Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1812269_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 14
Offentligt
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Camilla Bech-Illum ([email protected])
www.motorhistorisk.dk
Dato: 19. oktober 2017
Side: 1/3
Spørgsmål om registreringsafgifter på veterankøretøjer
På vegne af medlemmerne i Motorhistorisk Samråd, der er paraplyorganisation
for ejerne af de historiske køretøjer i Danmark, vil vi med dette bede
Skatteministeren om at afklare de spørgsmål vi har til den nuværende ordning
i forbindelse med behandlingen af lovforslag L4.
Spørgsmål til brændstofafgiften
Der er i dag en afskrivning af værdien af det tillæg eller fradrag til
registreringsafgiften for forbruget af brændstof (herefter kaldet
brændstofafgiften) i forhold til det værditab der har været på køretøjet siden
ny. Dette gælder dog ikke for veterankøretøjer, der ifølge
Registreringsafgiftsloven altid skal afregnes med 100%. Motorhistorisk Samråd
undrer sig over hvilken begrundelse der kan være for, at et køretøj der er 34
år, hvor tillæg/fradrag stort set er afskrevet til 0% og et køretøj der er 35 år,
hvor tillæg/fradrag herefter altid er 100%.
Hvad er grunden til denne tydelige forskelsbehandling?
Ligeledes vil vi godt spørge om Skatteministeren kan forklare hvorfor satsen
for brændstofafgiften er 100%? Forstår vi baggrunden rigtigt, når
begrundelsen herfor skulle være en generel antagelse af at køretøjer ældre
end 35 år altid er steget i værdi siden de var nye, hvor der ikke tages højde
for eksempelvis inflation, eller forskellig prissætning på forskellige
veterankøretøjer?
Eksempel: I 1971 kostede en VW 1200 kr. 23.700 på danske nummerplader.
Det beløb svarer til kr. 165.000 ifølge seneste beregning på Danmarks
Statistiks forbrugerprisindeks. Alt afhængig af bilens stand, historik,
originalitet etc., vil den i dag have en handelsværdi på mellem 50-80.000.
Skatteministeren bedes også oplyse hvad baggrunden er for
brændstofafgiften. Som vi forstår det, var det oprindeligt tanken at
brændstofafgiften skulle anspore til at der blev købt mere
brændstoføkonomiske køretøjer. For historiske køretøjers vedkommende er
dette incitament ikke relevant, da den slags for det første kun købes ud fra
deres historiske og emotionelle værdi og for det andet, at det ifølge vores
undersøgelser kun benyttes mellem 600 og 1.500 km om året, hvorfor
brændstofforbruget i det store hele, ingen betydning har for hverken ejeren
eller miljøet.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren
1812269_0002.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Spørgsmål til brugsværdien
Siden 90’erne har afgiften på et veterankøretøj været fastsat til 40% af
nyprisen, uden afgift men incl. moms.
I den, af ministeriet udsendte argumentation, til det kommende lovforslag L18,
står der om veterankøretøjer at ”Fastsættelsen af en øvre grænse på 40 pct.
skyldes, at veterankøretøjer typisk kun anvendes lejlighedsvist, og at
afgiftsbelastningen bør modsvare brugsmønsteret”. Brugsmønstret
er forholdet
mellem de kilometer et veterankøretøj kører, sammenlignet med hvad en
almindelig brugsbil kører. En veteranbil kører i gennemsnit 600-1.500 km om
året mod en hverdagsbil, der gennemsnitligt kører 17.000 km om året.
Brugsmønstret eller brugsværdien er altså knapt 9% og ikke længere 40%
som det var da brugsværdien blev indført i loven. Det er vores vurdering at
brugsværdien for et historisk køretøj, kun kan blive mindre end den er i dag.
Kan Skatteministeren oplyse baggrunden for at satsen stadig er på de 40%?
www.motorhistorisk.dk
Dato: 19. oktober 2017
Side: 2/3
Spørgsmål til afgiftsberegningen hos SKAT
Afgiftsberegning af et veterankøretøj er i dag en meget uigennemskuelig og
tidsmæssig meget langstrakt affære, der ydermere ikke kan foretages af
private godkendte firmaer, men helt og holdent skal foregå gennem SKAT.
