Retsudvalget 2017-18
L 203
Offentligt
1892203_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. maj 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nanna Flindt
Sagsnr.: 2018-0037-0021
Dok.:
705616
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. og retsplejeloven (Udvidet besøgsafskæring for bandemedlemmer
m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alkoholkontrol, udvidet
adgang til konfiskation m.v.) (L 203), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 3. april 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rosa Lund (Enhedslisten).
Søren Pape Poulsen
/
Pernille Bjørnholk
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 203 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren kan bekræfte, at formuleringen udbetales indebærer, at en vedtagelse af lovforslaget vil indebære, at den tvangsopsparede del af vederlaget ikke skal medregnes ved beregning af de nævnte beløbsgrænser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om arbejdsmar-
kedsuddannelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-
uddannelse) m.v. og retsplejeloven. (Udvidet besøgsafskæring for ban-
demedlemmer m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alko-
holkontrol, udvidet adgang til konfiskation m.v.) (L 203):
”Ifølge
straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 4 og 5, vil afgørelser
om henholdsvis konfiskation af genstande eller penge og mod-
regning af erstatningsbeløb kunne domstolsprøves, hvis belø-
bene overstiger størrelsen af det almindelige vederlag, der ud-
betales indsatte for en uges beskæftigelse. Ministeren bedes be-
kræfte, at formuleringen udbetales indebærer, at en vedtagelse
af lovforslaget vil indebære, at den tvangsopsparede del af ve-
derlaget ikke skal medregnes ved beregning af de nævnte be-
løbsgrænser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Som
det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
5 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse
af straf m.v., lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og
retsplejeloven (Udvidet besøgsafskæring for bandemedlemmer
m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alkoholkon-
trol, udvidet adgang til konfiskation m.v.) (L 203), skal udtryk-
ket ”det almindelige vederlag, der udbetales indsatte for en uges
beskæftigelse” ifølge bemærkningerne til forslag til lov om fuld-
byrdelse af straf m.v., jf. lovforslag nr. 145 af 8. december 1999,
forstås som den normale grundløn uden nogen form for tillæg
og uden den del af vederlaget, som i institutioner med selvfor-
plejning og -forvaltning udbetales til dækning af personlige for-
nødenheder. Beløbet udregnes på grundlag af bekendtgørelse
om satser for vederlag m.v. til indsatte i kriminalforsorgens in-
stitutioner, der reguleres en gang årligt.
Den tvangsopsparede del af vederlaget skal således ikke fra-
trækkes ved beregning af de i straffuldbyrdelseslovens § 112,
nr. 4 og 5, nævnte beløbsgrænser.”
2