Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 14
Offentligt
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
www.motorhistorisk.dk
Dato: 19. oktober 2017
Side: 1/3
Spørgsmål om registreringsafgifter på veterankøretøjer
På vegne af medlemmerne i Motorhistorisk Samråd, der er paraplyorganisation
for ejerne af de historiske køretøjer i Danmark, vil vi med dette bede
Skatteministeren om at afklare de spørgsmål vi har til den nuværende ordning
i forbindelse med behandlingen af lovforslag L4.
Spørgsmål til brændstofafgiften
Der er i dag en afskrivning af værdien af det tillæg eller fradrag til
registreringsafgiften for forbruget af brændstof (herefter kaldet
brændstofafgiften) i forhold til det værditab der har været på køretøjet siden
ny. Dette gælder dog ikke for veterankøretøjer, der ifølge
Registreringsafgiftsloven altid skal afregnes med 100%. Motorhistorisk Samråd
undrer sig over hvilken begrundelse der kan være for, at et køretøj der er 34
år, hvor tillæg/fradrag stort set er afskrevet til 0% og et køretøj der er 35 år,
hvor tillæg/fradrag herefter altid er 100%.
Hvad er grunden til denne tydelige forskelsbehandling?
Ligeledes vil vi godt spørge om Skatteministeren kan forklare hvorfor satsen
for brændstofafgiften er 100%? Forstår vi baggrunden rigtigt, når
begrundelsen herfor skulle være en generel antagelse af at køretøjer ældre
end 35 år altid er steget i værdi siden de var nye, hvor der ikke tages højde
for eksempelvis inflation, eller forskellig prissætning på forskellige
veterankøretøjer?
Eksempel: I 1971 kostede en VW 1200 kr. 23.700 på danske nummerplader.
Det beløb svarer til kr. 165.000 ifølge seneste beregning på Danmarks
Statistiks forbrugerprisindeks. Alt afhængig af bilens stand, historik,
originalitet etc., vil den i dag have en handelsværdi på mellem 50-80.000.
Skatteministeren bedes også oplyse hvad baggrunden er for
brændstofafgiften. Som vi forstår det, var det oprindeligt tanken at
brændstofafgiften skulle anspore til at der blev købt mere
brændstoføkonomiske køretøjer. For historiske køretøjers vedkommende er
dette incitament ikke relevant, da den slags for det første kun købes ud fra
deres historiske og emotionelle værdi og for det andet, at det ifølge vores
undersøgelser kun benyttes mellem 600 og 1.500 km om året, hvorfor
brændstofforbruget i det store hele, ingen betydning har for hverken ejeren
eller miljøet.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).