Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
L 199 , L 202 , L 201 , L 200
Offentligt
1891641_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
I forbindelse med behandlingen af (L 199) Forslag til Lov om forbere-
dende grunduddannelse, (L 200) Forslag til Lov om institutioner for for-
beredende grunduddannelse, (L 201) Forslag til Lov om ændring af lov
om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, be-
skæftigelse m.v. (Kommunal indsats for unge under 25 år) og (L 202)
Forslag til Lov om ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, lov om forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne, lov om individuel boligstøtte og forskel-
lige andre love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler
og lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som følge af lov-
givning om forberedende grunduddannelse m.v.) har udvalget i brev af 2.
maj 2018 efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 14:
”Ministeren bedes i skematisk form redegøre for forskellene mellem de
nuværende forberedende tilbud samt FGU?”
Svar:
Nogle af forskellene mellem de nuværende forberedende tilbud og for-
beredende grunduddannelse fremgår af tabel 1.
8. maj 2018
Sagsnr.:18/05785
L 199 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at i skematisk form at redegøre for forskellene mellem de nuværende forberedende tilbud samt FGU, til undervisningsministeren
1891641_0002.png
Tabel 1
Forskel mellem nuværende forberedende tilbud og FGU
Emne
Lovgrundlag
Institutionsstruktur
Institutionsstørrelse
Geografisk fordeling
Produktionsskole
Nuværende tilbud
Mange love
Forskellig forankring af tilbud i
forskellige institutionstyper eller
institutionssamarbejder.
Meget varierende institutionsstørrel-
ser og kollegiale miljøer.
Variation på tværs af institutionsfor-
merne. Det gør sig for nogle tilbud
gældende, at det er tilfældigt, om
tilbuddet er tilgængeligt i et lokalom-
råde.
Ren værkstedsbaseret uden centralt
fastsatte slutmål og mulighed for
egen afholdelse af prøve i almene fag.
FGU
En indholdslov og en institutionslov
Én institutionsform som ramme for
faste forløb med progressionsmål og
mulighed for individuel tilpasning.
En afbalanceret størrelse for unge-
miljøer og kollegial udvikling.
Der sikres en national uddannelses-
dækning med en geografisk fordeling
af institutioner, som rummer flere
funktioner.
Værkstedsundervisning integrerer
almen undervisning, og forløbet
bygges op med individuel progressi-
on på baggrund af centralt fastsatte
mål og med mulighed for at afholde
prøve.
Produktionsgrunduddannelsen gen-
nemføres på FGU-skolen og afslut-
tes på K-niveau 3.
Den praktikbaserede læring i er-
hvervsgrunduddannelsen er fast
forankret i FGU-skolen. Der er
mulighed for at fortsætte værksteds-
skoleforløb på FGU-skolen ved tab
af praktikplads.
Undervisningen i almene fag gøres
praksisnær og helhedsorienteret og
skal integrere konkrete og virkelig-
hedsnære situationer/indhold. Ud-
dannelsen bygges op med løbende
progression på baggrund af en for-
løbsplan. Ved manglende progressi-
on kan mål og linje justeres, men
forløbet kan ikke gentages uendeligt.
Ordblindeundervisning bliver en
mulighed som en integreret del af
den unges forløb i alle spor.
Mulighed for SPS på i alle spor.
KUU
Egu
Institutionssamarbejde med sam-
mensætning af uddannelsesdele.
Uddannelsen afsluttes på K-niveau 3.
Ingen fast forankring, individuel og
et skrøbeligt sikkerhedsnet ved
manglende praktikplads.
FVU/avu
Almindelige undervisningsforløb;
typisk som enkeltfag og uden prak-
sisnærhed. Forløb kan gentages,
selvom der er ingen eller begrænset
progression.
OBU
Selvstændigt uddannelsestilbud på
VUC.
Forskelligartet mulighed for SPS
(for eksempel ikke muligt på avu og
produktionsskoler)
SPS
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2