Skatteudvalget 2017-18
L 207
Offentligt
1897860_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 656
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 207 - Forslag til Lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af lø-
bende indtægter ved grænseoverskridende omstruktureringer).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 8. maj 2018.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 207 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/5-18 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren
1897860_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere på henvendelsen af 8. maj 2018 fra FSR-danske revisorer,
jf. L 207
bilag 4.
Svar
FSR
danske revisorer har rettet henvendelse på baggrund af kommentarerne i hørings-
skemaet til FSR
danske revisorers høringssvar til lovforslaget. FSR
danske revisorer
har en række bemærkninger hertil, der refereres og kommenteres nedenfor.
1.
FSR
danske revisorer bemærker indledningsvis, at FSR
danske revisorer har forstå-
else for, at der ikke bør kunne opstå en situation, hvor intet land beskatter en indkomst.
FSR
danske revisorer henstiller imidlertid til, at den foreslåede regel begrænses til netop
sådanne situationer, således at der ikke opstår en risiko for dobbeltbeskatning, og således
at selskaberne kan anvende det selskabsretlige/regnskabsmæssige virkningstidspunkt, der
er det mest hensigtsmæssige.
Kommentar
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har forslaget overordnet til formål at
sikre, at indtægter optjent i Danmark også beskattes her i landet. Dette er i overensstem-
melse med grundlæggende principper for det danske selskabsskattesystem, og det har ikke
været tilsigtet, at dansk beskatning skulle kunne undgås ved at gennemføre grænseover-
skridende fusioner mv., der skattemæssigt tillægges virkning forud for vedtagelsen.
I høringsskemaets kommentarer til FSR
danske revisorers høringssvar er det fremhæ-
vet, at der uden gennemførelse af den foreslåede regel oven i købet kan opstå situationer,
hvor en indtægt hverken beskattes i Danmark eller i det land, hvor det modtagende sel-
skab er skattemæssigt hjemmehørende. Det med forslaget forfulgte formål vil imidlertid
ikke kunne opfyldes ved
som foreslået af FSR
danske revisorer
at begrænse reglen
til situationer, hvor indtægter slet ikke beskattes i noget land.
Det bemærkes i øvrigt, at der selv med en sådan begrænsning stadig ville være mulighed
for at spekulere i at flytte beskatningen til lande, hvor selskabsskatteprocenten er lavere
end i Danmark.
2.
FSR
danske revisorer beder dernæst Skatteministeriet om at uddybe, om det er muligt
for selskaberne at tilrettelægge selskabsretlige omstruktureringer således, at de ikke gen-
nemføres med tilbagevirkende kraft i forhold til vedtagelsestidspunktet, når det tages i be-
tragtning, at selskaberne skal have udarbejdet et regnskabsmæssigt grundlag for fusio-
nerne, og at der skal ske en vis offentliggørelse af fusionen, inden den vedtages. I den for-
bindelse spørger FSR
danske revisorer, om Skatteministeriet har undersøgt, om de dan-
ske selskabsretlige regler rent faktisk muliggør, at der fremlægges et fusionsgrundlag (fusi-
onsdokumenter), hvori det anføres, at fusionen mv. skal have regnskabsmæssig/selskabs-
retlig virkning på vedtagelsestidspunktet, der er ukendt på fremlæggelsestidspunktet, samt
om Skatteministeriet har overvejet, om også de udenlandske selskabsretlige regler for
Side 2 af 5
L 207 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/5-18 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren
1897860_0003.png
grænseoverskridende fusioner tillader et sådant virkningstidspunkt i de selskabsretlige fu-
sionsdokumenter.
Kommentar
Det bemærkes om det selskabsretlige virkningstidspunkt, at det fremgår udtrykkeligt af
selskabslovens § 250, stk. 2, at der selskabsretligt ikke er noget til hinder for, at de delta-
gende selskaber beslutter, at en fusions selskabsretlige virkninger først indtræder på tids-
punktet for beslutningen om gennemførelse af fusionen.
For så vidt angår det tidspunkt, fra hvilket det ophørende selskabs rettigheder og forplig-
telser regnskabsmæssigt overgår, skal dette tidspunkt efter selskabslovens § 237, stk. 3, nr.
