Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 187
Offentligt
1884340_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 23. april 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 53 til L 187, forslag til lov om ændring
af lov om kystbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM), lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og vildtforvaltning og forskellige andre
love (Ny kompetencefordeling og forenkling af sagsbehandling i forbindelse med kystbeskyttelse
m.v.) stillet den 18. april 2018 af Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 53
Ifølge lovforslagets § 1, nr. 8, den foreslåede § 5, skal kommunen sende an-
søgninger om kommunale fællesprojekter i høring, og heri skal redegøres for
den ansøgte foranstaltning og fordeling af udgifter, men tilsyneladende ikke
for de tekniske, natur- og miljømæssige konsekvenser, selvom en tilladelse vil
inkludere en række dispensationer fra gældende natur- og miljølovgivning.
Vil ministeren med et procesdiagram synliggøre de konsekvenser
lovforslaget får for høringer og klage, med angivelse af hvilke pro-
cestrin en tilladelse skal igennem, og hvem der er hørings- og kla-
geberettiget på hvilke trin, hvilke oplysninger der skal foreligge på
de enkelte procestrin, og hvilke krav til offentliggørelse på hjem-
mesider m.v. der knytter sig hertil?
Hvilke oplysninger skal en ansøgning fra grundejere til kystbeskyt-
telse indeholde for, at kommunen kan beslutte at fremme projektet
og sende det i høring?

Hvorfor skal høring af et kystbeskyttelsesanlæg alene indeholde
oplysninger om den ansøgte foranstaltning og fordeling af udgifter,
men ikke indeholde oplysninger om de tekniske, natur- og miljø-
mæssige konsekvenser?
Når der i forbindelse med en høring om et kystbeskyttelsesanlæg
er krav om at redegøre for foranstaltningerne, er dette så at side-
stille med en redegørelse for kystbeskyttelsesforanstaltningens
tekniske kvalitet, jf. lovens formålsbestemmelse?
Når det fremgår af formålsbestemmelsen, at formålet med loven
blandt andet skal varetages ved en afvejning af 3) Kystbeskyttel-
sesforanstaltningens tekniske og natur- og miljømæssige kvalitet,
hvorfor stilles der så ikke krav til, at der i høringen skal redegøres
for foranstaltningens natur- og miljømæssige kvalitet?
Hvis ikke de tekniske, natur- og miljømæssige konsekvenser ind-
går i ansøgningen og hermed i høringen, hvornår og hvordan får
offentligheden da lejlighed til at bedømme disse forhold og deres
betydning for eksempelvis naboer, nabokommuner og naturen?
Hvis ikke oplysninger om det ansøgte anlægs tekniske, natur- og
miljømæssige konsekvenser foreligger i ansøgningen til kommu-
nalbestyrelsen om at fremme et projekt, hvordan skal kommunen
da bedømme, om anlægget er VVM-pligtigt?
Hvis ikke oplysninger om det ansøgte anlægs tekniske, natur- og
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 187 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ansøgninger om kommunale fællesprojekter m.m., til miljø- og fødevareministeren
miljømæssige konsekvenser foreligger i ansøgningen, hvordan
kan kommunen da bedømme, om den vil fremme sagen, eller om
den strider mod kommunens interesser i øvrigt?
På hvilket grundlag vil en kommune kunne afvise et kystbeskyttel-
sesprojekt, hvis ikke der foreligger oplysninger om det ansøgte an-
lægs tekniske, natur- og miljømæssige konsekvenser?
Bør en ansøgning om kystbeskyttelsesanlæg ikke indeholde en
redegørelse for det ansøgte anlægs tekniske, natur- og miljø-
mæssige konsekvenser med udgangspunkt i listen over de inklu-
derede lovgivninger og kystbeskyttelseslovens 8 formål i øvrigt, for
at en høring af offentligheden giver mening?
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det ikke er in-
tentionen at slække på naturbeskyttelsen. Betyder det for de in-
kluderede lovgivninger, at samme beskyttelsesniveau som hidtil
skal søges opretholdt i de kommunale tilladelser?
