Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Jette Gottlieb
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
8. maj 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
19 (L 193 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gott-
lieb (EL).
”Forventer
ministeren, at de foreslåede ændringer vil medføre flere tilkendelser
af førtidspensioner til de grupper, der allerede i bemærkningerne til L 53 af 1. no-
vember 2012 (om reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af res-
sourceforløb, rehabiliteringsteam, fleksløntilskud m.v.) blev nævnt som grupper,
hvor der stadig skulle kunne tilkendes førtidspension uden forudgående ressource-
forløb, f.eks. personer med udviklingshæmning, alvorlig hjerneskade eller alvorlige
lidelser, hvor medicinske behandlingsmuligheder er udtømte, og hvor prognosen er
kort levetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende? Vil ministeren oplyse,
hvordan udviklingen i tilkendelse af førtidspension har været for disse grupper si-
den reformens ikrafttræden?”
Svar:
Spørgsmål nr. 19:
J.nr. 18/01792
Jeg kan bekræfte, at det allerede af gældende ret fremgår, at personer, der er så sy-
ge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er åbenbart formålsløst at
forsøge at udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra ressourceforløb - og at sådanne
personer stadig skal kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være personer med
en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med
en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske
behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort le-
vetid, eller sygdommen er hastigt accelererende.
Lovforslaget ændrer således ikke på bestemmelsen om, at personer, hvor det på
grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan for-
bedres, er undtaget fra ressourceforløb. Men lovforslaget får især betydning i de til-
fælde, hvor kommuner har givet afslag på førtidspension med henvisning til, at det
ikke kunne udelukkes, at arbejdsevnen kunne udvikles i et ressourceforløb.
Forligskredsens intention med lovforslaget er helt grundlæggende at undgå sager,
hvor der iværksættes meningsløse ressourceforløb
–
og det gælder for alle typer af
sager, uanset alder, diagnoser osv.
Som det fremgår af høringssvaret fra Ankestyrelsen indebærer lovændringen, at
Ankestyrelsen kasserer principafgørelserne 33-15 og 92-16, når loven træder i
kraft. Principafgørelsen 33-15 vedrører en sag, hvor en 18-årig mentalt retarderet
borger i spændet fra lettere grad til middelsvær grad, fik afslag på førtidspension.