
både
i lov om ind-
retning m.v. af visse produkter
og
i forordningerne, der som bekendt gælder direkte
i medlemsstaterne.