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (s. 10), at "Det fo-
reslås videreført, at miljø- og fødevareministeren, der forventes at
delegere kompetencen til Kystdirektoratet, afgiver en vejledende
udtalelse til kommunerne om den ønskede kystbeskyttelsesforan-
staltnings tekniske og miljømæssige kvalitet, og at der fastsættes
en frist for udtalelsen på 4 uger." Ministeren bedes oplyse, om det
skal forstås således, at vejledende udtalelse fra Kystdirektoratet
bliver obligatorisk både for kommunale fællesprojekter og for pri-
vate enkeltprojekter – og i benægtende fald oplyse, hvordan det
så skal forstås?
Ministeren gav udtryk for under 1. behandlingen, at der klart er en
pligt til også for enkeltprojekter at søge kystteknisk ekspertvurde-
ring af kystsikringsprojekterne - enten hos Kystdirektoratet eller
hos private udbydere af kystteknisk ekspertise. Hvor fremgår det
konkret af det fremlagte lovforslag?
Vil ministeren lave en klar beskrivelse af sagsgangen for private
enkeltprojekter - herunder af krav til indhold af ansøgning, hvornår
kommunen tager stilling til om projektet skal fremmes, hvilke op-
lysninger der skal foreligge for kommunen, før et projekt sendes i
høring, hvilket omfang høringen har for enkeltprojekter, og hvilke
oplysninger kommunens tilladelse skal indeholde (herunder vejle-
dende udtalelser og ekspertvurderinger), eftersom de private en-
keltprojekter, der angiveligt udgør 90 pct., er meget uklart behand-
let i lovforslaget?
Betyder lovforslagets § 1, nr. 8, den foreslåede § 5, at høringen for
enkeltprojekterne alene kan bestå i orientering af naboejendomme
og offentliggørelse på hjemmesiden? ("§ 5. Ansøgning om tilladel-
se i sager, der ikke er igangsat efter § 1 a, skal af den kompetente
myndighed skriftligt meddeles ejere af naboejendomme. Ansøg-
ningen skal endvidere offentliggøres på myndighedens hjemme-
side. Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at ansøgningen
sendes i høring")
Hvorfor skal de private enkeltprojekter ikke sendes i fuld offentlig
høring ligesom de kommunale fællesprojekter?
Hvis hovedhensynet er til en privat grundejer, kan det så tilside-
sætte natur, miljø, landskabs- og fredningshensyn, uden at der re-
degøres nærmere herfor i afgørelsen?
Hvor mange årsværk har Kystdirektoratet brugt på at behandle
ansøgninger om kystbeskyttelse?
Hvor mange årsværk tildeles kommunerne til sammen og enkelt-
vis til behandling af ansøgninger om kystbeskyttelse?
Er det ministerens vurdering, at kystkommunerne kan løfte den
2
L 187 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ansøgninger om kommunale fællesprojekter m.m., til miljø- og fødevareministeren
omfattende nye opgave med de tildelte årsværk?
Svar
Af hensyn til overskueligheden i besvarelsen vil jeg dele mit svar op således, at jeg tematisk
adresser de stillede spørgsmål i forhold til en samlet besvarelse af spørgsmålet:
Klageadgangen fremgår direkte af lovforslaget § 1, nr. 3 ff., og jeg ser ingen grund til at udarbejde
et procesdiagram.
Bestemmelserne lyder: ”
31.
§ 18, stk. 1 og 2, affattes således:
Ȥ 18.
Afgørelser efter loven, der er truffet af kommunalbestyrelsen
eller miljø- og fødevareministeren, eller efter bemyndigelse
fra miljø- og fødevareministeren, jf. § 18 c, stk.
1, kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler
sagen i den læge afdeling, jf. § 3, stk. 1, nr. 9, i lov
om Miljø- og Fødevareklagenævnet, for så vidt angår retlige
spørgsmål, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Afgørelser efter § 2 a, stk. 3, §§ 19 a - c, § 19 d,
stk. 1, § 19 e, § 19 g, stk. 4, og § 22 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.«
32.
§ 18, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Afgørelser efter § 3, stk. 1, i sager, der er igangsat
efter § 1 a, kan i deres helhed påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet,
som behandler sagen i den læge afdeling, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 9, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.«
33.
§ 18 a, stk. 1 og 2, ophæves og i stedet indsættes:
Ȥ 18 a.
