Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 209
Offentligt
1893012_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-05-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPBHK
Sagsnr.: 1707253
Dok. nr.: 608875
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 6 (L 209 - Forslag til lov om ændring af lov om social service (Forebyggelse af
konkurser på hjemmehjælpsområdet)) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen fra KA Pleje, L 209 - bilag 6, og rede-
gøre specifikt for, hvordan ministeren stiller sig til forslag om implementering af en-
kelte eller alle de angivne forslag bl.a. vedr. efterberegning og skabe større gennem-
sigtighed i prisberegningen, klare retningslinjer.”
Svar:
Prisfastsættelse ved brug af en godkendelsesmodel skal følge de generelle regler om
omkostningskalkulationer i kommunerne og er beskrevet i pkt. 159 i Vejledning 2 til
serviceloven. Der kan derudover henvises til vejledning om omkostningskalkulationer,
der kan findes i
”Budget-
og regnskabssystem for kommuner”,
der er bilag til be-
kendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. nr. 952 af
5. juli 2017.
./.
Jeg henviser i øvrigt til svar på SUU L 209
– spm. 5, hvor det bl.a. fremgår, at ”jeg
de-
ler branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes ønske om, at kommunale og private
leverandører skal modtage samme afregningspris, når kommunalbestyrelsen benytter
en godkendelsesordning ved tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og prak-
tisk hjælp.
Det er også derfor, at Folketinget med lovforslaget om forebyggelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet forpligter kommunalbestyrelser, der benytter en godkendel-
sesordning, til at foretage efterberegning af afregningspriser løbende efter behov og
mindst én gang årligt. Efterberegningen vil fx kunne finde sted i forbindelse med af-
læggelse af kommunens regnskab i foråret, hvormed beregningen kan tage udgangs-
punkt i seneste års regnskabstal, samt løbende hvis kommunalbestyrelsen bliver be-
kendt med, at de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ikke længere stemmer
overens med afregningsprisen.
Jeg forventer naturligvis, at kommunerne lever op til gældende lovgivning og sikrer
korrekte afregningspriser til private leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.”
Det har ikke været muligt inden for den korte svarfrist at foretage en faglig vurdering
af de forslag, som KA Pleje har beskrevet i L 209
bilag 6.
Med venlig hilsen
L 209 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til materiale fra KA Plejes foretræde den 8. maj 2018, til ældreministeren
Thyra Frank
/
Benjamin Haslund-Krog
Side 2