8, være angivet i fusionsplanen. Som omtalt fx af Schaumburg-Müller og Werlauff, Sel-
skabsloven med kommentarer, 2. udgave, s. 1099, er der ikke noget til hinder for, at det i
fusionsplanen angives, at fusionen regnskabsmæssigt har virkning på vedtagelsestidspunk-
tet, selv om dette tidspunkt nødvendigvis ligger efter det tidspunkt, hvor fusionsplanen
udarbejdes og offentliggøres. Ønskes fusionen tillagt regnskabsmæssig virkning præcist på
vedtagelsesdagen, forudsætter det dog, at de deltagende selskaber på forhånd lægger sig
fast på, hvornår beslutningen om gennemførelse af fusionen skal træffes.
Hvad angår udenlandske selskabsretlige regler om fusioners virkningstidspunkt bemærkes
det, at der er gennemført en omfattende EU-harmonisering af medlemsstaternes sel-
skabsretlige regler. Disse regler er sammenskrevet og kodificeret i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2017/1132 af 14. juni 2017 om visse aspekter af selskabsretten.
Både i relation til nationale og grænseoverskridende fusioner følger det af direktivet, at
spørgsmålet om det tidspunkt, hvorfra fusionen har virkning, er overladt til medlemssta-
ternes nationale lovgivning. Der kan henvises til direktivets artikel 103 og 129.
Skatteministeriet har ikke
jf. også det ovenfor anførte om lovforslagets overordnede
formål
undersøgt, hvordan spørgsmålet om fusioners virkningstidspunkt aktuelt er re-
guleret i den nationale lovgivning i alle de lande, der er medlem af EU/EØS. Det bemær-
kes, at Skatteministeriet ikke er bekendt med, at der er medlemslande, hvis interne lovgiv-
ning direkte hindrer, at grænseoverskridende fusioner tillægges virkning (dels selskabsret-
ligt, dels regnskabs- og skattemæssigt) fra vedtagelsestidspunktet.
3.
FSR
danske revisorer beder Skatteministeriet om at oplyse, hvor lang tid en proces
med ansøgning om lempelse efter en gensidig aftaleprocedure gennemsnitligt vil tage, om
selskaberne kan forvente, at den del af et lempelseskrav, som Danmark efter proceduren
forpligter sig til at yde, bliver forrentet, og i bekræftende fald fra hvornår, samt om Skat-
teministeriet kan oplyse, hvilke kriterier der efter Skatteministeriets opfattelse vil tale for,
at Danmark skal lempe dobbeltbeskatningen ved en gensidig aftaleprocedure. Endelig an-
moder FSR
danske revisorer Skatteministeriet om at oplyse, hvilket grundlag der er for
lempelse i forhold til Frankrig og Spanien, eftersom der aktuelt ikke er dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster med disse lande.
Side 3 af 5
L 207 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/5-18 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren
1897860_0004.png
Kommentar
Det bemærkes hertil, at det ikke er muligt at give et kvalificeret skøn over sagsbehand-
lingstiden i forbindelse med en gensidig aftaleprocedure, idet mange faktorer kan have be-
tydning herfor, herunder ikke mindst forhold hos den kompetente myndighed i den an-
den stat.
Derudover bemærkes, at lovforslaget vedrører beskatning af indtægter optjent i Danmark
inden fusionens vedtagelse, og at det derfor er vurderingen, at det er den stat, hvor det
modtagende selskab er hjemmehørende, der i givet fald vil skulle lempe for en eventuel
dobbeltbeskatning. Hvorvidt de pågældende lande faktisk er indstillet på at indrømme
lempelse for en eventuel dobbeltbeskatning
og hvordan de i givet fald stiller sig i rela-
tion til renter af den del af skattekravet, der lempes for
er det ikke muligt for Skattemi-
nisteriet at udtale sig om generelt.