Klageberettiget over afgørelser efter loven er:
1) adressaten for afgørelsen,
2) ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører,
3) enhver, der har en væsentlig individuel interesse i sagens
udfald,
4) en berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker,
5) lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig
interesse i afgørelsen,
6) landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål
er beskyttelse af natur og miljø,
7) landsdækkende foreninger og organisationer, som efter
deres formål varetager væsentlige rekreative interesser,
når afgørelsen berører sådanne interesser, og
8) landsdækkende foreninger og organisationer, som efter
deres formål varetager væsentlige brugerinteresser inden
for arealanvendelsen og som repræsenterer mindst
100 medlemmer.
Stk. 2. Miljø- og fødevareministeren samt andre offentlige
myndigheder er klageberettigede over kommunalbestyrelsens
afgørelser.
Stk. 3. Ved klage efter stk. 1, nr. 6-8, kan Miljø- og Fødevareklagenævnet
kræve, at foreningerne eller organisationerne
dokumenterer deres klageberettigelse ved indsendelse
af vedtægter eller på anden måde.«
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 4-11.
34.
§ 18 a, stk. 8 og 9, der bliver stk. 9 og 10, affattes således:
»Stk. 9. Indgives en klage ikke ved anvendelse af digital
selvbetjening, skal myndigheden snarest videresende klagen
til Miljø- og Fødevareklagenævnet. I sådanne tilfælde finder
stk. 5, 4. og 5. pkt., og stk. 6 ikke anvendelse.
Stk. 10. Rettidig klage har opsættende virkning. Dog kan
3
L 187 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ansøgninger om kommunale fællesprojekter m.m., til miljø- og fødevareministeren
den myndighed, der har truffet afgørelsen, bestemme, at
uopsættelige reparations- og afværgeforanstaltninger skal
iværksættes uanset rettidig klage. Miljø- og Fødevareklagenævnet
kan bestemme, at klage ikke har opsættende virkning.
I forhold til spørgsmålet om oplysninger til brug for vurdering af en ansøgning, vil jeg henholde
mig til, at kommunalbestyrelsen, jf. den almindelige forvaltningsretlige oplysningspligt, skal
sikre, at sagen belyses således, det er muligt at træffe afgørelse i henhold til det formål og de
hensyn, der skal vægtes, jf. kystbeskyttelseslovens § 1. Regeringen har tillid til, at
kommunalbestyrelserne iagttager disse offentligretlige regler i deres administration af
kystbeskyttelsesloven. Dette gælder også for så vidt angår krav til begrundelse og regelhenvisning
m.v.
Jeg kan yderligere oplyse, at det af forslagets § 5, stk. 4 i forhold til kommunale fællesprojekter
følger, at: ”
Det projekt, som kommunalbestyrelsen sender i
høring, skal indeholde en redegørelse for, hvilke foranstaltninger
der skal gennemføres. Redegørelsen skal endvidere
indeholde oplysning om, hvordan kystbeskyttelsesforanstaltningerne
skal udføres, og hvorledes udgifterne skal afholdes
og fordeles, herunder udgifterne til:
1) Sagens forberedelse, forundersøgelser, projektering,
Udførelse og tilsyn.
2) Drift, vedligeholdelse og andre løbende foranstaltninger.
3) Ekspropriation, jf. § 6.”
I forhold til projekter, der ikke er igangsat efter § 1 a, følger det af § 5, stk. 1 at, ”Ansøgning
om tilladelse i
sager, der ikke er igangsat efter § 1 a, skal af den kompetente myndighed skriftligt meddeles ejere af
naboejendomme. Ansøgningen skal endvidere offentliggøres på myndighedens hjemmeside.
Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at ansøgningen sendes i høring.”
Jeg vil samtidig gøre opmærksom på, at forslaget ikke ændrer på gældende regler i forhold til VVM og
Natura 2000.
./.
I forhold til det hidtidige ressourceforbrug i Kystdirektoratet vil jeg henvise til mit svar på
spørgsmål nr. 8 og henholde mig til beskrivelsen i lovforslagets bemærkninger under punkt 4.
”Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige”.
Esben Lunde Larsen
/
Hans Erik Cutoi-Toft
4