Endvidere foreslås det i det kommende lovforslag L18, at processen yderligere
kompliceres med tilføjelsen af endnu en beregning af afgiftsgrundlaget.
Som grundlag for afgiftsberegningen bruger SKAT i dag et stort papirarkiv.
Kan Skatteministeren oplyse hvad begrundelsen er for at opretholde det
manuelle sagsbehandlingssystem hos SKAT?
Afgiftsafgørelser på historiske køretøjer er i dag kendetegnende ved så
markante forskelligheder, at ejeren af et køretøj ikke kan bruge SKATs online
værktøj til sammenligning. Hvordan vil Skatteministeren sikre at ejeren har
adgang til oplysninger om hvad afgiften er, i god tid inden køb, og at
afgiftsafgørelsen er korrekt?
Spørgsmål til Eksportgodtgørelse
I registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 4, nr. 3, fremgår det at der ikke kan
ydes godtgørelse ved eksport af et køretøj ældre end 35 år. Tilsvarende
fremgår det af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, at der skal betales
registreringsafgift ved import af køretøjer, der er mere end 35 år gammel.
Det er Motorhistorisk Samråds vurdering, at bestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 4, nr. 3, er i strid med EU-traktatens
bestemmelser om varers frie bevægelighed, når Danmark samtidig vil kræve
registreringsafgift af sammenlignelige køretøjer, der indføres til Danmark.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren
1812269_0003.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
EU-Domstolen har fastslået, at de enkelte medlemslande alene må opkræve en
registreringsafgift svarende til den periode, som køretøjet rent faktisk er
indregistreret i det pågældende land, jf. EU-Domstolens dom af 21. marts
2002 i sag C451/99 Cura Anlagen, som omhandlede leasing. Det forhold, at
Danmark behandler køretøjer, der er mere end 35 år gammel forskelligt, alt
efter om der er tale om import eller eksport, må anses for at være i strid med
såvel varer som ydelsers frie bevægelighed, jf. artikel 34, 35 og 56 i TEUF.
Hvordan vil Skatteministeren sikre at bestemmelsen i registreringsafgiftslovens
§ 7 b, stk. 4, nr. 3 ikke står i modstrid med EU-traktatens bestemmelser om
varer og ydelsers frie bevægelighed, jf. artikel 34, 35 og 56?
Genindførsel af køretøjer over 35 år:
I registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, 2. pkt. fremgår det, at
registreringsafgiften for genindførsel af køretøjer over 35 år fastsættes
registreringsafgiften ved genindførsel til det samme beløb, som der tidligere er
udbetalt i eksportgodtgørelse.
Det er Motorhistorisk Samråds vurdering, at bestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, 2. pkt. ikke er proportional med
varigheden af køretøjets indregistrering i Danmark, når der ved genimport af
et køretøj skal betales et beløb svarende til den oprindelige udbetalte
eksportgodtgørelse. Bestemmelsen tager ikke højde for, at der kan være år
imellem tidspunktet for eksportgodtgørelse og en efterfølgende genindførsel af
køretøjet.
På baggrund af den nuværende formulering vil der blive betalt
registreringsafgift for den periode, som køretøjet ikke har været indregistreret
i Danmark. Det vil efter Motorhistorisk Samråds vurdering være i strid med
EU-traktatens bestemmelser om varer og ydelsers frie bevægelighed, jf. art.
34 og 56 TEUF.
Hvordan vil Skatteministeren sikre at bestemmelsen i registreringsafgiftslovens
§ 10, stk. 4, 2. pkt. ikke står i modstrid med EU-traktatens bestemmelser om
varer og ydelsers frie bevægelighed, jf. artikel 34 og 56?
www.motorhistorisk.dk
Dato: 19. oktober 2017
Side: 3/3
Med venlig hilsen
Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).