Da der på nuværende tidspunkt ikke foreligger dobbeltbeskatningsoverenskomster mel-
lem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien, er der intet grundlag for at søge om
lempelse gennem en gensidig aftaleprocedure, hvis det modtagende selskab er hjemmehø-
rende i et af disse lande. Risikoen for dobbeltbeskatning må derfor
om nødvendigt
søges imødegået ved tilrettelæggelsen af, hvordan fusionen gennemføres, jf. ovenfor.
4.
FSR
danske revisorer opfordrer til, at der gennemføres en lovændring, således at det
anføres udtrykkeligt i selskabsskattelovens § 8 A, at skattepligtige grænseoverskridende
fusioner ikke kan gennemføres på en sådan måde, at de skattemæssigt har virkning forud
for fusionens vedtagelse.
Kommentar
Det bemærkes hertil, at lovforslaget
som også anført i kommentarerne i høringsskemaet
til FSR
danske revisorers høringssvar
ikke vedrører skattepligtige fusioner. Der henvi-
ses i øvrigt til de i høringsskemaet anførte kommentarer til FSR
danske revisorers hø-
ringssvar.
5.
FSR
danske revisorer anfører endelig, at FSR
danske revisorer fortsat er af den op-
fattelse, at det vil være tilstrækkeligt, at det i undtagelsesbestemmelsen i den foreslåede be-
stemmelses 3. pkt. anføres, at det udenlandske selskab både før og efter fusionens vedta-
gelse skal indgå i en international sambeskatning.
FSR
danske revisorer bemærker, at den foreslåede bestemmelses 3. pkt. udgør en undta-
gelse fra bestemmelsen i forslagets 1. pkt., hvorefter der for grænseoverskridende fusioner,
hvor det danske selskab er det ophørende selskab i en grænseoverskridende fusion, ikke
kan fastsættes en fusionsdato, der ligger forud for vedtagelsesdatoen. Hvis det danske sel-
skab er et enkeltstående selskab, dvs. et selskab, der ikke indgår i en sambeskatning efter
danske regler, eller et selskab, der overgår fra én sambeskatning til en ny sambeskatning,
følger det allerede af reglen i fusionsskattelovens § 5, stk. 3, jf. selskabsskattelovens § 31,
stk. 5, at der som følge af fusionen vil skulle udarbejdes en delårsopgørelse, og at fusions-
datoen ikke kan ligge forud for vedtagelsesdagen.
Side 4 af 5
L 207 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/5-18 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren
1897860_0005.png
Det er derfor efter FSR
danske revisorers opfattelse overflødigt, at forslaget til bestem-
melsen i fusionsskattelovens § 5, stk. 4, 3. pkt., gør det til en betingelse for anvendelsen af
undtagelsesbestemmelsen, at den internationale sambeskatning, som det modtagende sel-
skab indgår i, frem til fusionens vedtagelse omfatter det indskydende danske selskab.
Kommentar
Det fremgår af den gældende bestemmelse i fusionsskattelovens § 5, stk. 3, jf. selskabs-
skattelovens § 31, stk. 5, at fusionsdatoen ikke kan fastsættes til en dato, der ligger forud
for vedtagelsesdatoen, hvis der sker indtræden eller udtræden af en sambeskatning som
følge af, at en koncernforbindelse etableres eller ophører som følge af fusionen.
Den foreslåede nye bestemmelse i fusionsskattelovens § 5, stk. 4, er imidlertid en særregel
vedrørende fastsættelsen af fusionsdatoen i forhold til grænseoverskridende fusioner,
hvor det her i landet hjemmehørende selskab er det ophørende selskab.
Det vurderes derfor fortsat, at det er hensigtsmæssigt, at det i undtagelsesbestemmelsen i
den foreslåede bestemmelses 3. pkt. udtrykkeligt anføres, at det er en betingelse, at den
internationale sambeskatning, som det modtagende selskab indgår i, frem til fusionens
vedtagelse har omfattet det indskydende danske selskab, dvs. at en sambeskatning efter
selskabsskatteloven hverken etableres eller ophører som følge af fusionen.
Herved sikres det, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt undtagelsesbestemmelsen in-
debærer en fravigelse af den retsstilling, der følger af de allerede gældende regler.
Side 5 af 5